Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Juraj Malíček | 5.9.2005 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Človek svojmu klonu vlkom

Blank

 o-ostrov

Hoci americký režisér Michael Benjamin Bay nakrútil len pol tucta áčkových filmov (Bad Boys, Skala, Armagedon, Pearl Harbor, Bad Boys II, Ostrov), medzi filmovými profesionálmi už má svoje prídavné meno. Ak je niečo bayovské, je to nakrútené s maximálnym dôrazom na formu, vizuál a štýl a pôsobí to ako dvojhodinový reklamný šot. Nie náhodou sa „bayovské“ a „bayovčina“ udomácnili predovšetkým v reklamnej branži. Filmy Michaela Baya vyzerajú a pôsobia ako žiadne iné, len málo súčasných režisérov má taký zreteľný rukopis.

A máločo zo súčasnej prvoligovej hollywoodskej produkcie vzbudzuje medzi samozvanými ochrancami dobrého vkusu a večnými kritikmi prvoplánovej zábavy také rozhorčenie. Na tento typ divákov fungujú Bayove filmy ako kus červeného plátna na plemenného býka, dokážu vytočiť do nepríčetnosti. Pre nás ostatných, čo s priamočiarou zábavou bez akýchkoľvek vyšších ambícií smerujúcich kamsi mimo popkultúry nemáme problém, predstavujú Bayove filmy svojím spôsobom vrchol. Bay akoby nakrúcal v osemdesiatych rokoch minulého storočia, k jeho filmom netreba nič, len oči a uši, mozog môže celý čas v kine oddychovať a človek má predsa pocit kvalitne stráveného času. Ostrov je žiarivým príkladom: film nakrútený okolo čistokrvnej sci-fi zápletky s klonovanými ľuďmi, čo sa pokúšajú vzoprieť systému, nájsť svoje ľudské náprotivky, prežiť, a skončiť krivdy, je hlúpy ako cesta do práce, predvídateľný ako eskapády šaša v cirkuse, a predsa sa naň díva jedna radosť, bez dychu. V postmatrixovských časoch niet režiséra, ktorý by dokázal nakrútiť akčné scény výrazovo silnejšie, autentickejšie, presvedčivejšie, tak aby si, absolútne ignorujúci mieru realizmu, zachovali uveriteľnosť. Naháňačka, obete unikajú na korbe kamióna, a na prenasledovateľov zhadzujú uvoľnené súkolia. Masívne kusy ocele dopadajú na vozovku, zlovestne zadunia, aby ich vzápätí zotrvačnosť vymrštila v ústrety rútiacim sa autám. Náraz, oceľ, plechy, plasty a telá tých zlých sa zgučujú do abstraktnej skulptúry zmaru. Oči plesajú, hoci práve uzreli simuláciu veľmi nepeknej autonehody. Bay nepotrebuje hercov, ale hviezdy, nepotrebuje charakterové herectvo, ale schopnosť obliecť si kostým a urobiť grimasu, a nepotrebuje scenár, ktorý by sám osebe mal dávať zmysel. Nie, Bayovi stačia čisto technologické hračky, kamerové filtre, spomaľovanie obrazu, kontrastný strih, „reklamné“ uhly pohľadu kamery a chlapík, čo dokáže napísať srdcervúcu, ale inak nezapamätateľnú muziku.

Sprvu sa zdalo, že osobitý Bayov filmársky rukopis súvisí s dohľadom, či presnejšie patronátom producenta Jerryho Bruckheimera nad Bayovou kariérou, ale nie je to tak. Ostrov je vôbec prvý Bayov film, ktorý neprodukoval Bruckheimer, a predsa je identický. Príbeh, za ktorý by sa v škole spisovateľov sci-fi bez milosti vyhadzovalo za nepôvodnosť a všade okolo fascinujúca pastva pre oči a uši. Preto sa Bayove filmy dajú pozerať dookola, neokukajú sa.

Bay je básnik vizuálneho gýča. Ak by jeho filmy nevznikali pre komerčný úspech, nezdráhal by som sa napísať umelec, umelec komponujúci svoje akčné zátišia podobne ako barokoví maliarski majstri. Len miesto mŕtveho bažanta, strapca hrozna a karafy s vínom Bay aranžuje výbuchy, pády bômb a tiel a nablýskané autá, z ktorých sa len o chvíľu stanú nepoužiteľné deformované vraky. Nejde o nič viac len o prchavý, intelektuálne dekadentný zážitok estetizujúci deštrukciu, ktorého sa však nedá nabažiť.

Preto som presvedčený, že keby sa tu náhodou, akýmisi zmätkami v časopriestorovom kontínuu, objavil trebárs Oscar Wilde a zablúdil na nejaký Bayov film, bol by veľmi spokojný, podobne ako zástupy divákov, ochotných dívať sa na krásne prázdno bez zbytočných predsudkov.

Ostrov. The Island, USA 2005 (kino), 136 min.
Réžia: Michael Bay
Scenár: Caspian Tredwell-Owen, Alex Kurtzman, Roberto Orci, podľa poviedky prvého menovaného
Kamera:
Mauro Fiore
Hudba: Steve Jablonsky
Hrajú: Ewan McGregor - Lincoln Six Echo / Tom Lincoln, Scarlett Johanssonová - Jordan Two Delta / Sarah Jordanová, Djimon Hounsou - Albert Laurent, Sean Bean - Merrick, Steve Buscemi - McCord, Michael Clarke Duncan – Starkweather
Oficiálna stránka filmu: http://www.theisland-themovie.com/



Juraj Malíček  viac od autora »
Vaše reakcie [5]
:: Súvisiace reklamné odkazy