Šestica nových filmov na stiahnutie opäť predstavuje z hľadiska diváckeho potenciálu veľmi slušný štandard a na svoje by si mohli prísť aj milovníci všakovakých filmových bizarností. Predovšetkým tie neamerické hororové veci stoja za pozornosť, nadväzujú totiž na najlepšiu tradíciu talianskych a španielskych gore a giallo hororov z osemdesiatych rokov minulého storočia.
Loď smrti
Španielsko-mexická hororová dráma z roku 2001, o potápačoch v núdzi, ktorí, keby vedeli, na akej lodi sa zachránia, určite by sa s radosťou utopili. To by však na celovečerný film nevydalo.
Faust: Zmluva s diablom
Americko-španielsky horor, ktorému tak trocha nevyšiel krok. Moderné vyrovnanie sa s faustovským literárno-mýtickým motívom je veľmi vďačná téma, ale urobiť zo vznešenej látky prvoplánový ľakačkový bu-bu-bu horor je troška lacné. Možno by ani nebolo, ale už komiks, podľa ktorého film vznikol, je faustovskou variáciou, takže tu máme odvar z odvaru. Službičku to za tie peniaze urobí, nenáročný divák sa aj dobre baviť môže, ale medzi hororovú elitu snímka určite nepatrí. Krvavé efekty sú veľmi slušné, správne temnú a dekadentnú atmosféru to má tiež, aj to chce byť také súčasné, štýlové, jednoducho také, ako sa to teraz nosí, ale čosi tomu chýba.
Starostliví medvedíci v ríši kúziel
Kreslené medvede s logami na bruškách pomáhajú kreslenej Alenke v kreslenej ríši kúziel vyrovnať sa s nástrahami dospievania a zvráteným obstarožným čarodejníkom a jeho chúťkami. Nie, to je hlúposť, to by len tak jemne pedofilný Lewis Carrol možno rád videl. Ale pokiaľ viem, tie malé medvede majú deti celkom rady, občas sa čosi s nimi objaví v telke a parafráza Carrolovej Alenky by sa detvákom tiež mohla páčiť.
Legionár
Aj tak je fascinujúce, na koho všetkého sa vzťahuje označenie filmová hviezda, nehovoriac o tom, kto všetko je beztrestne považovaný za herca. Jean-Claude van Damme je presne tento prípad, jeho profil sme vám priniesli nedávno. Nespomína sa v ňom síce nič o tom, že jeho kariéra je vystavaná na lži, aj drogový návyk sa elegantne obchádza, ale zúfalo netalentovaný Belgičan je vďaka nemu ešte sympatickejší. Človeku sa normálne chce veriť, že na drogy sa dal, lebo videl svoje filmy a nechýba mu sebakritický pohľad. Legionár je, podobne ako ďalšie van Dammove filmy z čias, keď mala byť jeho kariéra na vrchole, vlastne kompilátom dvoch celkom rozdielnych filmov. V jednom sa rieši útek šuhaja z rodnej hrudy a jeho ťažký legionársky život, druhý je arénovou mlátičkou, v ktorej ide len o čo najefektnejšie zbitie kohokoľvek, kto sa ocitne zoči-voči hlavnému hrdinovi. Film sa nedá brať ani trocha vážne, ale o to je zábavnejší.
Vrah prichádza v noci
Režisér Dario Argento je svojho druhu klasik, ako producent stál za samotným veľkým Georgeom A. Romerom pri nakrúcaní Dawn of the Living Dead, ako režisér a scenárista dal svetu niekoľko vizuálne najextrémnejších gore hororov, ktoré kedy v Európe a Amerike vznikli. Vedno s ideovým súputníkom, tiež režisérom Mariom Bavom, pomáhal spoludefinovať ďalší z hororových subžánrov, tvz. giallo. Už preto má svoje miesto v dejinách žánrovej kinematografie isté. Stačí spomenúť filmy ako Suspiria, Inferno, Tenebre či Phenomena a hororový fajnšmeker si už slintá na zakrvácaný podbradník.
Vrah prichádza v noci reprezentuje Argentovu súčasnejšiu tvorbu, Jacka Rozparovača parafrázujúci mix veľmi drsnej kriminálky a hororu o pátraní po brutálnom vrahovi, ktorý sa po rokoch vracia znova páchať neplechu však spoľahlivo odkazuje k majstrovej ranejšej tvorbe. A hrá v tom Max Von Sydow, ktorý síce na staré kolená berie úlohy v kadejakom trashi, ale toto našťastie nie je ten prípad. Tu skutočne hrá, a má dokonca čo hrať.
Peklo sa začína na Zemi
Preceňovaný aj zatracovaný španielsky thriller z roku 2004, filmový debut režiséra Davida Carrerasa, nakrútený podľa románu Javiera Azpeitia o predčasnom umieraní veľmi neprirodzenou smrťou na psychiatrickej klinike, chce byť z hľadiska atmosféry a štýlu španielskou odpoveďou na japonské horory a ich americké inkarnácie. Vlastne sa mu to aj darí, len určite nie ľahko prístupným mainstreamovým spôsobom.
Ďalšie články z pondelka 3. apríla 2006
Rado Ondřejíček: Chlap na gynekológii
Viera Langerová: Veľká viera, veľká mešita
Peter Pišťanek: Hochštapler Warhol?
Juraj Malíček viac od autora »
Vaše reakcie [8]
:: Súvisiace reklamné odkazy |
|