Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Filip Drábek | 1.4.2008 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Najbelší chlapec chce byť ženou

Blank

Viedeň, kúsok od zastávky Praterstern: pri podivnom modrom, ťažko charakterizovateľnom architektonickom skvoste a v pozadí s veľkým ruským kolom môže človek v poobedných hodinách stretnúť kohokoľvek. Okrem asociálne pôsobiacich Turkov a bezdomovcov napríklad aj štyroch ľudí zo Slovenska, čakajúcich na predaj lístkov v Abendkasse, hrajúcich futbal s plastovou fľašou. Táto skupinka je natoľko atraktívna, že sa pri nej zastaví aj samotný Erlend ?ye, nórsky spevák zo slávnych Kings of Convience. Ponúkne sa čokoládou a navrhne im, nech nezevlujú vonku a idú do priľahlej krčmy, aby neprechladli.

Tento pán s pestovaným imidžom najväčšieho lúzra v meste a v okuliaroch po starej mame asi o tri hodiny neskôr vyjde na stupňovité pódium klubu Fluc Wanne. Stane sa tak po úmornom sete od anonymných viedenských dídžejov hrajúcich diskotékový pop najtvrdšieho zrna. V prerobenom podchode je napriek zákazu fajčenia, nalepenom na nástroji klávesistu Daniela Nentwiga, už dostatočne zlý vzduch na to, aby sa mohlo začať hrať, a tak The Whitest Boy Alive jamovaním plynule nadviažu na doznievajúcu dídžejskú produkciu.

 

 

Znechutenie je zrazu preč. Erlend a jeho traja berlínski kamoši totiž svojím príjemným civilným vystupovaním navodzujú úplne opačnú atmosféru. Vizuálna stránka zaberá, tá hudobná je zasa o muzikantskom umení, ktoré však neskĺzava do nekonečných sól a podobných výlevov hudobníkovho ega. Naopak, ani jedna nota sa nezdá zbytočná. Materiál z debutového albumu The Whitest Boy Alive, idúci v jednej línii, dopĺňajú početné improvizované vyhrávky. To všetko je hnané prirodzeným tanečným rytmom a zimomriavky vyvolávajúcim Fenderom Rhodes, striedajúcim sa s osemdesiatkovými klávesmi v obale súčasného mestského folku.

Keď najznámejší singel Burning sprevádzajú technické problémy s basákovým zosilovačom a on okamžite zasadne za klávesy a basové linky hrá na nich, zdá sa vám, že tento koncert je svojou prirodzenosťou výsmechom akýmkoľvek hudobníckym klišé. A keď Erlend v záverečnej coververzii Glory Box od Portishead spieva, že chce dôvod, aby bol ženou, uveríte mu. A nezainteresovaní by mimochodom zase neverili, že to nie je ich skladba.

Zo štvorice zevlujúcich Slovákov neprechladol nikto. Cestou domov dojedli čokoládu a počkali si na nočný vlak. Erlend na nich už vtedy zabudol, oni na neho nie. Ani nezabudnú.

The Whitest Boy Alive, 27. 3. 2008, Fluc Wanne, Viedeň



Filip Drábek  viac od autora »
Vaše reakcie [2]
:: Súvisiace reklamné odkazy