Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Damas Gruska | 10.4.2007 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Pozor na ceny!

Blank

Inflácia je strašiak. Boja sa jej ekonómovia, politici i sporiví občania. Vnáša nestabilitu, nepopulárne sa krotí, znehodnocuje úspory, atď. Ako vždy, i vo vzťahu k nej sú aj výnimky – vysoká inflácia príde vhod napríklad diktátorom všakovakého razenia alebo iným ekonomickým experimentátorom, keď treba zásadne prerozdeliť majetky, financovať vojenské, či iné dobrodružstvá.

Inflácia sa ale nemusí týkať len cien. Presnejšie cien tovarov a služieb v ekonomike, cien vyjadrených peniazmi. Existuje aj iná, o nič menej nebezpečná inflácia - tiež spôsobuje, že ceny a ocenenia strácajú na cene. Ako inak pomenovať situáciu, keď je prekladateľská cena pomenovaná podľa producentky prekladateľských nepodarkov, keď novinársku cenu dostane škandalózna ukážka toho, ako by nemala solídna, o objektívnosť sa snažiaca reportáž vyzerať, keď médiá publikujú oslavné kamarátske „recenzie“ na absolútne podpriemerné produkty.

Ekonomická inflácia prichádza, keď je prebytok peňazí nad množstvom toho, čo za ne. Hodnotová inflácia je prebytkom (o)cenení nad reálnou kvalitou, keď je do nich zakomponované to, čo by tam nemalo byť: kamarátstvo, osobné či ideologické sympatie k niečomu inému, než k tomu, za čo ocenenie oficiálne je.

Aj takáto inflácia, podobne ako tá ekonomická, má svojich priaznivcov. Príde vhod všetkým, za ktorými stoja nepodarky. No nie je to devalvovanie - neocenených i ocenených - kvalitných prekladov, práce výborných novinárov, umelcov, tvorcov, médií? Je hodnotový relativizmus neškodný pre liberálnu spoločnosť? Prečo by sme nepochválili, neocenili, veď to urobí radosť a nič za to nedáme, nič to nestojí?

Ale stojí! Každá spoločnosť potrebuje pevné ceny, ukotvenie – ak chcete, hodnoty (bez ohľadu na to, že „hodnoty“ by si chcela prisvojiť konzervatívna pravica). Ich inflácia devalvuje, demotivuje, znechucuje, odradzuje. Často počuť o nezáujme verejnosti o to, či ono. Koľko štedrých oceňovačov myslelo na to, že ich inflačné konanie mohlo prispieť k tomuto postoju verejnosti, že robia medvediu službu všetkým tvorcom?

Ak si napríklad spisovatelia sťažujú na nezáujem o pôvodnú tvorbu, určite situáciu nezlepšia oslavné recenzie na knihu, ktorú je málokto schopný dočítať. Takýto marketing síce môže krátkodobo vzbudiť záujem verejnosti, finančne pomôcť vydavateľovi, no dlhodobo je kontraproduktívny: nachytaný čitateľ si povie – ak toto je to najlepšie zo súčasnej slovenskej literatúry, tak ďakujem pekne, neprosím si. A doplatia na to aj všetci ostatní.

A preto, pozor na ceny! Bojme sa inflácie, aj my, čo nie sme ani ekonómovia, ani politici, ani sporiví občania. Národná banka nepomôže, musíme si pomôcť sami. Každý po svojom. Ignorovaním, či odmietaním cien, ktoré devalvovali, udeľovaním anticien, zverejňovaním cenokazcov. Ale úplne na začiatku si musíme uvedomiť cenu i „cenu“ ceny.



Damas Gruska  viac od autora »
Vaše reakcie [9]
:: Súvisiace reklamné odkazy