Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Elena Akácsová | 25.10.2006 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Hitmejkri Verdi a Puccini, idol pubertiačok Dvorský

Blank

Nevyspytateľné sú cesty vážneho umenia k človeku. Napríklad takej opery, i keď niekto by už na tomto mieste mohol poznamenať, že opera nie je vážne umenie a keby žili Verdi či Puccini dnes, robia muzikály a pop-music. Napokon, o tenorovej árii La donna e mobile z Rigoletta sa traduje, že pred prvou premiérou tejto opery v roku 1851 bola do poslednej chvíle prísne utajovaná a orchester ju naštudoval úplne poslednú až v deň premiéry. To preto, aby tento ľahučký chytľavý popevok nezľudovel skôr, ako urobí dojem na premiérové publikum. Keby vtedy boli hitparády, určite by valcoval prvé miesta.

Napriek nepopierateľnému hitmejkerskému potenciálu Verdiho aj Pucciniho však nemožno povedať, že v čase mojej ranej mladosti by bola medzi pubertálnou mládežou opera bohvieako populárna. Ani mne opera nič nehovorila, pár maminých pokusov dotiahnuť ma do opery aj školské výchovné koncerty po mne skĺzli ako olej po teflóne. Do opery ma dostala až túžba porozumieť zvláštnemu svitu v očiach mojich nových spolužiačok z gymnázia, ktorý sa u nich objavil vždy, keď sa spomenulo meno akéhosi Petra Dvorského. Jeho plagáty si lepili na steny dievčenských izbičiek namiesto Elánu, Katapultu, Michala Davida či Dalibora Jandu a vymieňali si talianske texty jeho tenorových árií.

Nepamätám, ako som sa tam dostala, ale veľmi si pamätám tie štyri intenzívne roky, keď som bola hádam na každom opernom predstavení, v ktorom Peter Dvorský účinkoval, resp. mal naplánované účinkovať. To bolo ešte v časoch, keď si celkom nezničil údajne nesprávnou speváckou technikou svoj nádherný slnečný tenor, takže tých zrušených predstavení pre jeho náhlu hlasovú indispozíciu bolo podstatne menej ako tých, ktoré som celé prestála na druhom balkóne a po každej tenorovej árii si takmer vytlieskala ruky a vykričala hrdlo frenetickým Bravó! Dlžno dodať, že to bolo v časoch, keď opera Slovenského národného divadla prežívala svoje najhviezdnejšie časy, keď slovenské operné hviezdy účinkovali na Slovensku častejšie ako v zahraničí, keď aj tretie obsadenie a malé šteky spievali čisto a kvalitne.

Po týchto hviezdnych časoch SND a jeho sólistoch zostalo okrem nostalgických spomienok pamätníkov aj zopár kvalitných nahrávok v Opuse. Práve do nich siahlo vydavateľstvo s nápadom urobiť sériu dnes takých obľúbených bestofiek. Dva výbery z tohto radu, The Best of Giuseppe Verdi a The Best of Giacomo Puccini, máme v ponuke na stiahnutie na našom portáli a ja ich dávam do pozornosti najmä pamätníkom, ktorí si tú slávnu dobu SND pamätajú. Netuším, podľa akého kľúča robili dramaturgovia OPUSu výber, lebo popri nesporných najväčších hitoch tu, samozrejme, mnohé chýbajú a, naopak, sú tam zaradené aj skladby, ktoré sa za najlepšie považovať nedajú. Našťastie, na našom portáli vás nikto nenúti, aby ste si sťahovali kompletný album, takže práve pri takýchto kompiláciách určite oceníte, že si môžete vyskladať svoj vlastný The Best of Verdi and Puccini.

Pre lepšie vyberanie som vám doplnila informácie o interpretoch, dirigentoch a orchestroch a tam, kde sa to dalo zistiť, aj rok pôvodnej nahrávky. A tak si môžete porovnať, ako znel slnečný tenor Petra Dvorského na začiatku jeho kariéry v roku 1977 napríklad v srdcervúcej árii Cavaradossiho E lucevan le stelle z Toscy a o trinásť rokov neskôr na verejnej nahrávke v árii z Turandot Nessun dorma, kde, mimochodom, počuť aj nadšené reakcie publika. Možno aj moje! Ako ste iste uhádli, v mojej výberovke by boli rozhodne všetky tenorové árie s Petrom Dvorským, Mimi z Bohémy v podaní Gabriely Beňačkovej, Zbor židov z Nabucca a Pochod slonov z Aidy. Ak v blízkej dobe uvidíte v bratislavských uliciach podozrivo jazdiacu zelenú Toyotu Yaris s vodičkou, čo má zasnený pohľad, neustále otvára ústa a klopká si rukou na volant, budete vedieť, čo si práve púšťam.

The Best of Giuseppe Verdi
1. La Traviata – Predohra, I. dejstvo
2. Rigoletto – Ella mi tu rapida/Parmi veder, l. dejstvo (Vojvoda z Mantovy – Peter Dvorský)
3. Nabucco – Va pensiero sull‘ali dorate, III. dejstvo (Zbor židovských otrokov)
4. Nabucco – Vieni, o Levita, II. dejstvo (Zachariáš – Peter Mikuláš)
5. Aida – Qui Radames verra, III. dejstvo (Aida – Magdaléna Blahušiaková)
6. Aida – Pochod, II. dejstvo 
7. Simon Boccanegra – A te l‘estremo addio/Il Lacerato spirito, prológ (Fiesco – Peter Mikuláš)
8. Sila osudu – Pace, pace, IV. dejstvo (Leonora – Magdaléna Blahušiaková)
9. Maškarný bál – Forse la soglia attinse/Ma se m‘e forza perderti, III. dejstvo (Riccardo – Peter Dvorský)
10. Trubadúr – Vedi, le fosche notturne spoglie, II. dejstvo (Zbor Cigánov)
11. Traviata – Deh miei bollenti spiriti, II. dejstvo (Alfréd – Peter Dvorský)
12. Don Carlos – Ella giamma m‘amo, IV. dejstvo (Filip – Sergej Kopčák)

Symfonický orchester Slovenského rozhlasu
Slovenský filharmonický zbor (3,7,10)
Dirigent Ondrej Lenárd, Tibor Frešo (4,7)

The Best of Giacomo Puccini
1. Manon Lescaut, Intermezzo Sinfonico (1978)
2. Manon Lescaut – Oh, saro la piu bella, II. dejstvo (Manon Lescaut, De Grieux – Magdaléna Blahušiaková, Bruno Sebastian, 1989)
3. La Bohéme – Che gelida manina, I. dejstvo (Rudolfo – Peter Dvorský, 1977) 
4. La Bohéme – Si. Mi chiamano Mimi, I. dejstvo (Mimi – Gabriela Beňačková-Čápová, 1987)
5. La Bohéme – Vechia zimarra, senti, IV. dejstvo (Colline – Sergej Kopčák, 1981)
Minuetto (1980)
6. Tosca – Mario, Mario!... Son qui, I. dejstvo (Tosca, Cavaradossi – Magdaléna Blahušiaková, Bruno Sebastian, 1989)
7. Tosca – Vissi d‘arte, vissi d‘amore, II. dejstvo (Tosca – Magdaléna Blahušiaková, 1989)
9. Tosca – E lucevan le stelle, III. dejstvo (Cavaradossi – Peter Dvorský, 1977)
10. Madame Butterfly – Addio fiorito asil, II. dejstvo (Pinkerton – Peter Dvorský, 1986)
11. Suor Angelica, Intermezzo Sinfonico (1981)
12. Turandot – In questa reggia, II. dejstvo (Turandot – Hana Janků, 1969) 
13. Turandot – Nessun dorma, III. dejstvo (Calaf – Peter Dvorský, 1988 – live)

Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, dirigent Ondrej Lenárd
Česká filharmónia, dirigent Bohumil Gregor (4)
Orchester Janáčkovej opery Brno, dirigent Jan Štych (12)