Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Juraj Malíček | 8.1.2007 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Tony lepší ako Ridley?

Blank

Prvý dojem je najlepší. Bezprostredne po skončení Déj? Vu, vychádzajúc z kina, zhodli sme sa na tom, že je fajn, keď človek, dívajúc sa na film, už pri prvej scéne vidí, že prišiel na dobrý film. 

Žiadna chyba v Matrixe, to budúcnosť sa ozýva. Déj? Vu je štandardný kriminálny thriller o pátraní po zlovoľnom teroristovi, ozvláštnený pohrávaním sa s kauzalitou a časovými paradoxmi. Podobne ako filmy Frekvencia či Minority Report, pohráva sa s myšlienkou spojenia dvoch časových rovín v jednej lineárnej línii a robí to tak jednoducho a priamočiaro, aby tomu nerozumeli len tí, ktorým sa nechce, alebo blbci.

Fanatický terorista vyhodí do luftu trajekt a vyšetrujúci policajt sa vďaka najnovšej hračke FBI môže najprv dívať do minulosti, potom tam poslať odkaz a nakoniec sa tam presunúť sám, aby katastrofe zabránil. A keďže príčina a následok sa vymenili, jedna z časových rovín sa stala defektnou a musela ju nahradiť iná, nová, v ktorej sa nič, čo vo filme uvidíme, neudialo. Lebo s časom sa síce dá pohrať, ale ako svojho času povedal môj kamarát Stano, keď som najprv vymýšľal s prehadzovačkou na bicykli a potom sa dokaličil, kauzalitu neojebeš.

Ak som v úvode napísal, že Déj? Vu je štandardný thriller, znamená to, že ide o vydarený thriller, dobrý, nie výborný, ani vynikajúci, ale dobrý v tom zmysle, že sa dá raz pozrieť v kine, lebo plátno je plátno a zvuk je zvuk a potom kedykoľvek v telke. Divák si vedno s hlavným hrdinom môže skladať všetky príčiny a následky do logického celku a tešiť sa, že to vlastne sedí, má to hlavu a pätu, hrajú v tom pekní ľudia a fajn herci, čo sa im dá veriť, a celé je to nakrútené tak, aby to na jednej strane za žiadnych okolností nenudilo a na druhej, aby to nebolo len bezduché opíjanie sa akciou a efektmi.

Že Hollywood nakrúca slabé filmy, je hlúposť, Hollywood nakrúca filmy, ktoré majú zarobiť peniaze a pobaviť svojich divákov. Pobaviť jednoducho, alebo pobaviť troška zložitejšie, spracovaním čohosi, čo sa vyjadruje aspoň v jednom pláne k všeľudským hodnotám, morálke, svetonázoru, alebo k niečomu komplikovanejšiemu. Nerád o filme uvažujem ako o umení, ale ak musím, vždy skončím pri tom, že film vnímam ako úžitkové umenie, v ktorom ide okrem naplnenia účelu aj o zadosťučinenie a pocit dobre stráveného času. Čas strávený s Déj? Vu bol výborne strávený čas, film ma síce nenadchol, ale páčil sa mi a rád si ho pozriem znova.   

Darmo, režisér Tony Scott je majstrom podobných filmov, niektoré považujem za vynikajúce, novátorské, originálne a múdre, iné sú len dobré, v tom zmysle, že nenudia a žiadny nepovažujem za zlý, alebo, čo je horšie, za nevydarený. Muž v ohni, Domino, Spy Game, Nepriateľ štátu, Fanatik, Krvavý príliv, Pravdivá romanca, Posledný skaut, Dni hromu, Pomsta, Policajt v Beverly Hills 2, Top Gun, Hlad a teraz Déj? Vu predstavujú kvalitatívne až vzácne vyrovnanú sériu. Iste, Top Gun je gýč a Dni hromu tiež, a Pomsta do neba volajúci gýč, ale to neznamená, že sú to nevydarené filmy. Naopak, fajnšmekrov hľadajúcich nuansy a presahy síce môžu zúfalo nudiť, ale to je skôr vec vkusu ako filmárčiny. Nech o tom premýšľam, ako chcem, Tony Scott z toho vychádza ako vynikajúci režisér, ktorý len občas nemá šťastie na scenáristu, ale aj ten najväčší odpad dokáže sfilmovať dôstojne. Stále sa mi sem tlačí slovo remeselník, a ak by nemalo príchuť niečoho dehonestujúceho, nezdráhal by som sa ho v súvislosti so Scottom použiť, vedno s prídavkom vynikajúci. Nepoužijem ho však, lebo remeslo nevyžaduje talent v umeleckom slova zmysle, len precíznosť, fortieľ a prax, a Tony Scott disponuje talentom medzi režisérmi nevídaným. Dokáže totiž filmovým jazykom vyrozprávať i najhlúpejšie historky tak, aby neboli nudné, pričom si zachováva zreteľný autorský rukopis. A to je, myslím, veľké umenie.               

Déj? Vu mi za tých 130 korún vstupného stálo, DVD si síce určite nekúpim, ale to nie je dôležité. Dôležité je, že jeden z mojich veľmi obľúbených režisérov (vďaka Mužovi v ohni, Hladu, Pravdivej romanci, v tomto poradí, a s Posledným skautom na prvom mieste) znova nakrútil nenudiaci film, ktorý je dobrý bez toho, aby sa na čosi hral.

Denzel Washington troška šušle, zdalo sa mi, a zdalo sa mi to vzhľadom na charakter postavy veľmi trefné. Nič iné som si z Déj? Vu neodniesol, ale stačí to, lebo som do kina nešiel nič odnášať, len som si chcel pozrieť dobrý film, lebo som mal chuť. A pozrel som si.

Déj? Vu, Deja Vu. USA 2006, kino, 128 min.

Réžia: Tony Scott
Scenár: Bill Marsilii, Terry Rossio
Kamera: Paul Cameron
Hudba: Harry Gregson-Williams
Hrajú: Denzel Washington – Doug Carlin, Paula Pattonová – Claire Kucheverová, Val Kilmer – agent Pryzwarra, James Caviezel – Carroll Oerstadt, Adam Goldberg – Denny, Elden Henson – Gunnars, Erika Alexanderová – Shanti, Bruce Greenwood – Jack McCready, Rich Hutchman – agent Stalhuth
Oficiálne stránky filmu: http://dejavu.movies.go.com/, http://bvimovies.com/uk/deja_vu/



Juraj Malíček  viac od autora »
Vaše reakcie [5]
:: Súvisiace reklamné odkazy