Toto je kniha o smrti. Začína sa pohrebom hlavného hrdinu a končí sa jeho smrťou na operačnom stole. Medzitým sledujeme všetky jeho stretnutia so smrťou, popri ktorých stihol prežiť pekné detstvo, dospieť, urobiť kariéru v reklame, absolvovať rôzne ťažké diagnózy a hospitalizácie, zničiť tri manželstvá, ublížiť niekoľkým ženám a trom svojim deťom, odtrhnúť sa od svojho predošlého života a prežiť všetky nepríjemnosti staroby od osamelosti, cez chátranie a závislosť od cudzej pomoci, až po utrpenie a smrť blízkych ľudí a neodvratnosť blížiacej sa smrti vlastnej. Napriek tomu, že je to kniha o smrti, nie je depresívna, smutná, ani city drásajúca. Nie je však ani ironická a vtipná. Skôr je tak zvláštne vyrovnaná. Stoická.
Podľa toho, čo poznám z doterajšej spisby Philipa Rotha, všeličo som očakávala od jeho najnovšieho románu Everyman/Ktokoľvek. Z bohatej tvorby tohto neuveriteľne plodného amerického autora židovského pôvodu som sa najprv dostala k jeho najznámejšiemu dielu Portnoyov komplex (Portnoy`s Complaint, 1969). Je to príbeh muža, ktorý líči psychoanalytikovi svoje sexuálne predstavy, pre Žida celkom neprijateľné. Vďaka šokujúcej sexuálnej otvorenosti sa svojho času stal román veľkým čitateľským hitom, je to však najmä mimoriadne vtipne a inteligentne napísaný text. Z celkom iného súdka je druhá z jeho najznámejších kníh, Operácia Shylock (Operation Shylock, 1993). Pohráva sa v nej so žánrom literatúry faktu aj špionážnym románom, výsledkom je postmoderný román o strachu zo straty vlastnej identity v svete médií a nadnárodných spoločností. Roth v románe rieši aj otázku Židov v diaspóre a vedie dlhé, ale zaujímavé filozofické meditácie nad poprepletanými osudmi židovských a arabských osadníkov. Do tretice pripomeniem ďalší významný Rothov román Ľudská škvrna (Human Stain, 2000), ktorý získal nielen mnohé významné literárne ocenenia, ale v roku 2003 bol aj sfilmovaný s Anthonym Hopkinsom a Nicole Kidmanovou v hlavných úlohách. Po týchto troch románoch som skutočne čakala niečo celkom iné, viac ironické, vtipné, mystifikačné, kritické, politicky vyhranené. Ale nie som vôbec sklamaná. Skôr naopak. Namiesto riešenia židovskej otázky, tvrdej kritiky spoločnosti či erotických excesov ponúka tému, ktorá sa týka, ako hovorí názov, skutočne každého a kohokoľvek. Zdá sa, že autor dospel do životného štádia, keď uvažuje najmä o vlastnej smrti a smrteľnosti. Nemenovaný hlavný hrdina má veľa spoločných čŕt so samotným autorom, narodil sa v tom istom roku, vyrastal v tom istom meste, mal podobné zdravotné problémy.
O hlavnom hrdinovi románu sa dozvieme hneď na začiatku, že dvaja synovia z prvého manželstva ho úprimne nenávidia a opovrhujú ním, dcéra z manželstva druhého ho, naopak, neskonale miluje a obdivuje. Ale čitateľ rovnako ako autor si dokáže celý čas od hrdinu zachovať dostatočný odstup a ak k nemu niečo napokon predsa len pocíti, tak nie nenávisť či obdiv, ale hlboké pochopenie.
Philipa Rotha neprajníci ohovárajú, že píše až príliš veľa a na úkor kvality. A že sa trochu začína opakovať. Najnovším dvadsiatym siedmym románom Everyman/Ktokoľvek však opäť dokazuje, že je to pán spisovateľ, ktorý nepíše len preto, že má výhodnú zmluvu so svojím nakladateľom, ale preto, že má čo povedať aj o takej silnej ľudskej téme, ako je smrť a náš strach z nej, a vie to povedať spôsobom, ktorý lezie pod kožu.
Philip Roth: Everyman/Ktokoľvek
Prekladateľ: Otakar Kořínek, Počet strán: 152, Slovart 2007
Knihu na recenzovanie poskytlo kníhkupectvo Martinus.
Elena Akácsová viac od autora »
Vaše reakcie [6]