Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Juraj Malíček | 30.11.2005 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Masa je spokojná, tak čo?

Blank

Keby bol Harry Potter sliepkou, neznášal by zlaté vajcia, ale hneď platinové, s diamantom namiesto žĺtka. Knižky, filmy, videohry, haldy merchandisingového haraburdia, to všetko urobilo z Joanne Kathleen Rowlingovej veľmi bohatú dámu, ktorá sa nemusí báť nedostatku. Sympatické na nej je, že sa snaží nestratiť celkom nad svojim dietkom kontrolu a stará sa o to, aby si značka Harry Potter zachovala vo všetkých svojich inkarnáciách aspoň aké-také známky kvality. Snaha však nenahradí vkus a pani Rowllingová, zdá sa, bohvieakým filmovým vkusom nedisponuje. Alebo disponuje, a skutočnosť, že Harryho Pottera štvorku pokladám za dosiaľ najmenej vydarený film série, je výhradne môj problém. Na prvé dva, síce vizuálne atraktívne, ale emočne sterilné, popisné filmy o Harrym, nakrútené režisérskym remeselníkom Chrisom Columbusom, sa celkom oprávnene zabudlo dosť rýchlo, v pamäti po nich síce zostali nejaké stopy, ale aj tie zaveje čas. Tretí diel, režírovaný Alfonsom Cuarónom, predstavoval radikálny úkrok stranou, od opisnosti k atmosfére a dodnes nestratil nič zo svojej kvality a výrazovej sily. Bol a zostáva výborný, pozerateľný zas a znova. Zdalo sa, že séria sa síce nezačala najšťastnejšie, ale čaká ju svetlá budúcnosť. Režisér aktuálneho Harryho dobrodružstva, Brit Mike Newell (Štyri svadby a jeden pohreb, Donnie Brasco, Úsmev Mony Lisy), mal tri možnosti. Ísť svojou autorskou cestou, pokračovať v dramaturgickej línii Alfonsa Cuaróna, alebo sa vrátiť k otrockému prepisu, ktorým literárnu látku spracovával Columbus. Newell však objavil štvrtú cestu, celkom ignoroval svoj rukopis a pokúsil sa skombinovať to najlepšie z prístupu Cuarónvho a Columbusovho, čím dosiahol jediné. Harry Potter štvorka je vôbec prvým filmom série, ktorý bez znalosti predlohy nemá veľmi význam sledovať, lebo takmer celkom mu chýba zmysel. Newell už nerozpráva príbeh, netvorí ho, len ilustruje.

Začíname na Svetovom pohári v metlobale, ktorý sa z ničoho nič mení na apokalyptické vyčíňanie Smrťožrútov. V príbehu sa od nikadiaľ objavujú nové postavy a majú tendenciu zasahovať do deja, hoci ich o to nikto neprosil. Pokračujeme vo vlaku, celkom zbytočne, len aby si Harry nenakúpil občerstvenie, lebo zahliadne pôvabné dievča. Do Rokfordu prichádzame spolu so zástupcami ďalších dvoch spriatelených škôl. Vypuká Trojčarodejnícky turnaj, Harry sa stane jeho nedobrovoľným štvrtým účastníkom, aby síce s problémami, ale vyhral a zároveň prispel kvapkou krvi na oživenie Voldemorta. Zatiaľ síce nevyzerá bohvieako, ale za maskou spoznávame tvár Ralpha Fiennesa. Je koniec, nad telom mŕtveho študenta sa skláňa nešťastný otec a neveľmi nadchnutí dospelí diváci sa začínajú trúsiť z kina. Deti sú spokojné, hoci pri štvorke už veľmi byť nemali. Mali sa báť, pociťovať úzkosť a akosi podvedome cítiť, že Harryho víťazstvo a svojím spôsobom happy end vlastne neboli Harryho, ale Pyrrhovým.

o-harypot3 o-harypot4

Newell neodviedol dobrú prácu. Film, podobne ako tie Columbusove, nedrží pohromade, rozbíja sa do jednotlivých obrazov a scén, ale tie už ani zďaleka nie sú tak vizuálne atraktívne, ako boli Columbusove. Je vidieť, že sa šetrilo. Zo štyroch drakov si môžeme vychutnať len jedného, nevidíme žiadny poriadny metlobalový match, vytratili sa drobné, ale pôvabné a na prvý pohľad dosť nákladné detaily. Z nepokoja a skoro surového realizmu, ktorý do série vniesol Cuarón, zostali len civilné kostýmy hlavných predstaviteľov. Zmena Harryho, Rona, Hermiony a spol. z čarodejníckych deťúreniec na čarodejníckych puberťákov prišla sama, herci zostarli, s tým ostatným si mal poradiť režisér, ale nestalo sa. Ak by sme už vopred nevedeli kto, čo, s kým, kedy, kde a prečo, z Newellovho filmu by sme sa to nedozvedeli. Že sa čosi deje medzi Harrym a Cho Changovou, Ronom a Hermionou, Hadrigom a Madame Maxine síce vidíme, ale rozumieme tomu len preto, že si to pamätáme z knižiek.

o-harypot5 o-harypot6
PR materiály k aktuálnemu filmovému Harrymu Potterovi tvrdia, že Newell sa rozhodol rozsiahly štvrtý diel nakrútiť ako jeden film namiesto plánovaných dvoch aj za cenu toho, že v adaptácii vynechá všetky vedľajšie motívy. Len mu ktosi zabudol povedať, že to sa robí tak, že sa vynechá nielen ich kauzálna zápletka, ale aj jej dôsledky. Nestalo sa, príčin niet, dôsledky zostali a smutne sa objavujú na plátne ako tiché mementá dramaturgickej neschopnosti. Štvrtý Harry Potter tak občas vyzerá, akoby vznikal v strižni za úplného pomätenia zmyslov. Vyšinutý strihač kde-tu do filmu vlepí scénu, ktorá zostala na podlahe od minula, alebo z celkom iného filmu. Ak k tomu pridáme fakt, že Daniel Radcliffe ako predstaviteľ hlavnej úlohy opäť nepredviedol nič, čo by pripomínalo dramatické herectvo, je zamiesené na poriadnu blamáž.
Škoda, lebo Harryho Pottera mám rád a myslím si, že ak sa má sfilmovávať ďalej, tak aspoň dôstojne. Preto dúfam, že Harry Potter štvorka je lepší film, ako sa mi zdal na prvé pozretie. Asi to risknem a zájdem do kina znova, už nie na novinársku projekciu, ale normálne. Keď sa mi nebude páčiť ani na druhý pokus, aspoň za zbavím pocitu, že som si kopol do niečoho, za čo som nezaplatil.

Harry Potter a Ohnivá čaša, Harry Potter & The Goblet Of Fire. Veľká Británia – USA 2005, kino, 157 min.

Réžia: Mike Newell
Scenár: Steven Kloves podľa literárnej predlohy J. K. Rowlingovej
Kamera: Roger Pratt
Hudba: Patrick Doyle, John Williams
Hrajú: Daniel Radcliffe – Harry Potter, Emma Watsonová – Hermiona Grangerová, Rupert Grint – Ron Weasley, Katie Leungová – Cho Changová, Robbie Coltrane – Hadrig, Frances de la Tourová – Madame Maxime, Michael Gambon – Albus Dumbledore, Robert Pattinson – Cedric Diggory
Oficiálna stránka filmu: http://harrypotter.warnerbros.co.uk/site/index.html



Juraj Malíček  viac od autora »
Vaše reakcie [4]
:: Súvisiace reklamné odkazy