Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Jarmila Mikušová | 28.10.2005 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Ak chcete vedieť pravdu, ignorujte médiá

Blank

Bohovsky sa zabávam, keď kde-tu začujem vzletné reči o etike žurnalistiky, a myslím si svoje. Pri pojme "nezávislosť médií" sa už smejem nahlas.

Hádam žiadny súdny človek nepochybuje o prepojení médií a biznisu. Počnúc nevinnými darčekmi PR agentúr pre novinárov až po mantru "náš inzerent, náš pán".

Keď som svojho času krátko pracovala v redakcii ženského časopisu a chcela som zaradiť do svojej rubriky informáciu o tom, že nezanedbateľné percento samoopaľovacích krémov vykazuje karcinogénne účinky, dostala som rázne cez prsty. "Naši inzerenti by sa nasrali," niečo v tom štýle mi oznámila šéfka. O pár mesiacov som si v Reflexe prečítala nanajvýš poučný článok Jana Potúčka. No ale to už som v redakcii nepracovala.

Po vystriedaní troch ďalších zamestnávateľov, ktorí nemali s médiami nič spoločné, som finálne zaparkovala v zahraničnom spravodajstve. A to vám je ohromná zábava. Bežný kolorit redakcie dopĺňajú komentáre typu: "Kto urobí tu bombu ukrytú v psovi?" alebo "Dnes tam zabili iba troch, to robiť nebudeme, pozri sa radšej na ten Európsky parlament." Je to cynické, priznávam. Povstalci v Iraku nás už ani minimálne nevzrušujú a pri každom ďalšom hurikáne tipujeme, do ktorej kategórie sa mu podarí vyšplhať. Keď sa niektorej téme venujeme príliš dlho, začne nám liezť na nervy. No a takou témou je momentálne vtáčia chrípka.

O vtáčej chrípke priniesla tlačová agentúra, pre ktorú pracujem, niekoľko desiatok správ. Mŕtvy holub v Rumunsku. Reakcia politika na mŕtveho holuba.

o-chripka2

Vtáčia chrípka je pre médiá parádna téma. Zamávate čitateľom pred ksichtom pandémiou chrípky z roku 1918, pridáte čísla o obetiach v Ázii a primiešate nenahraditeľné katastrofické vízie.

Ale poďme späť k ladnému prepojeniu médií a biznisu. Jedna z renomovaných tlačových agentúr, od ktorej preberáme informácie, v istom období na konci každej správy o vtáčej chrípke tvrdošijne opakovala, že na vtáčiu chrípku existuje jediný účinný liek - Tamiflu, ktorý vyrába švajčiarsky koncern Roche. Zjavne neboli potrebné žiadne úvahy o skrytej reklame pri menovaní produktu a výrobcu, veď ide predsa o ušľachtilú vec - ak by vypukla pandémia, vyššie uvedený liek by zachránil milióny ľudí. Približne takýto obraz o celej situácii sa podarilo médiám vytvoriť. Pretože médiá zarábajú na emóciách. Pretože nedostatočne informovaní ľudia sa pochopiteľne boja.

Takže po prvé: ak sa pozriete napríklad na stanovisko Slovenskej akadémie vied, dozviete sa, že s vtáčou chrípkou to vôbec nie je také husté. A po druhé: po krátkom pátraní sme s kolegami prišli na to, že Tamiflu nie je liek ani jediný, ani zázračne účinný. Na stránke Svetovej zdravotníckej organizácie je jasne uvedená minimálne jedna alternatíva (antivirotikum Relenza ďalšieho farmaceutického gigantu GlaxoSmithKline). Okrem toho je zo všetkých fundovaných informácií zrejmé, že Tamiflu nie je účinným liekom na vtáčiu chrípku, ale dokáže iba zmierniť priebeh ochorenia, pričom mnohé nové kmene vtáčích vírusov sú naň rezistentné.

o-chripka3

Nemám chuť zamýšľať sa nad tým, či nejaký PR pracovník firmy Roche niekoho niekde skorumpoval. Spomínaná agentúra s celosvetovým pôsobením je len jedným z dôležitých kanálov, ktorými sa dezinformácia o zázraku menom Tamiflu šíri ďalej. Dôležité však je, že mediálna masáž zabrala - európski politici ubezpečujú občanov, že sa rozhodli liekom Tamiflu predzásobovať, Roche sa láskavo rohodla udeľovať sublicencie na jeho výrobu a to sú kšefty za iné prachy, priatelia.

Musím uznať, že v tomto prípade odviedli PR bezstavovci firmy Roche vynikajúcu prácu. Jeden kolega smutne zavtipkoval, že už len čaká, kedy sa na Slovensku nájde nejaký invenčný podomový obchodník a začne obchádzať dôchodcov, aby im ponúkol zaručene prvé balenia Tamiflu na Slovensku. Čo myslíte - koľko ľudí by naletelo? V každom prípade môžu chlapcom z firmy Roche žiariť oči.

Regulérnou reklamnou kampaňou by čosi také nikdy nedosiahli. Nehovoriac o ušetrených finančných prostriedkoch.

Tá istá nemenovaná agentúra pred pár dňami priniesla v ekonomickej sekcii správu, že švajčiarskemu koncernu Roche narástol obrat o pekných pár percent. Aké prekvapenie, všakže.



Jarmila Mikušová  viac od autora »
Vaše reakcie [7]
:: Súvisiace reklamné odkazy