Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Rasťo Salay | 23.2.2007 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Nedokáže, nemôže, nechce – zmenil sa!

Blank

V poradí druhá „estetická seansa“ s futuristickým názvom 2046 režiséra Wong Kar-waia z našej ponuky na stiahnutie je nepriamym pokračovaním filmu Stvorení pre lásku (recenzia). Nepriamym preto, lebo oba filmy sa dajú pozerať aj zvlášť, nezávisle od seba. No pokračovaním predovšetkým preto, lebo nastolený motív „nemožnosti milovať“, „milovať, ale nemôcť“ tu s obmenou prechádza do 2046. Dôverne poznáme aj hlavnú postavu, šarmantného novinára a spisovateľa Chowa (Tony Leung Chiu Wai). Pre plnokrvný zážitok a celistvý obraz odporúčam zažiť oba.

Keď nedokážeš niekoho milovať viac ako seba, nemá zmysel s ním žiť. Význam možno, no zmysel nie. Prípadne si pokrytec. Alebo kašľať na to. Ibaže nadhodená premisa akosi prispieva k rozšíreniu našich asociácií pri zamyslení sa nad tézou „milovať, ale nemôcť“. V snímke 2046 tento problém determinuje nemožnosť citovo a trvácne sa upäť na konkrétnu bytosť. Postava Chowa sa zmenila z človeka túžiaceho po harmonickom vzťahu na človeka, ktorý už nie je schopný existovať v takomto zväzku. Lebo nemôže, nedokáže a nechce. Prípadne mu to stále nie je umožnené. Vrcholom jeho milostnej investície a aktivity sa tak stáva nanajvýš životu potrebné dvorenie, ľúbostná hra a súlož. Ale aj odtiene galantného priateľstva. Jeho dekadentná a avantgardná životospráva len upevňuje základy osobnej samoľúbosti, a teda neschopnosti milovať niekoho iného viac ako seba, zahľadenie sa do svojho sveta, prebývanie vo vlastnej samote tvorcu s bujarými výstrelkami akoby aristokrata. A normálny chlap sa mu čuduje, a podobný chápe. Film však nereflektuje len ústredného Chowa, psychologicky nemenej zaujímavé sú citové svety v životoch ostatných postáv.

Nechcel som Chowa vykresliť ako negatívnu postavu, pretože taká nie je. Priam naopak, i keď môže byť nezmyselne obvinený z cynizmu. Chow je mimoriadne pozorný a vnímavý muž s láskavými očami. Rovnako sa môže zdať, že je zmietaný, či uväznený v kazajke neschopnosti žiť normálne. No finta spočíva v tom, že pôsobí skôr pokojne a vyrovnane. Ani filmu ako celku nedominuje jeden vyhranený a rukolapný konflikt, len napätie. Až za týmto rúškom zdanlivého pokojného priebehu šípime akýsi paradox a nastolený osudový pat, akýsi vnútorný smútok. Meritom je však vzťah Chowa k ženám a životu, zvláštna citová paradigma (ne)súžitia ľudí v tomto príbehu. No a v neposlednom rade zaujímavé ozvláštnenie deja prostredníctvom mýtického časopriestoru 2046 ako umelecká čerešňa na tom všetkom. Ako vpich moderného pod kožu klasických štruktúr.

V 2046 sa myšlienkovito prelínajú časy a svety. Prelína sa pomyselne skutočné s evidentne neskutočným. Hongkonská prítomnosť druhej polovice šesťdesiatych rokov a peripetie Chowovej „každodennosti“ sú konfrontované a dopĺňané jeho literárnou futuristickou fantáziou – príbehom, ktorý píše a ktorého úryvky máme možnosť vidieť. Je to lyrizujúca fantázia. Je to cesta vlakom späť v čase. Preč z magického časopriestoru 2046, kam všetci putujú, aby si oživovali spomienky. Len jeden mladík, akýsi futuristický romantik, odchádza. Na tejto nevedno ako dlhej ceste tápa v myšlienkach a v túžbach po chladnej, no prenádherne jemnej, až smutne krásnej ženskej androidke. A samozrejme, nehľadajme tu žiadnu potenciálnu víziu budúcnosti.

Na filme 2046 pracoval režisér päť rokov. Precíznosť, ba možno až úzkostlivá pedantnosť, je evidentná v celej šírke plátna. Špecifická záľuba v estetickej maniere nám udrie do očí prinajmenšom pri vnímaní ženských postáv, ich línií, šatstva a fatálnej krásy. Prostredie a pohyb postáv sú vystružlikané do výšin najjemnejšieho gesta a pohľadu. Ba možno natoľko, že sme schopní usvedčiť ho z prílišnej estetizácie. A keby aj, spolu so Zlatou palmou z Cannes mu vyniesla 20 víťazstiev a 25 nominácií na rôznych filmových festivaloch.

Komu je určený tento film? Dá sa vytušiť, že skôr „skukanému“ divákovi, fanúšikovi súčasnej modernej umeleckej kinematografie, ktorý prirodzene vie, že jedno pozretie nestačí a že tento text je len príspevkom do diskusie. Vrelo odporúčam každému, kto má rád súčasne umenie, pretože toto je jedna z jeho najlákavejších špičiek.

P.S.: Mojím najväčším problémom, keď som to pozeral prvýkrát, bolo rozlíšiť, ktorá žena je ktorá, lebo všetky sa mi zdali rovnaké. Rovnako krásne šikmooké.

2046,2046. Hongkong – Čína – Francúzsko – Nemecko 2004, film na stiahnutie, 129 min.

Réžia: Wong Kar-wai
Scenár: Wong Kar-wai
Kamera:
Christopher Doyle
Strih: William Chang
Hudba: Shigeru Umebayashi
Hrajú: Tony Leung Chiu Wai – Chow Mo Wan, Ziyi Zhangová – Bai Lingová, Li Gongová – Su Li Zhenová, Faye Wongová – Wang Jing Wenová / android vo vlaku, Carina Lauová – Lulu / Mimi / android vo vlaku, Maggie Cheungová – Su Li Zhenová 1960, Jie Dongová - Wang Jie Wenová, Takuya Kimura – Tak / Wang Jing Wenin priateľ
Oficiálne stránky filmu: http://www.sonyclassics.com/2046/, http://www.wkw2046.com/ 



Rasťo Salay  viac od autora »
Vaše reakcie [1]
:: Súvisiace reklamné odkazy