V dokumente Behind The Scenes dostupnom v profile IAMX na MySpace, Chris Corner v jednej z výpovedí vysvetľuje, aký ťažký je život počas turné. Hovorí, že na cestách za koncertmi treba veľa spávať, dobre sa stravovať a prihodí vtipnú poznámku týkajúcu sa klišé sex, drugs a rock’n‘roll. Na práve prebiehajúcej šnúre musel z vymenovaných položiek zjavne niečo zanedbať. Do Zrkadlového hája totiž 8. októbra v sprievode celej suity dorazil s meškaním, chorý a unavený. "Uvidíš, ako bude trpieť," povedal mi jeho manažér, keď dohrávala predkapela NoiseCut, a na spôsob prežívania jeho pesničiek tým rozhodne nenarážal.
Tylové závesy, ktorými bol od koncertnej časti oddelený priestor vedúci zo šatní, aby očakávaná štvorica prišla na scénu ušetrená pohľadov netrpezlivých ľudí, pôsobili smiešne nepatrične a smutne pateticky zároveň. Keď teda v žlto - čiernych farbách druhého albumu hlavní aktéri konečne nastúpili, Corner komickým zosypaním sa z odposluchu odštartoval otváraciu The Alternative. Nebol to práve najšťastnejší začiatok: nad prílišným hlukom chvíľami vyhrávali len jasné emócie nadšených fanúšikov; zvyšok času sa pre zvukové kiksy jednotlivé nástroje zlievali do neprehľadnej masy, v ktorej sa frontmanov vokál kompletne strácal. Pri nasledujúcich Bring Me Back a Dog a Negative Sex sa zvuk už síce postupne vylepšil, no zároveň odhalil Cornerove výrazné problémy so spevom. Pravdepodobne pre vyššie spomínanú chorobu sa s ním trápil až do konca, ale na jeho obranu treba povedať, že to bol statočný boj. Pri jednotlivých, už skoro chronicky známych pesničkách, zastupujúcich obidva albumy, na striedačku remizoval a prehrával, hlavne, keď zároveň obsluhoval gitaru alebo klávesy. Zhruba na polčas nasadenú Kiss + Swallow však zvládol celkom bravúrne, tak, že pri rovnovážnom rozložení síl a v technicky lepších podmienkach by mohla byť vrcholom večera. Vo finále excentricky trpkej Spit It Out si impulzívne zakopal do činelov a s nádejným see you later ohlásil prídavok. V ňom zaradili pesničku, podľa všetkého novinku, ktorú som, úprimne, nepoznala. Sek Cornerovmu utrpeniu spravila až záverečná Song of Imaginary Beings, keď ju vo finále vyložene odchrapčal a pobral sa na zaslúžený odpočinok.Hodina čistého času a bolo po všetkom.
Ak bolo na tejto návšteve IAMX niečo bez chyby, tak bez debaty zúčastnení ľudia. Najväčšie hviezdy, čo sa dostavili pedantne pripravené vizuálne, a hlavne zvnútra, opäť raz na malej ploche a v krátkom čase sympaticky demonštrovali absolútnu oddanosť a ochotu nechať sa zvrchu dirigovať malým charizmatickým generálom. Hlavne vďaka nim sú koncerty tohto projektu stále provokatívnym divadlom a sympaticky zvrhlou hrou s obojsmerne prúdiacimi emóciami, pre ktoré je zbytočné prskať, že práve dnes to akosi nebolo ono.
Početné, už aj do desiatok zachádzajúce koncerty, ktoré IAMX počas tourovania albumu The Alternative odohrali u nás a v blízkom okolí, môžu v konečnom dôsledku vyznieť dvojsečne. V tejto oblasti totiž už skutočne záleží na osobných požiadavkách jednotlivcov, či chcú skôr kontrolovať opakujúce sa grify dôverne známej show alebo nechať sa radšej omračovať novým a neznámym. Pauza nasledujúca po návrate z americkej časti turné, v ktorej by mal vzniknúť nový album a DVD, bude snáď užitočná pre obidva tábory.
Na záver už len drobná pripomienka pre tých, ktorým v Zrkadláči chýbala Miss Sue Denim. Stačí počkať do 24. novembra, kedy aj s kamarátkou Dee Plume v rámci ich dvojjediného projektu Robots in Disguise vystúpia v Subclube.
Foto: Daniela Vorndran, Zuska Belková
Katarína Uhrová viac od autora »
Vaše reakcie [1]