Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Ľuboš Vodička | 2.1.2006 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Zámok Egeskov a tajomstvo jeho stajní

Blank

Dánsky renesančný zámok Egeskov nepatrí k tým stredovekým skvostom, ktoré sa pýšia bohatou rytierskou históriou. Stavebný sloh, v ktorom je postavený, ho posúva na prelom stredoveku a novoveku. Na začiatku 14. storočia oblasť dnešného zámockého areálu bola jednou z mnohých farností, ktorej vlastníctvo prechádzalo z majiteľa na majiteľa dedením, predávaním, alebo ako veno bohatej nevesty na rodinu šťastného ženícha.

V roku 1554 mladomanžel Frands Brockenhuus, ktorý spolu s panstvom získal aj ruku mladej Anny Tinhuusovej, postavil uprostred jazierka stavbu dnes známu ako zámok Egeskov. Pohnútkou k stavbe na neobvyklom mieste bola nepokojná spoločenská situácia. Prebiehajúca náboženská reformácia ohrozovala bohatých vlastníkov pôdy. Nebolo teda ničím nezvyčajným postaviť si pevný a dobre strážený dom. Skôr ako sa pristúpilo k samotnej stavbe zámku, bolo nutné do dna jazierka natĺcť dubové pilóny. Vytvorili pevný základ pre budúcu stavbu. A dali názov zámku. V dánčine Egeskov znamená dubové drevo.

eges_01eges_02eges_03

Hoci zámok na návštevníkov pôsobí ako veľmi milá a pokojná stavba, vyznačuje sa hneď viacerými vojensko-obrannými vylepšeniami. Postavené boli napríklad dve budovy. Prvú, ktorej súčasťou je dnes vstupná brána, bolo možné v horšom prípade opustiť a pokračovať v obrane z vlastného zámku. Zámok má niektoré steny zdvojené, s utajenými schodiskami a viacerými vyklenutiami, čo dovoľovalo obrancom strieľať na nepriateľa nepozorovane z rôznych miest. Napokon, nechýbal ani padací most.

Do konca 18. storočia menil zámok majiteľov takmer pravidelne. V roku 1784 Egeskov kúpil Henrik Bille, predok dnešných majiteľov. O sto rokov neskôr sa Julius Ahlefeldt-Laurvig-Bille podujal na obnovu zámku. Autorom novej úpravy sa stal švédsky architekt Helgo Zetterwvall. Ten dal dnešnú podobu vstupnej bráne a budove, ktorej je súčasťou, zvýšil strechy veží a zrekonštruoval štítové barbakany. Zámok aj s priľahlým okolím dostal modernú podobu, ktorá sa stala dobrou základňou pre úspešný hospodársky rast celého panstva. Výsledky dobrého hospodárenia si návštevník všimne okamžite, ako prekročí vstupnú bránu areálu.

V 18. storočí sa zmeny nedočkal len zámok. V roku 1730 sa zrealizoval plán záhradného architekta Nielsa Kraga ml. Inšpirovaný francúzskou parkovou úpravou, zámocký park dostal podobu čistých symetrických tvarov, stromových alejí, pribudli strihané kríky. V ďalších rokoch došlo k jeho rozširovaniu a v roku 1962 prešiel opäť výraznou prestavbou. Francúzsky architekt Duprat sa doslova vrátil ku koreňom a v jeho podaní dostal park podobu renesančnej záhrady. Pribudli fontány, červeným štrkom vysypané chodníky, hranaté živé ploty, ale aj kríky strihané do podoby zvierat a geometrických tvarov. Pre radosť malých aj veľkých v záhrade nechýba bludisko a takzvané visuté chodníky. Visutá galéria v korunách stromov, vytvorená z lávok zavesených na oceľových lanách, ktoré sú ukotvené na pevných kmeňoch stromov.

Aké tajomstvo ukrývajú bývalé stajne a hospodárske budovy panstva Egeskov?
Napríklad motorku Harley Davidson 1200 ročník 1928, prvý americký sériovo vyrábaný automobil Oldsmobile Curved Dash z roku 1903, ale aj lietajúcu tužku Lockheed CF 104g Starfighter. A toto všetko ukryté v stodole, ktorá ešte v roku 1949 bola najväčšou voľne stojacou stavbou v Dánsku. Samozrejme, že táto stodola a priľahlé hospodárske budovy neukrývajú len tieto tri exponáty. In natura tu môžete uvidieť napríklad aj dvojvalec Pope - Tribune 14 HP z Marylandu, starý dobrý známy automobil, ktorý často účinkoval v nemých groteskách s takými osobnosťami ako Luarel a Hardy. Zaujme aj prapredok všetkých experimentálnych vozidiel na elektrický pohon, Milburn Light Electric Light z roku 1914. Netreba zabudnúť na jeho farbu, staroružovú.

eges_04eges_05eges_06

Keďže ste sa dostali až na sever Európy, pokojne môžete o sebe povedať, že ste sa zapísali do klubu cestovateľov. Milo potom prekvapí, keď uvidíte Bedford série O s obytnou nadstavbou (1953), ktorý používal pri svojich cestách Sigurd Swane (1879 - 1973). Nadšenci rýchlych kolies ocenia De Lorean DMC 12 z roku 1981, alebo Ferrari 365 GT z roku 1969. Pokiaľ by niekto chcel slovami obsiahnuť, aké motorové vozidlá tu môžete uvidieť, trochu lakonicky skonštatuje: prierez zlatej éry vývoja automobilov zo začiatku minulého storočia (Oldsmobile, Cadillac, Pope Tribune, Locomobile), cez legendy dvadsiatych a tridsiatych rokov, až k nehynúcej sláve modelov povojnových typov. Toto všetko doplnené o bicykle, motocykle, kočíky pre batoľatá aj pre bábiky (bábiky majú svoju samostatnú expozíciu), hračky inšpirované automobilmi a modelmi áut. Jedinečný zážitok z prehliadky - a to ešte stále nie je všetko!

Samostatnú expozíciu tvorí záchranný systém Falck. Niečo ako naša rýchla zdravotná pomoc spojená s hasičmi a leteckou službou. Okrem skutočných exponátov ju dopĺňajú figuríny záchranárov a dioramatické modely zobrazujúce napríklad likvidáciu požiaru typickej dánskej vidieckej chalúpky. Výstavné priestory tvorí aj podkrovie jednej zo stajní. Nachádza sa tu depozitár ešte nezrekonštruovaných vozidiel. Okrem iných tam nájdete Tatru 3 - 603 z roku 1969, Škodu Octaviu model 1961, P 70 Coupé, Austin A 40, či poľskú FSM Syrena 105. Fascinujúce na tom je, že väčšinu exponátov získal súčasný majiteľ panstva Egeskov, gróf Michael Ahlefeldt-Laurvig-Bille, ako dar od ľudí, ktorým bolo ľúto dať zošrotovať ojazdených miláčikov.

Mňa osobne si však pán gróf získal inými exponátmi. Lietadlami, klzákmi, balónmi, leteckými motormi, kombinézami, katapultovacími kreslami. Už na nádvorí stojaci Saab J-35 Draken vo fotoprieskumnej verzii mi pripomenul moje detské roky, keď som si tento nádherný deltaplán znovu a znovu zliepal z nemeckej stavebnice VEB Plasticart. V spomínanej, svojho času najväčšej dánskej stodole sa nad hlavami návštevníkov vznáša nekonečne elegantný dvojplošník D.H. 82 Tiger Moth. V spoločnosti vojenského Jeepu čaká North American T-6 Texan/Harvard. A ukrytý na poschodí v spoločnosti miniáut odpočíva vrtuľník Alloutte II. V plavákovej verzii, s figurínou pilota v kabíne, ako by mal každú chvíľu vzlietnuť na záchrannú misiu. Znalcovi leteckej techniky duša pri tomto pohľade veľmi pookreje.

Návšteva hradu Egeskov spolu s jeho priľahlými časťami zaberie pozornému návštevníkovi jeden deň. Aj keď zvolíte svižnejšie tempo prehliadky, rezervujte si na ňu niekoľko hodín. Určite neobanujete.

Aktuálne informácie: http://www.egeskov.com

Foto: autor



Ľuboš Vodička  viac od autora »
:: Súvisiace reklamné odkazy