Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Eva Michalková | 12.6.2007 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Posolstvo od Kate Blanchettovej: bacha na kolegov!

Blank

Film Zápisky o škandále ponúkal viacero potentných tém, z ktorých sa dala zložiť pekná dramatická skladačka. Mladé verzus staré telá, niekoľko nerovných vzťahov s výbušným výsledkom, zničujúca žiarlivosť a majetnícke sklony ľudí, pri ktorých je paranoja na mieste. Pred filmom som sa tešila, ako ma zaplaví mrazivá pomsta vráskavej učiteľky, ale namiesto utopenia sa v nich mi temné pocity len obmývali nohy.

 

Príbeh sa začína paralelne so štartom nového školského roka na strednej škole v Londýne. Je zaujímavé sledovať pubertálnych študentov, ktorí sa neochotne vracajú do lavíc, a na druhej strane pozorovať postaršiu učiteľku Barbaru, ktorá už dávno dokonale odhalila podlú a lenivú študentskú dušu a nič ju nemôže prekvapiť. Každý rok to isté, menia sa iba tváre. Mechanicky odrecituje na hodine svoj part, nikto ju nemá rád a je to vzájomné. Priemerná príslušníčka kasty zatrpknutých starých dievok, ktoré svoju nehu (zrejme nedobrovoľne) venujú akurát kocúrovi. Divák však Barbaru spoznáva aj z inej strany – celý film sprevádza čítaním svojich denníkových zápisov. Tak sa pohodlne a rýchlo všetko podstatné dozvieme. „Denníkové“ filmy sú vždy pozoruhodné, pretože spoznať najhlbšie myšlienky kohokoľvek je vzácnou príležitosťou prejsť otvorenými dverami rovno do človeka samotného. V prípade Zápiskov o škandále sa viac dozvedáme o tých druhých než o autorke denníka. Konkrétne o novej učiteľke výtvarnej výchovy Shebe. Atraktívna pedagogička rozhádže usadené myšlienky v hlavách stereotypom ukolísaných učiteľov. Zdá sa, že hlavne Barbara je ňou doslova posadnutá. Donekonečna analyzuje každý jej pohľad, gesto, občasnú vetu, vypadnutý Shebin vlas opatruje ako vzácny šperk. V denníku si zaznačuje Dni so zlatou hviezdou, ktoré znamenajú príjemné stretnutie, prípadne dotyk s jej idolom. Barbara sa začne podobať na citového upíra.

 

Keď to už začne naozaj zaváňať nezdravou obsesiou, dostane Barbara ľadovú sprchu medzi oči: niekto ju predbehol! A aby poníženie bolo dokonalé, ide o 15-ročného žiaka, ktorému sa len nedávno začali zapaľovať lýtka. Barbara tak dostáva vzácnu príležitosť rozohrať pomstychtivú a zákernú hru, ktorá vypĺňa väčšinu strán v jej trpkom denníku. Má to dokonale premyslené a Shebu vmanipuluje do pozície, v ktorej môže rozvíjať nezmerné výšiny svojej lásky k nej. Kate Blanchettová v úlohe Sheby nie je rovnocenným protivníkom majetníckej Barbary. Celý čas sedí vo väzení svojej sladkej naivnej tváričky, akoby tu bola pre všetkých, vždy pripravená ukázať prívetivý úsmev, prípadne aj viac. Odovzdane sa necháva vliecť udalosťami a zásadné rozhodnutia necháva na druhých. Jej postava nemá potrebnú hĺbku, aby sme jej verili, alebo aspoň lepšie rozumeli. To je choroba celého filmu, že sa len tvári ako dráma, herci sa tvária, že hrajú, ale scenár je natoľko „dezinfikovaný“, že v ňom veľa života neostane. Hlavné postavy sa pohybujú v presne vymedzenom priestore svojich rolí, oplývajú jasnými atribútmi, hranice sú dané, skrátka dobre vyrátaná nuda. Tvorcovia stavili na istotu, ktorá však v reálnom živote (našťastie) neexistuje. Výsledok prešpekulovanej drámy je ten, že jej jednoducho neveríme.

Čo však platí na film ako celok, nie je také bezútešné v detailoch. Menej exponované postavy zrejme neboli také atraktívne ako roly oscarových herečiek, preto pôsobia oveľa prirodzenejšie – napríklad Shebin oveľa starší manžel, ktorý sa musí vyrovnať s potupnou ženinou neverou a divokými nájazdmi novinárov. Devízou filmu je aj jeho sociologický exkurz do viacerých „kuchýň“ postáv z iných spoločenských vrstiev. Čo v nich nájdeme, sú rozličné podoby osamelosti ľudí, či žijú vo dvojici alebo sami, vo veľkom dome alebo neútulnej podzemnej kutici. Film môže priniesť aj zábavné chvíľky, mne sa osvedčilo dosadzovať si za postavy z filmu mojich bývalých učiteľov zo strednej školy. Tiež by sa o nich dali vymyslieť všelijaké drámy. Čo ma privádza k myšlienke, či tento film náhodou nevznikol z pomsty scenáristovej dejepisárke.

Zápisky o škandále, Notes on a Scandal. Veľká Británia 2006, kino, 92 min.

Réžia: Richard Eyre
Scenár: Patrick Marber podľa literárnej predlohy Zoe Hellerovej
Kamera: Chris Mendes
Hudba: Philip Glass
Hrajú: Judi Denchová – Barbara Covettová, Cate Blanchettová – Sheba Hartová, Tom Georgeson – Ted Mawson, Michael Maloney – Sandy Pabblem, Emma Kennedyová – Linda, Syreeta Kumarová – Gita
Oficiálna internetová stránka: http://www.foxsearchlight.com/NOAS/



Eva Michalková  viac od autora »
Vaše reakcie [2]
:: Súvisiace reklamné odkazy