Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Tomáš Hučko | 1.2.2006 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Ďalšia zbytočná verzia literárnej klasiky

Blank

Povesť renomovaného a úspešného (nielen filmového) tvorcu so sebou nesie viacero úskalí. Jedným z nich je získanie poriadnej dávky narcizmu a pocitu vlastnej dokonalosti. Po tom, ako o svojom talente a schopnostiach presvedčia títo umelci publikum i kritiku, prestanú sa zaujímať o obohacovanie a šírenie svojho umenia iným ľudom a zahľadia sa do seba. Začnú si plniť detské sny, nakrúcať remaky svojich obľúbených filmov a nové adaptácie svetovo populárnych diel. Smutným príkladom z posledného obdobia je napr. Jacksonov King Kong, ktorého zmysel mi dodnes nie je jasný. Vytváranie takejto umeleckej masturbácie môže diváka zaujať len v dvoch prípadoch. Buď sa rád pozerá na cudzie sebaukájanie snov a túžob, alebo je táto činnosť podaná aspoň trochu netradične. Polanského Oliver Twist má z každého niečo.

twist01twist02

Po preslávenom Dickensovom románe siahol Roman Polanski vraj vo chvíli, keď hľadal námet, ktorý by zaujal jeho deti. V tomto ohľade by na Oliverovi Twistovi nebolo nič zlé: stále je to silný príbeh, ktorý môže osloviť aj dnešnú mladú generáciu. Neviem však pochopiť, prečo im jednoducho toto skvelé dielo neprečítal, prípadne nepustil jednu z devätnástich doterajších filmových adaptácií (nejedna z nich veľmi pekne spracovaná) a v ušetrenom čase nevytvoril niečo výrazné a originálne.

Na druhej strane jubilejný dvadsiaty Twist má v Polanského podaní čo ponúknuť. Najvýraznejšiu zmenu oproti svojim predchodcom možno badať v atmosfére, ktorú Polanski starostlivo okolo malej siroty buduje. Žiadne disneyovské farby, optimistické melódie a humorné scénky. Namiesto toho špinavý Londýn, kruté zaobchádzanie s deťmi, krvavé poranenia a vraždy. Dickens so svojimi hrdinami nikdy nejednal v rukavičkách a Polanski sa v tomto smere verne drží predlohy. Potom je však asi ťažko rozprávať o filme pre deti.

twist03twist04

Z formálnej stránky sa filmu nedá vytknúť vôbec nič. Výprava je pekná a presvedčivá, Anglicko 19. storočia vyzerá presne tak, ako asi vyzeralo, teda tak, ako by vyzerať malo. Herci, aj tí detskí, robia, čo majú a môžu (najmä takmer nespoznateľný Ben Kingsley ako Fagin). Všetko je na svojom mieste a napriek tomu je to – konečne sa to odhodlám povedať – poriadna nuda. Dickensovsky vyzerajúci svet, ktorý detského diváka zo sedadla od nadšenia nezdvihne a staršiemu bude chýbať trochu nadhľadu a humoru, pripomína čerstvú mŕtvolu modelky, ktorá to prehnala s kokaínom. Navonok krásna, na dotyk strnulá, chladná, bez života.

Potrebujeme teda každých päť rokov nového Twista, aby ľudia nezabudli čítať Dickensovu klasiku? Dokáže táto temná adaptácia osloviť mladšiu generáciu, alebo dospelých, odchovaných na pôvodnom románe? Nie je to len mrhanie financiami, časom a Polanského schopnosťami? Je mi to ľúto, ale vo mne zanechal Oliver Twist viac takýchto otázok ako filmového potešenia.

Oliver Twist, Oliver Twist. UK - Francúzsko - Česko 2005, kino, 130 min.

Réžia: Roman Polanski
Scenár: Ronald Harwood
Kamera: Pawel Edelman
Hudba: Rachel Portman
Hrajú: Barney Clark – Oliver Twist, Ben Kingsley – Fagin, Leanne Roweová – Nancy, Harry Eden – Artful Dodger, Jamie Foreman – Bill Sykes
Oficiálna stránka: http://www.sonypictures.com/movies/olivertwist



Tomáš Hučko  viac od autora »
:: Súvisiace reklamné odkazy