Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Elena Akácsová | 14.4.2008 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Drahý príbeh namiesto drahej kabelky

Blank

Človek je tvor konformný. Prispôsobuje sa prevažujúcim a dominantným názorom, požiadavkám a normám skupiny, v ktorej žije. Vďaka konformizmu sa na potomkov rýchlejšie prenášajú potrebné skúsenosti nielen z rodičov, ale aj zo širšieho spoločenstva. Tým pádom môžu byť konformisti úspešnejší v každodennom živote, a tak je konformizmus vlastnosť evolučne výhodná.

Ale ako všetko, vďaka čomu prežili práve tie naše a nie cudzie gény až dodnes, aj konformizmus má svoju tienistú stránku. Okrem potláčania individuality vo vlastnej skupine spôsobuje aj to, že sa snažíme prispôsobiť nielen skupine, v ktorej žijeme, ale chceme sa podobať aj na skupinu, v ktorej by sme žiť chceli, aj keď na to nemáme. Finančne, mentálne, intelektuálne či fyzicky. Na druhej strane sa chceme čo najviac odlíšiť od skupiny, v ktorej žiť nechceme, s ktorou nechceme, aby nás niekto stotožňoval. Preto sa obliekame podľa poslednej módy, alebo preto, naopak, módu ostentatívne ignorujeme. Preto kupujeme isté veci, či naopak, preto ich zásadne nekupujeme. To platí aj pre jedlo, životný štýl, dovolenkové destinácie či operačný systém v počítači, a aby sme sa nepohybovali len v oblasti konzumu, platí to aj pre chodenie do kina, divadla, čítanie kníh, hobby, politické názory a aktivity nevynímajúc.

Zostaňme však pri obyčajnom konzume a veciach. Najjednoduchšie sa príslušnosť k istej skupine rozozná podľa vecí, ktoré prezentujeme na verejnosti, tzv. statusových symbolov. Preto si muži kupujú drahé športové autá, aj keď po meste sa s nimi jazdí dosť nepohodlne, preto ženy túžia vlastniť pravú kabelku od Luisa Vuittona alebo ešte lepšie od Prady, aj keď rovnako dobrú službu im spraví kabelka od Baťu. Samozrejme, tie veci sú skutočne krásne, kvalitné a poriadne vymakané, ale ten pocit, že si ich môžem dovoliť a že ma s nimi vidia, tvorí veľkú časť ceny (aj hodnoty) statusových symbolov.

Lenže moderný svet prináša starým statusovým symbolom stále nové zrady. Napríklad cenovo dostupné a kvalitné napodobeniny alebo klony, na nerozoznanie podobné tým luxusným, alebo tiež požičovne luxusných vecí. Donedávna sa dali požičať luxusné večerné či svadobné šaty, najnovšie sa rozbieha biznis v požičiavaní tých najúžasnejších, najmódnejších a najdrahších kabeliek.

Najväčšiu ranu statusovým symbolom však zasadzuje fakt, že je stále viac ľudí dostatočne bohatých, aby si ich mohli dovoliť. Podľa World Wealth Report z roku 2007 počet ľudí, ktorých majetok presahuje milión dolárov (do toho sa nepočíta bývanie a bežné výdaje) vzrástol na 9,5 milióna. Mimoriadne rýchlo rastie počet takto bohatých ľudí v Brazílii, Rusku a Číne. Ak teda milióny ľudí majú prístup k tým istým luxusným a výnimočným produktom a značkám, strácajú tieto produkty a značky na svojej výnimočnosti.

Najbohatší ľudia a najluxusnejšie veci sú len špička ľadovca, ale podobne to funguje vo všetkých vrstvách spoločnosti, a teda to, čo včera bolo jednoznačným znakom statusu vašej skupiny, už zajtra môže mať kdekto.

Statusové veci strácajú na hodnote, a preto sa hľadajú iné cesty, ako ukázať svoje výnimočné postavenie. Podľa expertov na trendy ľudí, ktorí z nenápadných prvých lastovičiek dokážu predpovedať leto, budú statusové materiálne symboly nahrádzané stále vo väčšej miere statusovými príbehmi. Novým zlatým teľaťom vo svete trendov sa stávajú tie veci, ktoré ľuďom umožňujú, aby mohli o sebe rozprávať jedinečné a výnimočné príbehy. Preto už dnes cestovné kancelárie ponúkajú rôzne prapodivné destinácie a ešte prapodivnejšie programy, veď kto by už chcel rozprávať, ako sa dva týždne opaľoval na Mallorke – ostrove nemeckých upratovačiek, preto rastú ako huby po daždi agentúry, ktoré vám pripravia netradičné darčeky v podobe jedinečných happeningov či adrenalínových zážitkov.

Ak patríte k ľuďom s bohatou fantáziou, ktorá doteraz ležala ladom, vedzte, že ešte nikdy vám nebola doba tak priaznivo naklonená. Chyťte však príležitosť za pačesy rýchlo, lebo aj statusových príbehov sa ľudia jedného dňa nabažia.



Elena Akácsová  viac od autora »
Vaše reakcie [68]
:: Súvisiace reklamné odkazy