Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Michaela Malíčková | 11.5.2006 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

O žene, ktorá si odrezala nohu v klube Maidstone a iné príbehy

Blank

slavin_01Nie je dobré, keď povesť predchádza dielo. Prináša to so sebou značné riziko sklamania. Debut Američanky Julie Slavinovej sprevádzajú zväčša oslavné superlatívy, ktoré zvyšujú očakávania. Z času na čas nadšenie schladia tvrdenia, že sa až priveľmi snaží písať nekonvenčne, čudne, a že jej aktívna imaginácia nanešťastie prevyšuje jej literárne schopnosti. Takéto rozporuplné hodnotenia vás nútia odhodlane, aj keď možno s niekoľkoročným oneskorením, siahnuť po knihe a vytvoriť si vlastný názor.

Nespochybniteľné je, že z konvenčných zápletiek Slavinová rozvíja nepredvídateľné, netradičné, výnimočné, ťažko predstaviteľné a ešte ťažšie uveriteľné príbehy. Dvanásť poviedok, dvanásť podivných malých svetov s vlastnými pravidlami. Dvanásť príbehov, v ktorých sa mieša tragikomika s absurdnom, citlivé pohladenie so štipľavým pichnutím.

Slavinovej rozprávanie ponúka dôverne známe prostredie v novej optike. Autorka nás sprevádza kráľovstvom krivých zrkadiel, v ktorých namiesto odrazu reality nachádzame obraz reality. Modeluje ho nekompromisne, vytvára nepredvídateľné situácie, ponúka radikálne riešenia. Doštípali vám nohu komáre a svrbenie vás doháňa k šialenstvu? Preč s ňou, najlepšie priamo od stehna. Pokiaľ hovorím o Slavinovej príbehoch ako o ťažko uveriteľných, týka sa to rozumu a jeho ochoty, či skôr neochoty prijať bizarnosť a absurditu za súčasť reálneho. Ak čítame dušou, sú nielen možné, ale stávajú sa aj pravdepodobnými. Rozumieme im ako dokonalým metaforám našich vzťahov, vášní, túžob, predsudkov, vybočení. Svrbenie je dôsledkom nevhodných spoločenských kontaktov, niekoľko týždňov obchádzaný puding na kuchynskej dlážke symbolom nevypovedaných manželských nezhôd.

Najbizarnejšia je Slavinová tam, kde svoje divoké, odvážne predstavy rozohráva v priestoroch tela. Telesno ju evidentne láka, fascinuje, vyzýva ju, dráždi. Telo je pre ňu ten správny materiál. Je živé, v neustálom pohybe, vyvíja sa, rastie, je plné možností. Zmeny na ňom sú zjavné, silné, pôsobivé, groteskné. Niektoré pôsobia zvrátene, niektoré nechutne, privádzajú čitateľa do rozpakov.

Slavinovej príbehy sú tak trocha surrealistickým obludáriom. Žena v domácnosti žiadostivo zhltne mladíka, ktorý od kosenia trávnika prejde k vášnivej hre s jej vnútornosťami (Spolknutý), detská prikrývka oživuje spomienky z detstva o poznanie viac, ako je zdravé (Přikrývka), strom nadviaže intímny vzťah so svojou osamelou majiteľkou (Sněť). Popri žene s telom pokrytým desiatkami zubov (Dentafilie), rozpadajúcom sa mužovi (O muži, který se rozpadl) a vražednom homárovi (Život bezobratlých) pôsobia tie menej bizarné príbehy veľmi komorne, krehko a skutočne. Čitateľ sa môže pri poviedkach typu Krvavý biftek je uvnitř studený a červený, Pudink alebo Malování počudovať, prečo odrazu taký pokles napätia, zvoľnenie rytmu, úbytok absurdna.

Dokonca sa môže zdať, že dramaturgia knihy zaostáva za rozprávačskými kvalitami jednotlivých poviedok. Nakoniec však čitateľ pochopí, že autorka mu len dovolila trocha si vydýchnuť, aby ho mohla znova ohlušiť, zavaliť divokými emóciami a bizarnými obrazmi.

Poviedková knižka O ženě, která si uřízla nohu v Maidstone klubu a jiné příběhy je bezpochyby titulom, na čítanie ktorého len tak ľahko nezabudnete. Preberie vašu predstavivosť z letargie, vyburcuje vaše zmysly k hraniciam citlivosti, otrasie mierou znesiteľnosti a preladí vaše emócie. Slavinová si za svoj debut vyslúžila zopár ocenení a po niekoľkoročnej práci televíznej producentky v New Yorku sa presídlila s manželom do Washingtonu D. C., aby sa vrhla do písania románu. Ten vyšiel v angličtine minulý rok pod názvom Carnivore Diet a nadšenie, ktoré ho sprevádza, by mohlo byť prísľubom, že sa na našom trhu dočkáme aj jeho českého prekladu.

Slavin, Julia: O ženě, která si uřízla nohu v Maidstone klubu a jiné příběhy. Preložila Eva Fuksová, Olomouc : Netopejr 2000, 257 s., ISBN 80-86096-38-6


Ďalšie články zo štvrtka 11. mája 2006
Juraj Malíček: Prekliaty kult mladosti
Peter Petro: Kedy sa svet zbláznil?
Imrich Rešeta ml.: Sprechen sie koala?



Michaela Malíčková  viac od autora »
Vaše reakcie [5]
:: Súvisiace reklamné odkazy