O-uvodnik25 |
Niekoľko posledných víkendov som prežil v IKEA. Nechal som tam dosť výplat na to, aby som si ju prechodil od sedačiek až po kúpeľňové doplnky a pocit onoho čarovného niečoho sa mi do hlavy zavŕtal hlbšie ako novembrový sycher. Začal som to riešiť, už len preto, že nie som prvý, komu sa to stalo. O fascinácii IKEA kedysi písali Peter Pišťanek, Maxim E. Matkin a ešte aj do Klubu bitkárov sa dostala. Je to v tom, že každá prkotina tam má svoje meno? Je to v jahodách so šľahačkou v tamojšej vývarovni? Je to v tvrdo vydrezúrovanej ochote zamestnancov? Je to v tom, že ten nábytok je skrátka lepší ako inde? Alebo je v niečom celkom inom a pravdu dokáže odhaliť jedine Štefan Hríb, ak o tom tri hodinky pohovorí s farárom, mníškou, profesorom teológie, zástupcom KDH a makakom-rézusom obráteným na kresťanskú vieru?
Chvíľu som favorizoval každú z možností. Napríklad tie mená. Dobre mi robí, ak môžem návšteve vymenovať všetky, ktoré som už svojpomocne zložil, ale v tých menách to podľa mňa nie je. Ani v zamestnancoch, i keď málokto by sa za reklamáciu ospravedlňoval dlhšie ako oni. Je to v systéme, ktorý IKEA používa. Kúp si rozložené, doma vysyp na dlážku milión dielikov, zober do ruky návod a poskladaj ako Lego. Tento systém nielen že funguje. On je úžasnou paralelou života, ba možno je životom samotným. IKEA je dielo Božej prozreteľnosti viac ako ktokoľvek z nás. V návode na zloženie hociktorej skrinky je napísaná celá Biblia, a v obrázkoch! Vo všetkom, od kuchynského stola po posledný zásuvkový diel, sa ukrýva presne toľko slobodnej voľby a nezvratnosti osudu zároveň, koľko je ukryté v človek samotnom.
Svoj cieľ vidíte v predajni ako zjavenie krásneho sna o budúcnosti. Doma vidíte už len dosky, matice, skutky, upínáky, držadlá a maličký ohnutý kus šesťhranu ako svoj základný a jediný pracovný nástroj. Filozof by ho zval organonom, bežný človek tomu hovorí obojstranný imbusák. Váš sen je rozbitý v miliardách možností, podaktorí prestávajú veriť v možnosť jeho existenciu. Dá sa začať od veľkých dielov, dá sa začať od tých najmenších. Môžete ísť podľa návodu a ten vás za ručičku dovedie až k výsledku, ale rovnako dobre môžete postupovať bez neho. Beriete veci do rúk, ako keď stretávate nových ľudí a pokúšate sa ich niekam zaradiť. Kombinujete uprostred fantastického dobrodružstva myslenia, predstavivosti, viery v napísané a vlastnej intuície. Niekto rafinovane, iný hrubou silou. Niekto s pocitom, že robí všetko inak, ako ho o to žiada nudný návod, iný s poslušnou oddanosťou nasleduje jeho papierovú autoritu. Tisíce ľudských príbehov pri tej skrinke. Vzdať to a zavolať do IKEA ako gesto dobrovoľnej rezignácie je zbabelosťou najhrubšieho zrna.
Na konci však prídeme všetci k tomu istému. Úspech vyzerá pre každého rovnako. Možností neúspechu je síce mnoho, ale v závere každý tieto skrachované individuality, kníšuce sa na nerovných nohách, prekrútené v nesprávnych otvoroch a doškriabané mizerným zaobchádzaním, ľahko rozozná. Málokto si, stojac nad pokope držiacim nábytkom, omámený sladkým nektárom víťazstva, uvedomí, ako konal slepo a fatalisticky. Riadený osudom nevykonal nič iné, len vôľu dákeho švédskeho dizajnéra. Mal pri tom pocit, že svoje konanie riadi celkom sám, že si necháva radiť, len keď sám chce, že to možno vďaka vlastnej domnelej genialite zvládol rýchlejšie a elegantnejšie, ale spokojný s tým celým bude len vtedy, ak mu nakoniec uprostred izby ostane stáť presne to isté, čo mu Švédi pradávno vpísali do návodu.
To je úspech IKEA. Nevedome nás fascinuje tým, ako nám strašne pripomína nás samých a celé naše pachtenie sa za cieľom, o ktorom máme len nejasnú predstavu, ale zato nekonečno ciest, ako k nemu dôjsť. Možno jedného dňa, keď sa prekopeme dostatočne hlboko, objavíme na zemskom jadre nalepený štítok Designed by IKEA. Vtedy zistíme, že Boh nie je tým, za koho sme ho mali. Je jedným z mnohých zákazníkov vesmírnej (alebo nadvesmírnej) IKEA, čo si kúpil živú planétu JORD a postavil si ju do obývačky. Či postupoval podľa návodu, alebo improvizoval, či je s výsledkom spokojný, alebo nie, a najmä či to nemal celé náhodou hneď na začiatku reklamovať, to ostane naveky najväčšou záhadou ľudstva.
Rado Ondřejíček viac od autora »
Vaše reakcie [35]
:: Súvisiace reklamné odkazy |
|