Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Imrich Rešeta ml. | 21.2.2007 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Čierny kôň Oscarov – Martin Scorsese

Blank

Jedna z najligotavejších filmových udalostí roka sa odohrá v noci z 25. februára. V poradí už sedemdesiaty deviaty ročník udeľovania Oscarov sa síce neobjaví v priamom prenose domácich televízií, ale kto by si aj u nás dával tú námahu a vstával k telke o druhej v noci? Ja možno hej, ako sa poznám, pretože niet lepšieho začiatku pracovného týždňa, ako sa poriadne nevyspať. Mám rád tú pozlátenú atmosféru a so záujmom sledujem, ako sa slávne filmové tváre tvária naživo. Niekedy je to pekne pokrytecké, inokedy krásne spontánne, ako napríklad keď pred pár rokmi šiel Roberto Benigni po cenu za Život je krásny (1997). Od radosti sa k pódiu presúval prískokmi po operadlách stoličiek a nebyť Stevena Spielberga, bol by sa z tej výšky natiahol na zem. Režisérsky guru mu však podal pomocnú ruku a jeden z najpôsobivejších výstupov histórie bol na svete.

Filmárska mafia
Nominácie na Oscara každoročne vyhlasuje americká Akadémia filmových umení a vied, ktorá má v súčasnosti podľa oficiálnych údajov 5 830 členov a funguje podobne ako mafia. Oni totiž musia človeka pozvať do svojich radov, inak nie je šanca na členstvo a z organizácie sa zvyčajne vystupuje úmrtím. Mená akademikov sa nezverejňujú, no niektorí sú známi. Vďaka tomu si pred hlasovaním užívajú rôzne benefity, darčekové koše či hodinky od filmových štúdií, aby náhodou neprehliadli práve ich snímku. Všetky mená však pozná len samotná akadémia. Vďaka tajomnosti teda nemožno považovať za bernú mincu ich rozhodnutia, pretože nevieme, kto tam vlastne je a môžeme sa len spätne baviť o vkusových preferenciách Akadémie ako celku. Ťažko tiež predpokladať, že by každý jeden člen videl všetky nominované snímky. Preto sa v USA zvyčajne nasadzujú filmy s oscarovými ambíciami na jeseň, aby všadeprítomná reklamná kampaň zasiahla aj hlasujúcich.

Žiadny Oscar pre Arthura
Ako prvý do zloženia tohtoročných nominácií prehovoril Luc Besson so svojím nie príliš vydareným animákom Arthur a Minimojovia. Keďže po podrobných prepočtoch vyšlo Akadémii, že snímka obsahuje menej než 75 % animácie, už nemôže súťažiť o Oscara v kategórii Najlepších animovaných filmov. A teraz príde to podstatné – keďže sa jeho vyradením znížil zároveň počet potenciálne nominovaných kreslených filmov na pätnásť, namiesto piatich sa do užšieho výberu dostali len tri. A to je hotová pohroma najmä pre producentov dvoch vynechaných filmov. Nemôžu sa oháňať aspoň sloganom, že ich film bol nominovaný na zlatú sošku, čo je zvyčajne magnet pre divákov. Napokon, nominovaný animovaný trojlístok už je dostatočne známy: fenomenálne Autá (r. John Lasseter), roztomilo stepujúci tučniak z nie celkom dotiahnutého Happy Feet (r. George Miller) a temnejšie ladené V tom dome straší (r. Gil Kenan). Hoci sú tučniaky v USA dosť populárne, Autá od Pixaru by to nemalo ohroziť a podľa mňa sú jasným favoritom najmladšej oscarovskej kategórie, ktorá pribudla v roku 2001.

Žeby konečne Scorsese?
O titul Film roka sa vedie celkom slušná vojna, pretože v najprestížnejšej kategórii sa stretnú Babel (r. Alejandro González I?árritu), Listy z Iwo Jima (r. Clint Eastwood), Na druhej strane (r. Martin Scorsese), Malá Miss Sunshine (r. Jonathan Dayton a Valerie Farisová) a Kráľovná (r. Stephen Frears). Pozitívne je, že všetky nominované filmy sme mohli alebo čochvíľa budeme môcť vidieť aj v našich kinách. Eastwoodov druhý diel vojnovej ságy príde na Slovensko v marci aj so svojím predchodcom, Zástavami našich otcov. Rovnako aj Babel, a na oneskorenú Kráľovnú si musíme počkať až do mája. Podľa všetkého by tento rok mala oscarová žatva konečne zavítať k Scorseseovcom. Nie že by si doteraz jeho snímky zlaté sošky neodnášali, aj Na druhej strane má veľké šance, ale sám režisér vždy ostrúhal. Takže teraz ho pravdepodobne čaká premenenie ôsmej nominácie. Veď jeho konkurent Clint Eastwood (Listy z Iwo Jima) má z Oscarov plot, Paul Greengrass Letom číslo 93 až príliš jatril čerstvé rany a za morom sa na neho veľmi nechodilo, Kráľovná Stephena Frearsa je údajne príliš uhladená a určená prevažne staršej generácii 50 +. Úspech Alejandra Gonzáleza I?árritu by bol veľkým prekvapením, pretože jeho tradičná mozaika s originálnym autorským prístupom nie je určená pre zvyčajne komornú Akadémiu. Zostáva len dúfať, že to v nej nevyzerá ako na geriatrii a Martin Scorsese konečne využije ďakovnú reč, ktorú suší v obleku už od svojej prvej nominácie so Zúriacim býkom (1980).

Herci a herečky
Oveľa jednoznačnejšie vyzerajú hlavné herecké kategórie. Zo žien je favoritkou Helen Mirrenová z Kráľovnej, ktorej napomáha aj fakt, že sa o nej začalo napriek vyššiemu veku hovoriť ako o sex symbole. V tejto sfére osobne uprednostňujem Kim Basingerovú, ktorá si po Oscara za L. A. – Utajené skutočnosti (r. Curtis Hanson) došla tiež v zrelom veku. Popri Mirrenovej sa nominácie dočkali Penelope Cruzová (Volver), Judi Denchová (Škandálne zápisky), Meryl Streepová (Diabol nosí Pradu) a Kate Winsletová (Malé deti).
Medzi mužmi to vyzerá podobne, k úspechu má najbližšie Forest Whitaker (Posledný škótsky kráľ). Kritici na celom svete sú unesení jeho výkonom a u nás sa o tom legálnou cestou presvedčíme až v apríli, keď bude slovenská premiéra. Will Smith (Šťastie na dosah) je síce najväčšia hviezda súčasnosti, ale kritikov zase až tak neoslovil. Navyše nie je typickým „vážnym“ hercom. Rovnako aj Leonardo DiCaprio (Krvavý diamant) si síce buduje svoju kariéru na kvalitných projektoch, ale je ešte príliš mladý a Titanic (r. James Cameron, 1997) mu asi nikdy neodpustia. Posudzovať veterána Petra OToolea mi neprislúcha, pretože som snímku Venus ešte nevidel a pre mizivý komerčný ohlas sa pre istotu do našich kín ani nechystá. Podobne je na tom aj Half Nelson, ale zase nominácia Ryana Goslinga za túto snímku vyzerá byť dosť veľkým prekvapením, tak s najväčšou pravdepodobnosťou zostane len pri nej.

Menej zaujímavý zvyšok, lesbička moderátorkou a maliny
Ostatné kategórie nemajú jasných favoritov a sú divácky menej zaujímavé, čiže možno ich víťazov vyhlásia v priebehu reklamnej pauzy alebo tak nejako. Zaujímavá je nominácia filmu Borat: Nakúkanie do ameryckej kultúry na objednávku slavnoj kazašskoj národa (r. Larry Charles) v kategórii Najlepší adaptovaný scenár a tiež snímky Klik – Život na diaľkové ovládanie (r. Frank Coraci) za masky. Je to tuším prvý raz, čo sa snímka s Adamom Sandlerom dočkala nominácie na prestížnu cenu.
Medzi neanglicky hovorenými filmami sa to už tradične zaobišlo bez slovenských tvorcov. Nádejne to vyzerá pre Panov labyrint (r. Guillermo del Toro), ktorý v posledných dňoch zažíva v USA priam boom. U nás sa ho pravdepodobne dočkáme len na dvd.

Tohtoročný ceremoniál má svojho producenta v osobe Laury Ziskinove

Imrich Rešeta ml.  viac od autora »