Každý rok na zimu chystá pouličný časopis Nota bene prekvapenie, ktoré môžu predajcovia predávať popri časopise, privyrobiť si a ľahšie prežiť zimu. Prekvapenie, ktoré by zároveň priblížilo bezdomovcov z inej stránky, ako ich poznáme. Minulý rok napríklad predstavili úspešnú knihu Postrehy z ulice z pera bývalého predajcu Júliusa. Tento rok je to originálny nástenný kalendár.
Kalendárom chcú tiež upozorniť na problémy, ktorým čelia ľudia bez domova. Či už ide o nedostatok ubytovacích zariadení pre rodiny s deťmi, alebo predsudky zo strany verejnosti. Kalendárom chcú povedať, že spravíme svet krajším, keď budeme hľadať to vzácne a dobré v ľuďoch okolo seba. Aj tam, kde je to na prvý pohľad neviditeľné. Svet bude krajšie miesto, keď budeme hľadať Boha v ľuďoch a nie niekde mimo nás.
Originálny nástenný kalendár na rok 2008 tvorí dvanásť umeleckých fotografií predajcov Nota bene – bezdomovcov v podobe božstiev a nebeských bytostí z celých dejín ľudstva. Súčasťou kalendára sú zamyslenia na témy prinášané božstvami, ktoré majú za cieľ upozorniť na niektoré problémy života bezdomovcov. Krásny kalendár sa dá využiť po celý rok a môže poslúžiť ako milý vianočný darček priateľom či spolupracovníkom.
Čo je najdôležitejšie, jeho kúpou pomôžete ľuďom bez domova prežiť najťažšie obdobie – zimu. Cena je 150 Sk, polovica peňazí ide predajcovi.
Autorkou myšlienky a celého konceptu kalendára je Anka Grusková, teatrologička a dramatička, ktorá v minulosti spolupracovala s divadlom Nota bene. Autorkou vizuálneho konceptu je grafická dizajnérka Andrea Labudová. Fotografovali Viliam Sötét a Dagmar Canisová. Mejkap, masky: Tia Horváthová. Produkcia: Sandra Tordová.
Všetci autori pracovali na projekte bez nároku na honorár.
Bezdomovci a božstvá – prečo takéto zvláštne spojenie?
Asi žiadna sociálna skupina nečelí toľkým predsudkom a opovrhnutiu ako bezdomovci. Pre mnohých sú len spodina a asociáli. Akoby spolu s domovom stratili nárok na našu úctu a rešpekt. Extrémnym prejavom tohto odľudštenia sú brutálne útoky na bezbranných a bezvládnych bezdomovcov, často končiace smrťou. Spojením protikladov, na jednej strane uctievaného (božstva) a na druhej toho opovrhovaného (bezdomovca) do jednej bytosti, chceme ľudí inšpirovať k hľadaniu dobra a toho vzácneho v každej ľudskej bytosti. Aj tam, kde je na prvý pohľad neviditeľné.
Náš kalendár sme vytvárali s hlbokým rešpektom ku kresťanským hodnotám. Nebolo naším cieľom vzbudiť polemiku o hľadaní toho správneho náboženstva. Stráviť pár hodín v koži starých božstiev (ako napríklad rozmarného rímskeho boha vína – Bakcha) bolo pre našich predajcov nezabudnuteľným zážitkom a pre nás prostriedkom, ako povedať: Tak ako nás naše chyby nerobia nehodnými Božej lásky, všetky ľudské bytosti, bez ohľadu na to, koľko chýb v živote robia, si zaslúžia úctu a rešpekt aj od nás, ľudí.
Boli sme stvorení na obraz Boží a tým obrazom v nás je naša nesmrteľná duša. Nenavádzame nikoho, aby videl bezdomovcov ako nadpozemské bytosti, ktorým sa treba klaňať. Navádzame vás, aby ste tento kalendár brali ako cvičenie, ako vidieť v človeku, ktorého momentálnym domovom je kanál, budúceho skvelého manžela, otca, či výborného vodiča MHD. Aby sme videli to neviditeľné. To, čím sa môžu stať, ale aj to, čím mnohí z nich už dávno sú. Ľuďmi, čo siahli na svoje dno, čelili svojej malosti a v pokore môžu byť učiteľmi nám mnohým.
Viac o kalendári na stránkach Nota bene.
Tlačový oznam viac od autora »
:: Súvisiace reklamné odkazy |
|