Nedávno som na nejakom českom televíznom kanáli zahliadla reklamu plnú šťastných zdravých a usmievavých ľudí pojedajúcich pomaranče a klementínky. Čakala som na pointu. Bola som presvedčená, že to zas bude reklama toho typu, že netreba sa namáhať a špiniť so šúpaním či odšťavovaním, stačí si kúpiť nejaký skvelý prírodný stopercentný džús obsahujúci minimálne 20% bezcennej ovocnej hlušiny s kopcom zdravých éčiek. Na moje veľké prekvapenie to bola skutočne reklama na pomaranče a klementínky! Na záver reklamy zaznela výzva, že treba jesť toto konkrétne ovocie, lebo je zdravé. A že nám to odkazuje cez nejaký dobre dotovaný fond Európska únia.
Okamžite som si spomenula na starú socialistickú propagandu na kubánske pomaranče a grapefruity plné zdravia a šťavy ako i na ďalšie perly štátneho reklamného podniku ERPO, napríklad reklamu na kyslú kapustu, spomenula som si na reklamné plagáty propagujúce bravčovú hlavu a bravčové koleno alebo svetlo, alebo na slogan „jezte sýry, dají síly“. Spomenula som si aj na Lasicu a Satinského, ako si z toho všetkého robili prču s reklamou na mlieko, ktoré dostanete kúpiť v mliekarni, a topánky, ktoré zas dostanete kúpiť v obuvi. Vždy mi tak trochu unikal zmysel socialistickej reklamy na všeobecné poľnohospodárske či priemyselné produkty. Reklama je spojená s trhom, konkurenciou a konkurenčným bojom, a u nás bolo predsa plánované hospodárstvo, všetko patrilo jednému majiteľovi – štátu a každému sa malo dostať primerane podľa jeho potrieb. Všetci sme jedli chtiac-nechtiac tie hnusné kubánske pomaranče, lebo iné aj tak neboli dostať.
A už sú tu tie podivné nekonkrétne pomaranče zas, tentoraz nie z bratskej Kuby, ale z EÚ. Nestačí, že máme štvrtinové poľnohospodárske dotácie oproti pôvodným členským krajinám EÚ, nestačí, že musíme plniť stovky nezmyselných obmedzení, ktoré likvidujú naše vlastné poľnohospodárske podniky a z ktorých majú staré krajiny výnimky, nestačí, že nás obmedzujú v rôznych komoditách maximálne kvóty a hrozia nám pokuty za nadmerné zásoby, nestačia už ani také absurdné situácie, že EÚ vypláca štedré podpory na pestovanie tabaku v Grécku a zároveň sype peniaze do boja proti fajčeniu?
Nie, zdá sa, že nestačí. Museli sme sa dočkať aj dotovanej reklamy za peniaze európskych daňových poplatníkov na zdravé ovocie. Samozrejme to ovocie, ktoré považuje za zdravé a mne prospešné nejaký eurovýživný špecialista. Lenže podľa špecialistov na výživu, ktorým verím ja, najzdravšie je pre mňa to, čo prirodzene rastie na mojom území, napríklad tá kyslá kapusta alebo červavé nepostrekované jabĺčko zo záhrady, zúfalo nedosahujúce veľkostné, tvarové a ďalšie euronormy.
Zase sú tu teda reklamy, ktorých zmysel mi uniká. Napadá mi len jeden jediný, ale ten rozhodne nemohol byť zámerom tvorcov. Tá reklama by mohla aspoň v nás, čo si to ešte dobre pamätáme, konečne zobudiť ostražitosť a uvedomenie, že sa nevraciame do Európy, ale cez ňu niekam celkom inam.
Elena Akácsová viac od autora »
Vaše reakcie [17]
:: Súvisiace reklamné odkazy |
|