Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Vilma Choteková | 17.10.2006 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

A nežili spolu šťastne až do smrti

Blank

break_01Žáner romantickej komédie sa vinie dejinami kinematografie ako červená niť lásky, naivity a dobrých koncov. Aj gýč môžeme spomenúť, ale len pre úplnosť, lebo ten nám môže byť celkom ľahostajný, pokiaľ sa môžeme zasmiať, troška si posmokliť a tešiť sa, že aspoň vo filmoch to ľuďom spolu vychádza. Keď už v živote nie, aspoň v romantických komédiách áno. Vždy je to ten istý príbeh. On a ona, tisíc dôvodov, prečo to nemôže vyjsť a nakoniec šťastné objatie a bozk, prípadne súlož, sobáš, dom, rodina a pes. Nie nevyhnutne v tomto poradí, ale býva to tak. Možno práve preto sa dnes zdá nemožné nakrútiť romantickú komédiu, ktorá by zároveň nebola lžou.

Režisér Peyton Reed už sa s týmto problémom raz skúsil popasovať a dopadlo to výborne. Film Kašlem na lásku ma svojho času veľmi nadchol a nadchýna ma dodnes, je to presne ten „čokoládový“ film, čo si vždy rada pustím, keď na chvíľku potrebujem uveriť dobrým koncom. Rozchod je dosť iný, ale nadchol ma tiež a dôvody sú rovnaké. Možno je predčasné hovoriť o autorskom programe, nakoniec, Reed dosiaľ nakrútil len dva filmy, čo stoja za reč, ale nebola by som proti, ak by Reed nejaký autorský program či koncept mal a napĺňal ho aj ďalšími filmami. O čom by ten program bol? O vtipnom, ale presnom postihovaní troška idealizovanej rodovej disproporcie, vďaka ktorej sa vždy dokážeme zamilovať, ale ľúbiť už nie, lebo láska je sebecká a aby vydržala, potrebuje dvoch dospelých ľudí ochotných robiť kompromisy. Znie to hrozne, ako všetky reči o láske, ale s tým sa nedá nič robiť, takí sme. 

Rozchod je pozoruhodný už len tým, že sa začína tam, kde sa romantické filmy končievajú. On a ona sú spolu, protiklady, čo sa pritiahli a vybudovali si nielen hniezdočko, ale i to, čo sa nazýva spoločným životom. Oboch baví byť spolu, milujú sa, majú spoločných priateľov, spoločné záujmy a spoločné hádky. Sú šťastní, zvonka aj zvnútra, len by radi boli ešte šťastnejší a aj by mohli byť, ak by obaja chceli to isté. Lenže on má dosť. Jediné, čo chce, je stôl na gulečník a svätý pokoj a ona dosť nemá, chce totiž jeho. Chce žiť s ním, nie kdesi vedľa a je odhodlaná urobiť pre to maximum. Preto sa s ním rozíde, dúfajúc, že on sa nerozíde s ňou, ale uvedomí si, kde je zakopaný pes, vyhrabe ho a vzkriesi. A on sa zmení, vyhrabe psa, ale už je neskoro.

break_02break_03

Rozchod je výborná romantická komédia, lebo je vtipná a pravdivá až do samého konca. Reed síce rozpráva príbeh celkom konkrétnych ľudí, ale hlavnými postavami sú rody. Muž, ktorý už nemôže byť mužskejší, a žena, čo nemôže byť ženskejšia. On je ten typ, čo ho musíte milovať, aby ste s ním mohli zdieľať jeden priestor, a ona je tá, čo ho je odhodlaná milovať za každú cenu, len by rada občas cítila, že aj on miluje ju. Dôjde mu to, ale až vtedy, keď aj jej. Reed teda opakuje stokrát povedané a stokrát prežité vzorce správania a doluje z nich lásku, ktorá sa nemusí nevyhnutne skončiť s každým vzťahom. Naopak, rozchod je to, čo jej umožní znovu sa rozhorieť. Lebo ono naozaj platí, že ak sa ľudia musia zmeniť, aby mohli byť spolu, musia tak urobiť prv, ako spolu začnú byť. Žiť naďalej svoj starý život a urobiť v ňom miesto niekomu ďalšiemu, tak to jednoducho nefunguje. A ak, tak len dočasu a zo zvyku, bez spoločného šťastia.

Veľmi dobre si uvedomujem, ako banálne to všetko znie, v recenzii určite, nie však v samotnom filme. Reed sa totiž sústredil na detaily, ktoré robia z rozpadajúceho sa vzťahu vtipnú záležitosť, bojuje sa nekalo, všetkým zbraňami, tvrdo a nemilosrdne, lebo ak má mať zmysel raniť milovaného človeka, treba ho raniť poriadne. Pre ľudí, ktorých sa to týka, je to bolestné, pre ľudí zvonku však naopak, vedia totiž, že aktéri bitky si za to môžu sami a zaslúžia si to, už len preto, že si nevedia sadnúť a normálne si pokecať. 

Dobré romantické komédie sú o láske a dobrých koncoch, tie najlepšie sú o láske a dobrých koncoch, ale bez toho, že by zároveň boli lžou. Taká ja Ninočka, Raňajky u Tiffanyho, sem si dosaďte tú vašu a Rozchod tiež.

break_04break_05

Ak si ho chcete pozrieť, nie je nič ľahšie. Stačí, ak správne odpoviete na otázku, kto stvárnil hlavné úlohy v druhej výbornej romantickej komédii režiséra Peytona Reeda – Kašlem na lásku, pošlete mail redakcii a budete mať troška šťastia v zlosovaní. Odpovede zasielajte do 19. októbra do 12:00. Výhercov kontaktujeme mailmo.

Rozchod, The Break-up. USA, 2006, kino, 105 min.

Réžia: Peyton Reed
Scenár: Vince Vaughn, Jeremy Garelick, Jay Lavender
Kamera: Eric Alan Edwards
Hudba: Jon Brion
Hrajú: Vince Vaughn – Gary Grobowski, Jennifer Anistonová – Brooke Meyersová, Joey Lauren Adamsová – Addie, Judy Davisová – Marilyn Deanová, Jason Bateman – Riggleman, Jon Favreau – Johny O, Justin Long – Christopher
Oficiálna stránka filmu: http://www.thebreakupmovie.net/



Vilma Choteková  viac od autora »
Vaše reakcie [1]
:: Súvisiace reklamné odkazy