Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Eva Michalková | 12.2.2007 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Príjemne nedokonalí Indiáni, Cigáni a gádžovia

Blank

Vždy je dobrou správou, keď do kín príde nový český film. V posledných rokoch však kiná zamorili ľúbivé a krásne natočené tituly, kde sa všetko kĺže a leskne, dialógy sú dokonale prešpekulované, vtipy pošteklia tam, kde majú, postavy sú sexy, škaredé, prefíkané alebo problémové, zápletky dej spoľahlivo komplikujú, všetko je to uložené v praktickom a štýlovom balíčku, ktorý musí každého bez výnimky potešiť. Jeho jedinou chybou je, že nežije, je umelý, plastový, jednoducho, je to iba atrapa filmu, ktorá sa tvári, že chce niekoho zasiahnuť svojou prázdnou dokonalosťou. Preto je Indián a sestrička balzamom na divácku dušu, otrávenú peknými, smiešno-smutnými a sýto farebnými českými filmami. 

Indián a sestrička je sociálna love story z malého mesta. Rieši sa tu klasický problém – neželaný vzťah dvoch ľudí, ktorý sa neustále stretáva so snahou okolia zničiť ho. Franta, trochu neohrabaný mladík, ktorý pracuje na píle a v súkromí ulieta na indiánskych rituáloch v šumavských lesoch, sa náhodne zoznámi s krásnou Cigánkou Mariou. Frantovi sa temperamentná žena zapáči a snaží sa ju získať. Sebavedomé dievča pracuje v miestnej nemocnici ako sestrička, kde sa stará aj o svojho chorého otca. Obaja sú svojím spôsobom outsideri, Maria ako príslušníčka neželanej menšiny, Franta ako mlčanlivý „pošuk“, ktorý sa vo voľnom čase natiera farbami a hrá v lese indiánsky florbal.

Náter tvárí ich automaticky zaraďuje do zložiek spoločenského systému. Kým však Franta si môže farbu zmyť, Maria bude vždy dráždiť lokálnych rasistov a principiálne vzbudzovať podozrenie. No mladá žena nemá so svojou príslušnosťou najmenšie problémy – berie ju ako fakt, ktorý jej život neobmedzuje. Má rada svoju prácu, zmierila sa aj s bohatým egoistickým priateľom a v rodine sa nebojí presadzovať si svoje postoje. Dokonca ju úprimne zaráža, že ju niektorí ľudia apriori podceňujú. Problémy však má rómska komunita, ktorej sa Mariine aktivity na „bielom brehu“ ani v najmenšom nepáčia. Reagujú svojsky – Mariina mama dokáže predvídať budúce komplikácie, preto dcéru od čierno-bieleho vzťahu odhovára, jej súrodenci sa snažia Frantu fyzicky zastrašiť, aby jej dal pokoj. Spokojní nie sú ani zástupcovia „gádžov“. Frantovi rodičia len s problémami prekonávajú zakorenenú antipatiu voči Rómom a svoj nesúhlas so zmiešaným vzťahom dávajú okázalo najavo aj kolegovia z roboty či krčmoví štamgasti. Vzájomná nevraživosť oboch táborov ovplyvňuje správanie zamilovaných hrdinov a do konfliktu sa začne nechcene interesovať čoraz viac ľudí. No to všetko je mnohokrát videný príbeh a Indián a sestrička v tomto smere veľa nového neponúka.

Režisér Dan Wlodarczyk spolu so scenáristom Janom Stehlíkom sa ukázali byť talentovanými psychológmi, ktorí myslia viac pocitovo než filmovo. To je na jednej strane plusom vďaka prepracovaným charakterom, no táto nerovnováha sa odzrkadľuje na postupnej strate tempa filmu a príliš ľahko odhadnuteľnom príbehu. Nebolo by však spravodlivé snímku zatracovať, pretože v sebe nesie niekoľko výrazných kvalít. Najcennejšou rovinou filmu sú detaily ľudských vzťahov. Puto medzi Mariou a jej otcom, ktorý pomaly umiera v nemocnici, pôsobí krehko až dojímavo, rovnako vzťah s bratom či všeobecne s rodinou je doslova „na uverenie“. Ďalším príjemným prekvapením sú dialógy. Po všetkých tých originálnych a krvopotne vyhladených rozhovoroch v českých filmoch posledného obdobia pôsobia problémy s komunikáciou medzi postavami Indiána a sestričky priam blahodárne. Slová padajú len ťažko, akoby boli strapaté, a neposlušne vytŕčajú na všetky strany. A určite to nie je spôsobené chýbajúcim talentom autora dialógov. Nedokonalosť je v súčasnosti veľmi žiadaným artiklom.

Film ako celok má viacero slabín a pôsobí mierne kostrbato. Motív indiánskej komunity vyznieva samoúčelne a povrchné sú aj niektoré vedľajšie motívy. To však nič nemení na fakte, že tvorcom sa podarilo veľmi presvedčivo ukázať vzťahy medzi postavami a vytvoriť v divákovi pocit, akoby sa pozeral na reálne situácie zo života. A desať minút slávy Táne Pauhofovej v role šumavskej Indiánky tiež celkom poteší.

Indián a sestrička, Indián a sestřička. Česko 2006, kino, 91 min.

Réžia: Dan Wlodarczyk
Scenár: Jan Stehlík
Kamera: Alexander Šurkala
Hudba: Dušan Neuwert
Hrajú: Tomáš Masopust – František, Denisa Demeterová – Marie, Petr Lnenička – Wagan, Ladislav Goral – Kováč, Rozita Mertová – Kováčová, Táňa Pauhofová – Kajovka 



Eva Michalková  viac od autora »
Vaše reakcie [1]