Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Juraj Malíček | 16.1.2007 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

O veľa prichádza, kto v osemnástich nebol nihilistom

Blank

Aké sú naozaj dobré filmy? Zvonka netuším, zvnútra sú to také, na ktoré sa môžem dívať kedykoľvek znova a znova a len tak sa pozeraním neošúchajú, naopak, získavajú divácku patinu a ich opätovné sledovanie získa charakter rekreačného rituálu. Keď som po prvýkrát videl Stratené v preklade, tešil som sa, že konečne ktosi objavil hereckú genialitu Billa Murraya a premýšľal som, kde že som už videl tú krásne obyčajnú mladú pani, čo jej Japonsko tiež dvakrát nesadlo. A nič. Nie a nie na to prísť, rozsvietilo sa mi, až keď som o nej začal uvažovať nie ako o mladej panej, ale o slečne. Veď je to Rebecca z Prízračného sveta, sakra, aká dobrá herečka. Dnes je hviezda Scarlett Johansonovej rozžiarená, akoby ju zažal sám deduško Večerníček, v roku 2001 sa však ešte neblyšťala, len hrala, avšak už vtedy to stačilo, aby človeku utkvela v pamäti. Ale nie kvôli nej som si Prízračný svet tak veľmi obľúbil, či presnejšie, nielen kvôli nej.

V roku 2001 vrcholila prvá vlna boomu filmov podľa komiksov a popri efektných spektákloch sa do kín pomaly začali pretláčať aj také komiksové filmy, ktoré neboli postavené len na okázalosti. NajprvPrízračný svet, potom Mendesovo Road to Perdition, neskôr Cronenbergove Dejiny násilia. Možno sa jednoducho zviezli, dôležité je, že pretrvali a diváckej mase predviedli, že komiks nie je len o superhrdinoch v obtiahnutých overaloch.

Autor komiksovej predlohy a spoluautor filmového scenára k Prízračnému svetu, Daniel Clowes, je v komiksovom svete považovaný za rešpektovaného tvorcu kdesi na hraniciach hlavného prúdu a undergroundu, ktorý sa komiksovým jazykom zvykne zmocňovať náročnejších tém. Nie síce až takých náročných ako trebárs notoricky známy Art Spiegelman, ale stále dostatočne hlbokých a psychologizujúcich, aby sme ho mohli vnímať ako umelca, ktorému ide predovšetkým o osobnú výpoveď. Veď je to z Prízračného sveta poznať.

Enid a Rebecca práve skončili typickú americkú high school, kým chodili do školy, žiadna z nich pravdepodobne nechodila s futbalistom, nebola roztlieskavačkou a určite sa nestala kráľovnou maturitného plesu. Skôr naopak, ak by sme sa presunuli v čase a sledovali ich v ich prirodzenom prostredí, našli by sme ich sedieť samy dve v jedálni a mudrovať o živote, bokom od spolužiakov, vo vnútornom azyle ich inakosti. Nie, nie sú to lesbičky, skôr programové vydedenkyne, čo jednoducho nezapadli a nezapadnú. Čaká ich posledné leto a potom sa uvidí. Ani jedna nebude pokračovať na univerzite, možno neskôr, ale skôr nie. Skôr začnú pracovať na nejakých podivných miestach, kde si budú môcť čítať Kafku.

Milé na nich je – a preto je Prízračný svet veľmi krásny a veľmi uveriteľný film, že ich vydedenectvo nie je ani pózou, ani štylizáciou hlúpych, hľadajúcich sa teenageriek, ktoré skúšajú, ale vychádza z ich vnútornej osobnostnej konfigurácie. Aj outsideri majú tendenciu zlučovať sa. Enid a Rebecca nehľadajú, ako byť v živote šťastné, úspešné, zabezpečené a vo vzťahu, skôr sa snažia nájsť cestu, ktorá nepovedie do nešťastia a zatratenia. Vlastne nie, hľadanie v ich prípade nie je vhodné slovo, skôr by sa hodilo sublimujú, prežívajú zo dňa na deň a viac-menej sa tešia z prítomnosti. Už sa oslobodili od všetkého okrem seba navzájom. A to sa rieši v Prízračnom svete, popretie amerického sna, konvencií a zaužívaných modelov správania.

Režisér Terry Zwigoff nakrútil veľmi vtipnú a presnú komédiu o životnom pocite ničoty. Ak by bol Prízračný svet troška dynamickejší a agresívnejší, mohol by byť najpunkovejším filmom, aký kedy vznikol. Áno, punk je dobré slovo, na adresu Prízračného sveta to najlepšie, hoci tričko s nápisom No Future si v ňom nikto neoblieka.             

Prízračný svet,Ghost World. USA – Veľká Británia – Nemecko 2001, 111 min.

Réžia: Terry Zwigoff
Scenár: Daniel Clowes, Terry Zwigoff, podľa komiskovej predlohy prvého menovaného
Kamera:
Affonso Beato
Hudba: David Kitay, Palph MacDonald, William Salter
Hrajú: Thora Birchová – Enid, Scarlett Johansonová – Rebecca, Steve Buscemi – Seymour, Brad Renfro – Josh
Oficiálna stránka filmu: http://www.mgm.com/ghostworld/ie/index.html



Juraj Malíček  viac od autora »
Vaše reakcie [1]
:: Súvisiace reklamné odkazy