Niekedy sú slová zbytočné, treba sa dívať. Sin City si púšťam aspoň raz za mesiac, niekedy celé, niekedy len kúsky a mám ten film natoľko rád, že už o ňom nepotrebujem napísať ani slovo. Keď film prišiel v roku 2005 do kín, recenzoval som ho minimálne dvakrát, tu je výber.
Komiksy z fiktívneho mesta Basin City, skrátene a familiárnejšie zvaného Sin City, začali vznikať ako pôvodné autorské diela libretistu a kresliara Franka Millera na začiatku deväťdesiatych rokov. Miller bol už vtedy rešpektovanou komiksovou autoritou, predovšetkým vďaka zásadnému booku Návrat temného rytiera, v ktorom dekonštruoval batmanovský mýtus a položil základy jeho dnešnej podoby.
Sin City však bolo iné, nešlo v ňom o mainstreamového superhrdinu, ale o experiment s formou, s komiksovým jazykom a poetikou. Booky zo Sin City – dosiaľ ich vyšlo sedem, všetky sa objavili v českom preklade – pôsobia výnimočne na prvý pohľad. Formálne i obsahovo sa od prvého okamihu hlásia k trom veľkým inšpiračným zdrojom – detektívkam americkej drsnej školy, filmu noir a mange.
S minimom výrazových prostriedkov dosahujú maximálny efekt. Len dve farby, čierna a biela, nič medzi nimi, expresívna kresba a príbeh, ktorý by mimo kontextu stál na vratkých nôžkach. A predsa sa na Sin City zabúda len ťažko, nie pre extrémne násilie, ktoré vlastne vôbec nie je extrémne, ale pre znovuoživenie zabudnutých a celkom jednoduchých hodnôt, akými sú česť, hrdinstvo, či nesebecká láska. To všetko v meste, z ktorého by ušiel aj kanibalský motorkársky gang.
Previesť niečo také na filmové plátno, ba čo viac, urobiť z toho mainstreamový divácky hit, blockbuster, a zachovať pri tom osobitú vizuálnu poetiku predlohy vrátane atmosféry, sa zdá nemožné, a predsa sa to Millerovi a Rodriguezovi sčasti podarilo. Nie celkom, lebo zážitky zo Sin City filmu a komiksu nie sú totožné, ale ani nemali byť, veď v tom prípade by bolo jedno (komiks), alebo druhé (film) zbytočné.
Filmového diváka do Sin City privádza prológ, v ktorom hitman Josh Harnet plní objednávku a zabíja mladú dámu. Historku Zákazník má vždycky pravdu z booku Chlast, děvky a bouchačky spoznáme okamžite, prvým obrazom. Temná absurdita a nevyhnutná osudovosť zaplnia kinosálu a začína sa hra, atmosféra sa rozleje z plátna a v tichej bázni sa začína dobrodružstvo, ktoré jedinečným spôsobom urobilo z formy obsah.
Rodriguezov, Millerov a vďaka jednému natáčaciemu dňu aj Tarantinov film sprítomňuje na plátne okrem prológu tri ďalšie príbehy zo Sin City, titulný, Sin City, a ďalšie dva, Velká tučná zabijačka a Ten žlutej parchant. O čo v nich ide, je nepodstatné, dôležité je len to, ako sa to deje. Forma nahrádza obsah, absorbuje ho, až vytvoria jednotu. Skrz-naskrz štylizovaný svet, kde zlo má podobu ľudskej hlavy a dobro je guľka v strede čela.
Na povrch vyplávajú dávno zbanalizované city a emócie, ktorých už dnešný človek nie je schopný. V dlhých čiernych kabátoch ožívajú brutálni rytieri, fanatici cti, ktorí zabíjajú, keď to považujú za správne. Žiadny zákon, žiadne právo, len kauzálna nevyhnutnosť príčiny a následku. Pomsta nie je sladká, je len zadosťučinením, prirodzeným zavŕšením procesu, v ktorom na začiatku niekto niekomu ublížil.
Sin City je silný film, veľmi silný, práve vďaka tomu, že čosi také umožňuje pochopiť. Každý ďalší analytický pohľad dokonalosť Sin City len spochybní, a to sa mi jednoducho nechce. Nemám dôvod, bol som tak veľmi spokojný, ako len divák v kine môže byť. Počas záverečných titulkov sa mi vo vedomí rozbalila zdanlivo banálna rytierska prísaha, už neviem, kde som k nej prišiel, ale ešte na nič nesadla tak presne ako na „kladných“ mužských hrdinov Sin City. „Svoju dušu porúčam bohu, môj život patrí kráľovi, srdce dáme, A ČESŤ, TÚ SI PONECHÁVAM.“
Filmové Sin City je vizuálne krásne, natlačené smutne drsnou, vznešenou atmosférou takmer za únosnú mieru. Sin City je film obrazov a scén, na ktoré sa nezabúda. Iste, mohlo by sa zdať príliš násilné, brutálne až k hraniciam samoúčelnosti, ale násilie a brutalita v ňom majú vzácny zmysel. Očisťujú, prinášajú pocit zadosťučinenia tam, kde dobro a ľudskosť už dávno stratili zmysel.
Sin City je mesto, ktoré už celkom stratilo charakter ľudského spoločenstva a stalo sa džungľou, v ktorej prežijú len tí najsilnejší. K slovu sa v ňom dostávajú znova vlastnosti, čo sa dávno stratili pod nánosmi falošnej civilizovanosti. Do hry vstupuje česť, hrdinstvo, sebaobetovanie, vznešené rytierske cnosti.
Psychopat mstiaci sa za smrť jedinej ženy, ktorá sa mu kedy dobrovoľne odovzdala, posledný neskorumpovaný policajt odmietajúci nečinne sa prizerať, ako senátorov synček przní nevinné dievčatko, a zločinec, čo nechce, aby sa miestne prostitútky znovu stali otrokyňami organizovaného zločinu. Vospolok outsideri, a predsa hrdinovia, ktorí sa nechcú len prizerať, čo sa dokážu vzoprieť pomerom v meste, v ktorom sa už nedá žiť, len prežívať.
Ak by sa Miller a Rodriguez sústredili len na obsahovú stránku, mohli svoj film utopiť v pátose lacných emócií. Obaja sa však v súlade s duchom predlohy sústredili na formu, cez ktorú budú príbehy zo Sin City rozprávať. Celý film nakrútili digitálnymi kamerami pred zeleným pozadím, aby sa mohli pohrávať s vizuálnou stránkou každého záberu, aby každý záber mohli komponovať až k samým hraniciam dokonalosti. A aby sa film nestal sterilným, do hlavných úloh obsadili hviezdy so skutočným darom dramatického herectva. Vznikol tak film, aký vzniká raz za dekádu, film, ktorého je pre masy škoda. Treba len dúfať, že ho masy dokážu aspoň troška oceniť, lebo je málo filmov, ktoré si to tak veľmi zaslúžia.
Sin City: Mesto hriechu, Sin City. USA 2005, 125 min.
Réžia: Frank Miller, Robert Rodriguez, Quentin Tarantino
Scenár: Frank Miller
Kamera: Robert Rodriguez
Hudba: Robert Rodriguez, John Debney, Craeme Revell
Hrajú: Mickey Rourke – Marv, Clive Owen – Dwight, Bruce Willis – Hartigan, Jessica Albaová – Nancy Callahanová, Nick Stahl – Roark junior / Žltý parchant, Benedicio Del Toro – Jackie Boy, Rosario Dawsonová – Gail, Elijah Wood – Kevin, Michael Madsen – Bob, Jaime Kingová – Goldie / Wendy, Carla Guginoová – Lucille, Rutger Hauer – kardinál Roark, Powers Boothe – senátor Roark, Devon Aokiová – Miho, Michael Clare Duncan – Manute, Brittany Murphyová – Shellie, Josh Harnett – hitman, Frank Miller – kňaz
Oficiálna stránka filmu: http://video.movies.go.com/sincity/
Juraj Malíček viac od autora »
Vaše reakcie [6]
:: Súvisiace reklamné odkazy |
|