Dnes vás čaká skutočne výnimočný deň a zdá sa, že na chvíľu hodíte svoje šéfovanie v televízii za hlavu. Priateľ z detstva vás požiadal, aby ste šli jeho čerstvo narodenej dcére za krstného otca. Skvelá udalosť! Ešte nikdy ste niečo podobné neskúsili! Ráno sa vám zdá všetko akési zmysluplnejšie, dokonca ani nebezpečný pokles ratingov vás nedokáže zneistiť. Máte poslanie. Osprchujete sa, zahľadíte sa sám sebe do očí a pomyslíte si: „Budeš dobrým krstným otcom, budeš mať konečne veľkú rodinu, konečne ťa bude niekto nezištne milovať!“ Ponáhľate sa do obchodu a kúpite drahé darčeky, pretože na to ako šéf televízie máte.
V kostole sa zoznámite s rodinou. Zaleje vás pocit šťastia. Rodinka je to jednoduchšia, ale úprimnosť a pracovitosť im sála z očí. Švenkujete pohľadom z jednej tváre na druhú, usmievate sa a zisťujete, že všetci sledujú vašu televíziu. Staršie ženy vám obchytkávajú ruky a hľadia na vás ako na svätý obrázok, pochvalne šepkajúc, že to robíte dobre a že odkazujú tej a tej moderátorke, že vyzerá bohovsky. Mladšie ženy cudne klopia zrak, lebo vedia, že ste bohatý a čerstvo rozvedený. Muži vás buchnátujú priateľsky do chrbta a prezrádzajú vám, hoci vás to vôbec nezaujíma, komu fandia vo futbale a v hokeji. Deti sa vás pýtajú, kedy budete dávať tituly, o akých ste v živote nepočuli. Tak toto znamená spolupatričnosť a rodina. Zúfalo hľadáte v rodinnom dave vášho priateľa z detstva. Konečne sa vynorí z húfu členov rodinného klanu. Spoznávate ho podľa bradavice. Nič iné sa naňho nepodobá. Novopečený otec Jano sa na vás usmeje, vrhne sa na vás obtlstlým telom a začne vás objímať. Na hrudi vás tlačia tri rady jeho hrubých reťazí zavesených na krku a na líci vám zostane kus ťažkej toaletnej vody, v ktorej sa asi od rána váš priateľ maceroval. Zrazu sa vám zazdá, že počujete, ako vám tajomný ženský hlas šepká stále dookola: „Jovana, Rosalinda, Esmeralda, Manuela!“ Pripíšete to príliš silnému zovretiu, prepracovanosti a poklesu tlaku. Utriete si z čela kropaje potu, uvoľníte kravatu a váš pohľad spočinie na hrdej matke, ktorá k vám vystiera náruč s perinkou. V perinke sa to zamrví a vám je jasné, že toto bude vaša krstná dcéra. Aj záujem ostatných malých dievčatiek v bielych šatočkách to potvrdzuje. Dvíhajú sa na špičky, aby nazreli do perinky. Zrazu držíte v rukách čosi malé a živé, otvorí to na vás oči a začne to plakať, až sa perinka natriasa. Inštinktívne nasmerujete náruč opäť k matke a s vyplašeným pohľadom jej vraciate bábätko.
„My sa ešte nepoznáme, ja som Mária, Janova žena!“ usmeje sa na vás vľúdne matka a necháva vás naďalej držať malú kôpku nešťastia. „A toto je Esmeralda,“ nakloní sa do perinky mamička a šupsne malej Esmeralde do pusy cumeľ. Plač utíchne a odkiaľsi zdola sa ozve nespokojný detský hlások:
„Ona je až dvojka! Ja som Esmeralda Jednotka!“
Pozriete dolu na skupinku dievčatiek vo veku od jeden tak do desať rokov. Všetky sa zrazu otočia za nástojčivým volaním ich matiek:
„Jovana, Rosalinda, Esmeralda, Manuela, Thalia, Salome, Anastacia, Ramona! Dovnútra, ale rýchlo! Už sa to začína!“ Deti sa bezhlavo rozbehnú do kostola.
Vtedy vám dôjde, že nie nízky tlak a prepracovanosť, ale tieto matky a ich hlasy ste začuli pred chvíľkou vo svojej hlave. Docvakne vám, že Slováci ako repa, Jano a Mária, majú prvé dieťa a dali mu meno Esmeralda. Kráčate ako vo sne do chrámu božieho a čakáte, kedy sa prebudíte a pôjdete si dať sprchu. Nič také sa nestane. Stojíte s Esmeraldou v náručí a čakáte na rituál krstu.
Neskôr, ako novopečený krstný otec, dvíhate pohár a oslavujete príchod Esmeraldy na tento svet. „... lebo deti sú naša budúcnosť!“ poviete a pohladkáte vľúdnym pohľadom najmenších zúčastnených. „A ako tak premýšľam, našou budúcnosťou sú aj slávne hrdinky všetkých odvysielaných telenoviel, aké uzrelo oko tu prítomných rodičov na televíznych obrazovkách! Tak teda, vitaj, Esmeralda, MEDZI NAMI, nech zostane RODINNÝM TAJOMSTVOM, prečo sa voláš Esmeralda! Ale ako šéf televízie vám pred celou mojou novou rodinou verejne sľubujem, že sa postarám o to, aby na našich obrazovkách pribudli konečne aj také seriály, v ktorých budú znieť ďalšie krásne mená, rovnako ľubozvučné a hlavne slovenské!“ Šum prítomnej rodiny postupne celkom utíchol a vám bolo jasné, že ste to trochu prehnali.
„To čo si mi ty chcel tým tvojím príhovorom povedať, starý moj?“ pýta sa vás váš priateľ Jano, otec Esmeraldy. Je hlboká noc a Esmeralda s mamou si už dávno išli ľahnúť spať spolu s húfom rodiny. Snažíte sa Janovi vysvetliť, ako ste už profesionálne zdeformovaný a ako to na vás celé pozitívne zapôsobilo, ako vás to inšpirovalo do vašej ďalšej práce. „Len aby som ti ja volačo nezdeformoval, oukej? Máš byť duchovný vodca mojej dcéry, jasné? Nemám rád, keď duchovný vodca mojej dcéry uráža členov mojej rodiny, jasné?!“ Vaše námietky zanikajú v toku ďalších argumentov podnapitého Jana. „Nikoho som neurážal!“ vrtíte nesúhlasne hlavou a odtláčate silnú Janovu ruku zo svojej. Jano napokon zodvihne prst a výstražne sa na vás zadíva. „Neber mojej rodine ich seriály a nevymýšľaj žiadne nové slovenské sračky, na ktoré nikto nebude zvedavý! Ti hovorím! A ja viem, čo ľudia kukajú! My tu na to nemáme, aby sme vyrobili také čosi, čo sa vonku točí."
Nakoniec zapijete Esmeraldu posledným dúškom na rozlúčku a v taxíku vám príde zle. Snažíte sa vydržať až pred váš dom, dáte taxikárovi tringelt a bežíte sa vygrcať pod lampu pri vchode. Našťastie vás nikto nevidí, a tak si poviete, že si to musíte poriadne premyslieť, ale nesmiete na nič z dnešného poučného dňa zabudnúť. Ste predsa ten, ktorý má moc zmeniť tisíckam domácností ich stereotyp.
V noci sa vám bude snívať o poisťovacom agentovi, ktorý vás poistí na zaručený televízny úspech, spojený so sledovanosťou. Poradí vám, aby ste siahli na seriál, ale na taký, čo žal úspechy vo svete. Lebo slovenský divák verí všetkému, čo je vo svete úspešné. A tak sa ráno zobudíte a viete, že vaším esom bude seriál ? la:
Licencovaný formát (mediálny slovníkhttp://www.medialne.sk) - pozri formát, v tomto význame môže odkazovať na konečný produkt televíznej relácie ako takej, s vypracovanou celkovou koncepciou. Distribútori úspešných formátov môžu stanovovať podmienky na vizuálnu, organizačnú a inú realizáciu programu a jeho koncepciu.
o-tv3-2 |
S prvou rannou kávou si zavoláte k sebe do pracovne časť manažmentu, ktorému oznámite svoje seriálové úmysly. Jednak zistíte, koľko by to celé stálo, jednak začnete spolu s väčšinou tých tvorivejších, v ktorých ešte celkom nezomrel ich vlastný tvorivý potenciál, meditovať nad stratenou pôvodnou slovenskou tvorbou. Povyťahujete zo šuplíkov všetko, čo máte, pretože, ako sme už spomínali, dramatická tvorba ide ruka v ruke s rannými depresiami bývalých tvorcov, ktorí skončili v najlepšom prípade ako šéfovia tých najrôznejších redakcií v televíznom šoubiznise. Porovnáte kvality jednotlivých námetov a bojíte sa rozhodnúť. Šéf reklamy sa postaví a radikálne vyhlási, že na seriál nezoženie toľko klientov ako na reality. Nezarobíte, koľko by ste chceli. Idete na záchod a premýšľate, čo ste vy vlastne za človeka. Šéfujete televízii, ktorá nemá záujem o to, o čo vy. Premýšľate nad paranojou a schizofréniou
Peter Sloboda viac od autora »
Vaše reakcie [1]
:: Súvisiace reklamné odkazy |
|