Tretie pokračovanie Hitmana s podtitulom Contracts je dôstojným nasledovníkom druhého dielu. Má výbornú grafiku (primeranú k roku vydania hry – 2004), ovládanie, hrateľnosť a prepracovaný dizajn misií. V porovnaní s predchádzajúcou časťou síce neprináša žiadny nový, extra originálny štýl hrania, zato úspešne pokračuje vo svojom zabehnutom trende – v nájomnom zabíjaní.
Hitman je tajný agent, nájomný vrah, ktorý pracuje na svojich zákazkách za ťažké peniaze. Hitman vraždí skutočne perfektne, pretože sa tým živí. Má vyholenú hlavu a na zátylku vytetovaný charakteristický čiarový kód a kódové číslo 47. Hra ponúka dva základné pohľady – z tretej osoby a z prvej, ? la FPS. Ideálne je nastaviť si prepínanie pohľadu na pravé tlačidlo myši.
Hitman je veľkou lahôdkou pre milovníkov stealth akcií, vzor Splinter Cell, i výbornou hrou pre akčne založených hráčov, ktorí chcú herné misie prechádzať najmä presadzovaním tvrdého násilia. Ako autori hry skombinovali do Hitmana túto v poslednom čase stále čoraz viac presadzujúcu sa kombináciu obidvoch herných štýlov?
Hitman Contracts umožňuje hráčom dohranie misie viacerými spôsobmi. Zabíjanie na objednávku je najbezpečnejšie vykonávať nepozorovane a v utajení, na čo je Hitman expert (samozrejme, len vtedy, pokiaľ rozmýšľate, dávate si pozor a ste veľmi trpezliví). Ak máte radi akčné stealth akcie situované do súčasnosti, tak práve herná séria Hitman je jednou z najlepších. Pokiaľ totiž budete prechádzať Hitmana v tomto štýle, môžete očakávať desiatky hodín zábavy. Veď – ako je zvykom z predchádzajúcich dielov hry – agent číslo 47 sa šikovne a nepozorovane zakráda pomedzi nepriateľských kumpánov, skrýva sa v tieňoch či tmavých zákutiach a uniká pred mafiánskymi hliadkami. Pre rýchly prehľad o pohybe všetkých ľudských bytostí v leveli (personál, polícia, telesná stráž vašich oponentov, kto je mŕtvy a kto nie, kde sa nachádza váš hlavný cieľ atď.) využite vynikajúcu prehľadnú mapu, ktorá vám zobrazuje celý level. Kolečkom na myši si prehadzujete jednotlivé mapy levelu – exteriér, poschodia, suterény budov, a ľavým a pravým tlačidlom približujete a odďaľujete náhľad mapy.
Na mape vidíte dôležité značky, podľa ktorých určíte polohu významných predmetov, či polohu schodiska, rebríka, alebo výťahu. Ako samozrejmosť berte tiež možnosť schovávania vlastnej výzbroje (či prípadného odhodenia všetkých zbraní, aby vám pri prehľadávaní nič nenašli), alebo prvok typický z minulých častí – prezliekanie. Áno, 47 je majster v maskovaní a každého, koho klepne, dokáže rýchlo vyzliecť a nahodiť si jeho kvádro. Budete tak síce vyzerať ako pacient, kuchár, čašník, policajt či strážnik (oblekov je hojné množstvo), zato sa môžete nepozorovane dostať do inak zakázaných priestorov, ktoré sú bežným osobám neprístupné, či do tesnej blízkosti vášho cieľa (osoba, ktorú musíte zabiť). Je to na vás, môžete všetkých vystrieľať, ale vášmu utajeniu to určite nepridá.
Spomeniem ešte zopár štandardných vychytávok, ktoré môžete pri svojej infiltrácii využiť. Ide o otváranie uzamknutých dverí šperhákom, odtiahnutie mŕtvych tiel do odľahlých zákutí, nazeranie do kľúčových dierok, či používanie vašej základnej výbavy, do ktorej patrí napr. škrtiaci kord, poloautomatická pištoľ s tlmičom, uspávacia injekčná striekačka, okuliare na nočné videnie, či binokulárny ďalekohľad. Ak ste naozaj precízni, po úspešnej stealth akcii obdržíte v záverečnom sumári od hry ohodnotenie Silent Assassin, čo v preklade znamená tichý zabijak.
Naopak, kto zo srdca nenávidí zakrádanie sa a opatrnosť, a má v sebe len málo trpezlivosti, zažije pri hraní Hitmana úplne iný pocit. Ako dobre, že na to autori z IO Interactive vôbec mysleli, nie ako v niektorých iných stealth akciách, kde keď zoberiete životy okoloidúcich do svojich rúk, hra sa končí výpisom „boli ste odhalený“. Ako doteraz jedna z mála hier poskytuje Hitman Contracts aj alternatívu pre akčne založených hráčov, ktorí pri hraní presadzujú svoje rýchle reflexy a presnosť (headshots), adrenalínovú akciu a kontrolu nad všetkým a všetkými.
Áno, je to možné: hru môžete prechádzať aj v štýle Rambo či Komando, kde je všetko dovolené, a jediné, čo vás obmedzuje, je váš ukazovateľ energie. Zabudnite na nazeranie do kľúčových dierok či na pomalú chôdzu, alebo na prezliekanie sa do iných oblekov a pretvárku, že ste napr. jedným zo strážcov vášho hlavného cieľa. Ak nechcete pri plnení misie postupovať zdĺhavo, nemusíte! Hoci vám takýto spôsob hrania na jednej strane odoberie väčšinu rozhovorov s nepriateľskými postavami (keď ste v prestrojení) a ani nezistíte, že sa dá niektorý z cieľov hry dosiahnuť aj inak (a to viacerými spôsobmi), máte dobrý pocit práve z čistej akcie, ktorá má tiež svoje grády. Hádam najlepším spôsobom, ako hrať hru, je kombinácia obidvoch štýlov, a to najmä vtedy, keď už neviete, ako ďalej.
Mimochodom, počítajte s tým, že budete mať k dispozícii rôzne druhy automatických a poloautomatických zbraní, od pištolí a revolverov, cez brokovnice a samopaly, až po odstreľovačky či rotačný guľomet (CZ2000, SPAS-12, UZI, AK-47, M4, MP5, Dragunov, Steyer-Aug, atď.). Patrilo by sa azda ešte spomenúť ďalšie zbrane, ktoré sú však viac pre efekt. Patria medzi ne rôzne háky, sekáčiky na mäso a iné drobnosti, ktoré dokážu niektorým prívržencom násilia prikrášliť dlhú chvíľu (asi by som nemal písať takéto veci, ale najlepšie sa ich efekt skúša na bezbranných a nevinných, ktorých je v hre dosť). Niet preto divu, že si po niektorých misiách vyslúžite v záverečnom hodnotení misie „hodnosť“ masového vraha. Tiež sa netreba čudovať faktu, že hra je známa svojou brutalitou, ktorej sa vyrovná iba Punisher, Postal či starší Kingpin.
Ak vám nebude presne jasné, čo máte robiť, k dispozícii sú prehľadné ciele (objectives), či už spomínaná mapa. Ak máte zmätok vo veciach, ktoré momentálne nosíte so sebou, je tu prehľadný inventár s príslušným opisom vašich vecí. Ako posledná záchrana pre hráča slúži funkcia save, ktorá sa však obmedzuje na určitý počet (štandardne sedem na každú misiu). Ak ste začiatočník, alebo máte radi akčný štýl hrania, odporúčam nastaviť náročnosť na normál. V prípade väčšej náročnosti by ste mali k dispozícii menší počet ukladania pozícií, a dokonca aj mapa by vám nezobrazila všetky svoje prvky.
Hitman Contracts je výborný – rovnako ako prvý a najmä druhý diel. Zopár malých chybičiek by sa určite našlo, napr. AI nepriateľov by mohla byť ešte lepšia a v hre mi trochu prekážalo, že hlavný hrdina nevie skákať. Hra má celkovo 12 veľkých misií, medzi ktorými sú zaujímavé video animácie. Misie poskytujú vysokú variabilitu. Začínate útekom zo sanatória pred jednotkami SWAT, dostanete sa na ruskú Sibír, do Rumunska, Hongkongu, či Rotterdamu. Všetky hry zo série Hitman majú dobrú grafiku i hrateľnosť, a preto kto nehral, hrať by mal, pokiaľ chúťky dostal, ak čítal. A kto chce mať navrch, môže skúsiť šťastie aj v najnovšom štvrtom diele s celkom prozaickým podtitulom – Krvavé peniaze.
Ďalšie články zo štvrtka 10. augusta 2006
Rado Ondřejíček: Jeden schod = 4 sekundy
Mirka Gučiková: viac od autora »
Vaše reakcie [2]
:: Súvisiace reklamné odkazy |
|