Dôvod vlastniť Xbox 360? Z môjho uhla pohľadu momentálne päť hier. Gears Of War, Blue Dragon, Lost Planet, Bioshock a Halo 3. Tam vonku zúri vojna, vojna herných konzol next gen. Je to čudná vojna, vedie sa totiž nie cez výnimočnosť, respektíve originalitu, ale cez kopírovanie, nepôvodnosť a mutiformátovosť.
V praxi to znamená, že čoraz viac naozaj veľkých, ambicióznych hier vychádza na všetky platformy. Cieľom tejto vojny je, aby sa hráči rozhodli len pre jeden systém, samozrejme, na úkor druhého. Áno, dá sa to robiť aj takto, ale ako hráča ma to rozčuľuje, lebo métou sú mi nie platformy, ale hry samotné, hry optimalizované len na určitú platformu, hry viac-menej originálne, výnimočné, exkluzívne.
V stredu 26. 9. 2007 podnikol Xbox 360 globálny útok nevídanej sily, začala sa totiž predávať hra Halo 3, tzv. killer titul, teda titul, ktorý dokáže motivovať hráča nielen ku kúpe hry samotnej, ale aj ku kúpe konzoly, pre ktorú je určený. U nás síce toto ešte nefunguje, videoherný priemysel vôbec, aj všeobecné povedomie o hrách a ich vnímanie je na úrovni banánovej republiky, ale tam vonku už sa dejú veci.
Halo 3 vyprevádzala na trh masívna kampaň, porovnateľná hádam len s premiérou fakt veľkého hollywoodskeho blockbustra, hru začal predávať samotný Bill, nechýbala reklama všade možne, aj celebrity boli, jednoducho humbug, v rámci ktorého sa takmer zabudlo na to, aká je Halo 3 vlastne hra.
Dobrá, čakalo sa síce trocha viac, predovšetkým graficky, ale Halo 3 uspokojí nielen fanúšikov série, ale aj všetkých milovníkov poriadnej FPS akcie, v ktorej nejde len o bezuzdné zabíjanie, ale aj o príbeh.
Problém s videohrami je, že sa k nim nezvykne pristupovať ako k autonómnym autorským dielam, ktoré okrem zábavnosti môžu poskytovať aj nemalý kultúrny presah, ale ako k tovaru, k anonymným výrobkom, produktom vývojárskych spoločností, čo nechcú nič iné, len generovať ešte väčší zisk. Mrzí ma to, nielen preto, že som presvedčený o tom, že hry sú paralelný umelecký druh k filmu, divadlu, literatúre či hudbe, ale aj preto, že za všetkým balastom sa stráca postava šéfdizajnéra, teda kohosi, kto do hry pretavuje svoju víziu. Ale to je tu a teraz jedno.
Séria Halo vygenerovala vlastný svet, ktorý sa vyslobodil z čisto hráčskeho kontextu a stal sa prostredím nielen niekoľkých románov a komiksov, ale čulo sa pracuje aj na jeho filmovej verzii. Momentálne ma ani veľmi nezaujíma, aký film bude, skôr ide o to, že kým prv fiktívne svety vznikali predovšetkým na pôde literatúry (Stredozem, Narnia), či filmu (Star Wars) a potom sa rozširovali smerom k hrám, dnes funguje už aj opačný proces. A v praxi to znamená, že hráči začínajú čítať.
K pointe: Halo 3 je udalosť, ktorá práve vďaka vyššie uvedeným skutočnostiam presahuje hráčsku komunitu a stáva sa širšou kultúrnou záležitosťou. A práve preto sme pre vás v spolupráci s Brlohom pripravili súťaž nielen o samotnú hru Halo 3, ale aj o román Halo – Zkáza cíle.
Čo sa od vás chce? Jediné: odpoveď na otázku, ako sa volá hlavný hrdina hry Halo 3, pošlite mailom redakcii a potom už len dúfajte, že budete mať šťastie pri zlosovaní a hra i román pripadnú práve vám. Uzávierka súťaže je v stredu 10. 10. 2007 o 12:00.
Juraj Malíček viac od autora »
Vaše reakcie [1]
:: Súvisiace reklamné odkazy |
|