Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Vilma Choteková | 12.1.2006 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Láska a smrť, ruka v ruke

Blank

Elizabethtown sa síce dostal do slovenských kín na samom sklonku minulého roka, 29. decembra, ale ešte sa premieta a nejakú chvíľku aj bude, takže to meškanie až tak veľmi nevadí. Tvorbu amerického režiséra a scenáristu Camerona Crowa mám veľmi rada, predovšetkým pre Singles (1992), modernú filmovú bibliu všetkých, čo sa životom pretĺkajú len za seba, ale rovnako, teda veľmi, sa mi páčilo aj Na pokraji slávy (Almost Famous, 2000) a Povedz niečo (Say Anything, 1989). Crowe je, aspoň podľa zdania, v Hollywoode dneška dosť zaujímavý zjav. Darí sa mu totiž nakrúcať, kvalitatívne až pozoruhodne vyrovnané filmy – Vanilkové nebo (Vanila Sky, 2001) a Jerry Maguire (1996) sa tiež dajú s potešením vidieť viac ako dvakrát – s celkom slušným diváckym i finančným ohlasom, bez toho, aby boli v jeho tvorbe prítomné nejaké komerčné kompromisy. Crowe je možno jediný režisér, ktorý si môže svoje vlastne malé, komorné autorské príbehy nakrúcať za veľké hollywoodske peniaze.

eliz_01eliz_02

Chlapík, ktorý v mladosti urobil kariéru ako reportér časopisu Rolling Stone, dosiaľ zrežíroval šesť veľkých filmov, všetky podľa vlastných scenárov a ani raz nestúpil vedľa. Zvlášť oceňujem, že toto konštatovanie platí aj vo svetle aktuálneho Elizabethtownu, lebo v ňom Crowe už balansoval na hrane. Len maličký kúsok delí Elizabethtown od nepodarku. Ako je ten film vydarenou romanticko-nostalgickou takmer komédiou, tak mohol byť melancholickým brakom, stačilo by, ak by Crowe režisér len trošinka pritlačil na pílu. Crowe scenárista totiž tentoraz napísal film, ktorý mal všetky predpoklady stať sa celuloidovou verziou prefabrikovanej červenej knižnice.

eliz_03eliz_04

Mladý ambiciózny dizajnér topánok navrhne tenisku, vlastne tenisky, síce fantasticky bizarného tvaru a iste sú aj pohodlné, ale žiadneho komerčného dopadu, čím pripraví rodný obuvnícky koncern skoro o miliardu dolárov. Keď mu filantropický boss dáva výpoveď a na plecia mu vešia vinu za zrušenie všetkých ekologických projektov firmy, lebo tie bude treba pre stratu ukončiť, Drew už sa ani horšie cítiť nemôže. Tak si ešte posype hlavu popolom v rozhovore s ľuďmi z ekonomického časopisu a odíde páchať samovraždu. Vymyslí si ju pekne, až je škoda, že ju nezrealizuje. Už-už sa k nej schyľovalo, ale zazvonil telefón, Drew ho zdvihol a dozvedel sa, že mu zomrel otec a treba ísť kamsi do zapadákova vyzdvihnúť telo. V lietadle sa ho podujme rozptyľovať vtieravá letuška, typ, ktorý by v každom inom filme bol za šialenú masovú vrahyňu, ale tu je to romantická princezná, ktorá Drewa naučí láske a životu. Drewova cesta za pochopením a zmierením sa môže definitívne začať. Ak by sa Elizabethtown nepodaril, recenzia by sa tu mohla skončiť konštatovaním o klišé a emocionálnom vydieraní diváka nasilu spáchanou romancou o nepravdepodobnom vzťahu a smrti, ktorá je vlastne fajn. To by však film musel režírovať ktosi iný, Crowe sa lacným patetickým gýčovitým nástrahám svojho scenára dokázal vyhnúť. Zostal totiž cynický a ironický – nie príliš, aby látku nezhodil, ale tak trocha, aby sa tomu celému dalo uveriť. Okrem akoby ťažiskového motívu odrazenia sa od totálneho dna, ktoré realizuje Orlando Bloom, aj za pomoci čerstvo sa zrodeného citu ku Kirsten Dunstovej, totiž Elizabethtown ponúka aj čosi ďalšie. Čo? Pôsobivé herecké etudy vedľajších postáv, ktoré sa tiež potrebujú s čímsi vyrovnať. Najvýraznejšie to ilustruje Susan Sarandonová v úlohe vdovy, ktorá trpí pocitom viny, že exmanžela vytrhla z náručia vrúcnej komunity, ale práve v tejto komunite sa dokáže svojich démonov zbaviť. A tak by sa dalo o Elizabethtowne písať ešte aspoň na dvoch stranách, ale už netreba. Treba sa ísť pozrieť. Elizabethtown nenadchne, ani neohúri, ale ani nevyprchá behom pár chvíľ. Skôr tak láskavo pohladí, už v kine, ale aj potom, pri každej spomienke naň. A to sa o veľa filmoch tvrdiť nedá.

Elizabethtown, Elizabethtown. USA 2005, kino, 123 min.

Réžia: Cameron Crowe
Scenár: Cameron Crowe
Kamera: John Toll
Hudba: Nancy Wilsonová, Ryan Adams
Hrajú: Orlando Bloom – Drew Baylor, Kirsten Dunstová – Claire Colburnová, Susan Sarandonová – Hollie Baylorová, Alec Baldwin – Phil DeVoss, Bruce McGill – Bill Banyon, Judy Greerová – Heather Baylorová, Jessica Bielová – Ellen Kishmoreová
Oficiálna stránka filmu: http://www.elizabethtown.com/home.html



Vilma Choteková  viac od autora »
Vaše reakcie [1]
:: Súvisiace reklamné odkazy