Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Vilma Choteková | 2.11.2005 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Zorro za zenitom

Blank

Ciest k Legende o Zorrovi je niekoľko, žiadna z nich však nedokáže z divákovho vedomia odstrániť trpkú pachuť zbytočne videného filmu. Akrobatické, skrz-naskrz nepraktické vyčíňanie chlapíka v čiernej maske by svedčalo skôr gymnastovi, veľkolepé nástupy komiksovému superhrdinovi, suché hlášky Jamesovi Bondovi.

Don Alejandro to zvláda všetko sám a ešte k tomu prežíva manželskú krízu. Rovnako obdivuhodné ako neuveriteľné, a keď sa divák nemôže o svojho hrdinu báť, nemá v kine čo robiť. Akčné scény strácajú náboj napätia, príbeh iskru, ktorú možno ani netreba, a filmu, ktorý z toho vznikne, chýba šarm.

Prečo je Legenda o Zorrovi nudná? Asi preto, že Zorro sa stále pokúša byť niekým iným a ani na chvíľu nemá kedy byť sám sebou. Tu pripomína superhrdinu s dvoma identitami, tu Bondovho kalifornského pradeda, tu láskou zhrdeného figuranta z telenovely, a tu komického pijana - model ohrdnutý ruský bojar. Pre neohrozeného hrdinu, tak ako ho vymyslel Zorrov literárny otec Johnston McCully, nezostalo miesto v pokračovaní jeho vlastného príbehu. Problematické je už samo viac-menej realistické východisko. Ak by som si z lásky vzala hrdinu, ktorý musí v noci zo spoločného lôžka vstávať zachraňovať krajinu, asi by som ho milovala takého, aký je. Nevadilo by mi teda, že sa odchádza zakrádať nocou páchať dobro. Ak by som mu však povila syna, asi by som bola nútená takýto postoj prehodnotiť. Chápem teda doňu Elenu, prečo Zorra žiada, aby skončil s aktívnou činnosťou. Ženská logika nepustí, berieme si mužov podľa svojich snov, a zvyšok života pracujeme na tom, aby sme ich zmenili. Zorro sa, samozrejme, zmeniť odmieta, svoju masku potrebuje aspoň tak, ako ho potrebuje krajina, a rodina sa s tým musí alebo vyrovnať, alebo sa rozpadnúť. Tak to chodí u nás, v realite, ale pre také čosi sa predsa nechodí do kina. Načo? Dívať sa na to isté, čo poznáme odtiaľto? Ďakujem, moja predstava zábavy vyzerá inak a stále si myslím, že mužsko-ženské problémy tohto typu do veľkých romantických akčných dobrodružstiev nepatria. Preto sa on a ona k sebe vo finále filmových dobrodružstiev tak túlia. Všetko, čo prežijú ďalej, po veľkom finále, spolu, bok po boku, je už vzťahová rutina, príliš osobná na to, aby bola akčná a dobrodružná.

o-zorro3 o-zorro4

Scenáristi Roberto Orci, Alex Kurtzman (Ostrov), Ted Elliott a Terry Rossio (Piráti z Karibiku I - III) si však myslia opak, preto odvádzajú Zorra od rodinného krbu a vrhajú ho znova do akcie. Akoby chceli, aby manželstvo dona Alejandra a done Eleny nestratilo iskru. Nechajú ich rozísť sa a znovu sa spojiť, prežiť ten príbeh vášne a dobrodružstva ešte raz. Nefunguje to, nemôže, ak je tam aj desaťročný synátor, záväzok, ktorého sa nemožno len tak zbaviť. Najväčší problém Legendy o Zorrovi je, že disponuje takým realistickým základom, že ho nemožno prijať ako zápletku nezáväzného akčného dobrodružstva, v ktorom by nemalo ísť o nič iné, len o zábavu divákov a zisky producentov. Režisér bondovky Zlaté oko Martin Campbell si možno dokázal brilantne poradiť s mizogýnnym agentom, ale dve plastické ľudské postavy režírovať nezvláda, tobôž nie, ak má jedna z nich ešte aj alter ego pôsobiace problémy a obe sú to filmové hviezdy bez vlastného výrazu. Antonio Banderas aj Catherine Zeta-Jonesová potrebujú niekoho hrať, aby boli ako-tak presvedčiví. Nestačí obliecť ich do kostýmov a hodiť na plac, obaja potrebujú režisérske vedenie. Chémia v tomto prípade nestačí. To by síce možno samo osebe nevadilo, ale vadí Campbellova snaha nakrútiť príbeh spred stopäťdesiatych rokov tak, akoby sa odohrával minulého štvrť roka. Ťažisko Legendy o Zorrovi malo bez pochýb byť v jeho vizuálnej stránke, vo výprave a akčnosti. Výprava je fajn, akčnosť už nie. Vzhľadom na dobu, v ktorej sa príbeh odohráva, pôsobí celkom nerealisticky, umelo. Preto akčné scény nedokážu strhnúť ani nadchnúť. Dajú sa prečkať, ale to je problém, lebo vypĺňajú priestor medzi vatou. Legenda o Zorrovi je potom film, ktorý tvorí príbehová vata a akcia, ktorá sa dá prečkať. Smutné, ale to neznamená, že na vás to nemôže pôsobiť celkom inak. Stopäťdesiat korún sa dá minúť aj zbytočnejšie.

Legenda o Zorrovi, The Legend of Zorro, USA 2005, kino, 129 min.
Réžia: Martin Campbell
Scenár: Roberto Orci, Alex Kurtzman, Ted Elliott, Terry Rossio
Kamera: Phil Meheux
Hudba: James Horner
Hrajú: Antonio Banderas - Zorro / don Alejandro, Catherine Zeta-Jonesová - doňa Elena, Adrian Alonso - Joaquin, Rufus Sewell - Armand, Gustavo Sanchez-Parra - Cortez, Alberto Reyes - brat Ignacio
Oficiálna stránka filmu: http://www.sonypictures.com/movies/thelegendofzorro/



Vilma Choteková  viac od autora »
Vaše reakcie [3]
:: Súvisiace reklamné odkazy