Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Rasťo Salay | 31.1.2007 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Milovať, ale nemôcť

Blank

Dnešná kultúrna zemeguľa už pozná početnú plejádu suverénnych ázijských kinematografických tigrov, najmä Európa zažíva ich boom. (Aj my sme! Ale vraj podtatranský a ekonomický tiger. Pravda, ktorý by konečne mohol splodiť nejakého toho nášho – kinematografického tigra. Alebo aspoň čuvača.) Ich takpovediac dravosť a elegancia sa prejavuje najmä v zvláštnom a neobyčajnom stvárňovaní umeleckej fantázie, ako aj v tvorivej talentovanej invázii do nášho kultúrneho kvasu.

V minulosti na škodu zriedka – dnes je ázijský film vyhľadávanou a lákavou diváckou špecialitou nielen pre vrcholových filmových intelektuálov. Mňamózny zážitok vyvolávajú použité exotické ingrediencie pochádzajúce z tamojších kultúrnych koreňov. Diváka zvádza svojrázna špecifická príchuť inakosti a nového – oproti filmovým kuchyniam európskej a americkej proveniencie. V Ázii máme dočinenia s archetypálne odlišnou, ba exotickou poetikou – s odlišným nazeraním na skutočnosť vôbec. Tento fakt v mnohých prípadoch znamená pre nás tri in: interesantné, inšpiratívne a inovatívne, so štipkou experimentu obohacujúce všetky zložky filmového vyprávania.

O atraktivite ázijského filmu svedčí aj jeho expanzia do mnohých ponúk veľkých, a teda i malých festivalov. Na MFF Bratislava 2006 sme mali možnosť vidieť z dielne ázijských tvorcov hneď niekoľko skutočných a horúcich drahokamov, napríklad mená: Lou Ye, Wang Chao, Johnny To, známi a etablovaní Kim Ki-duk, Tsai Ming-liang, či Filipínčan Jeffrey Jeturian a iní.

Všeobecné a zjednodušujúce reflexie však bokom, poďme k veci. Krajina nielen šuviks oblečenia a pofidérnej elektroniky je rodiskom známeho majstra filmu menom Wong Kar-wai (1958). Tento rešpektovaný Ázijčan sa narodil v Šanghaji. Po niekoľkých rokoch rodina emigrovala do slávneho mesta bojových filmov Hong Kongu. Pôvodne študoval dizajn a žiadnu filmovú školu nikdy nenavštevoval. Napísal desiatky scenárov k filmom nedobrej umeleckej povesti, no tradične masovej obľuby. Bol to džob pre spoločnosť s príznačným názvom Always Good. Dnes patrí táto filmársky všestranná osobnosť (producent, scenárista, režisér i herec, významný predstaviteľ tzv. autorského filmu) medzi najpozoruhodnejších tvorcov súčasnej kinematografie. O jeho umeleckej autorite svedčí okrem iného aj minuloročné predsedanie porote na MFF Cannes ako vôbec prvý čínsky, resp. hongkonský režisér. Je jednoznačne výnimočnou voľbou v našej ponuke na stiahnutie, hostiou súdobého filmárskeho umenia.

Prvý film nakrútil až ako tridsaťročný a je to typizovaná hongkonská gangsterka A slzy tečú ďalej (Wong gok ka moon – As Tears Go By, 1988). Už svojím druhým filmom, Days of Being Wild (A Fei jing juen, 1991), vzbudil európsku pozornosť. Nasledujúce počiny zaznamenávali len úspech, hlavne: Chunking Expres (Chongqing senlin, 1994), Padlí anjeli (Fallen Angels – Duo luo tian shi, 1995), Spolu šťastní (Happy Together – Cheun gwong tsa sit, 1997), ktorý mu vyniesol cenu v Cannes.

V našej ponuke na stiahnutie sa nachádzajú dve jeho mimoriadne snímky: Stvorení pre lásku (In The Mood For Love – Fa yeung nin wa, 2000) a film pod číselným názvom 2046 (2004), ktorý príde na pretras v mojej najbližšej reflexii. V nasledujúcich rokoch svojou časťou prispel k poviedkovému filmu Eros, na ktorom pracovali aj režiséri Michcelangelo Antonioni a Steven Soderbergh. V súčasnosti by mal mať, alebo už mal premiéru prvý jeho americký počin My Blueberry Nights. Hlavnú úlohu si v ňom zahrala známa džezová songerka Norah Jonesová.

Dej Stvorených pre lásku je zasadený do prvej polovice šesťdesiatych rokov v Hong kongu – hrajúceho implicitnú, no nie nepodstatnú rolu. Milovať, ale nemôcť šťastne existovať s milovanou osobou je smutný paradox a patový jav lásky. Je to úzkosť, azda taká, akú nám evokujú tesné chodby, schodištia a uličky, v ktorých sa spočiatku náhodne a nezaujato, neskôr nenápadne a sprisahanecky stretávajú dve ústredné postavy. Sympatický a pokorný novinár Chow (Tony Leung Chiu Wai) a pôvabná a oddaná sekretárka Chan (Maggie Cheungová). Sú susedia a žijú v nenaplnených manželstvách, v ktorých sa im nedostáva to, čo sú túžiaci dať – plný harmonický vzťah pokojnej miloty. Ich polovičky sú totiž niekde mimo, neustále zaneprázdnené prácou, neprítomné. Dokonca ani oko kamery nám ich významovo nedovolí spoznať, vôbec ich nevidíme, len ich siluety a hlas.

Ocitáme sa v dokonalej epickej poézii virtuózneho a úzkostlivého pedantného tvorcu Wong Kar-waia. Sme zoči-voči precíznej hereckej práci, dôsledne sa pridržiavajúcej významovej niti príbehu, histórie vzťahu hlavných aktérov. Minuciózne vykreslená metamorfóza začínajúca sa prvým letmým stretnutím a pokračujúc kolobehom bežných nenápadných stretnutí smerom k zlomu, k pokusu odovzdať sa vzájomnému milostnému naplneniu. Ibaže tento pokus musí byť udusený a nenaplnený.

Formálna vizuálna stránka je ďalším dôkazom Kar-waiovej kvality v celej plejáde jej zložiek. Estetický esprit postáv, výber kostýmov a prostredie so zmyslom pre detailnosť akoby odkazoval k jeho dizajnérskej a výtvarnej minulosti. Dokumentovanie zaujímavou a vynaliezavou kamerou je často ešte zvýraznené spomaľovaním záberov pre hlbšie divácke precítenie. Navyše celý dej sa odohráva prevažne v interiéroch a prítomnosť neba tušíme len vďaka lejaku. Celá inocivilizačná klíma filmu násobí nami prežívaný zážitok o mnohé zaujímavé farby a poznania. No režisér sa nesnaží byť vyslovene ázijský, evidujeme totiž niekoľko kultúrno-spoločenských a filmárskych paralel. Nezabúdajúc na kdekoľvek platnú nadčasovú tému, harmonicky a elegantne vkutú do obruče podmanivého deja, na kľukaté láskycesty nás ľudí, stvorených pre lásku. Film získal po rôznych festivaloch tridsať ocenení a devätnásť nominácií.

Jednoznačne nemenej zaujímavým je Kar-waiov nasledujúci hit 2046, s ktorým majú Stvorení pre lásku niekoľko zaujímavých vzťahov, ale o tom nabudúce.

Stvorení pre lásku, In The Mood For Love – Fa yeung nin wa. Francúzsko – Hong Kong – Thajsko 2000, film na stiahnutie, 98 min.

Réžia: Wong Kar-wai
Scenár: Wong Kar-wai
Kamera: Christopher Doyle, Mark Lee Ping-bin
Hudba: Mike Galasso, Shigeru Umebayashi

Hrajú: Chow Mo-wan – Tony Leung Chiu Wai, Su Li-zhen Chan – Maggie Cheung, Ah Ping – Ping Lam Siu, Mrs. Suen – Rebecca Pan, Mr. Ho – Kelly Lai Chen



Rasťo Salay  viac od autora »
Vaše reakcie [2]
:: Súvisiace reklamné odkazy