Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Imrich Rešeta ml. | 29.11.2005 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Kuriér nikdy nemešká, ale ani nesúloží

Blank

Jason Statham si za posledných päť rokov stihol vybudovať slušnú kariéru, ktorá odštartovala snímkami Podfu(c)k (r. Guy Ritchie, 2000) a Kuriér (r. Louis Leterrier, 2002). Zaujímavé je, že tento rok sa znovu stretol s Ritchiem v snímke Revolver, ktorá do našich kín hádam dorazí dakedy v marci budúceho roka a pod Leterrierovým vedením si opäť strihol postavu tajomného kuriéra. Kruh sa uzatvára a čo to bude pre Stathama znamenať, ukáže až čas.
Frank Martin (Jason Statham) sa živí prevážaním nie celkom kóšer tovaru. Je známy svojou presnosťou a tiež tým, že nekladie zbytočné otázky. Teraz však trochu vymäkol a na krátky čas vzal záskok za kamaráta, ktorý vozieva do školy milionárskeho syna. Všetko ide hladko až do chvíle, keď sa na scéne objaví gang vydieračov a chlapca sa im aj napriek Frankovej snahe podarí uniesť. Keďže medzi kuriérove pravidlá patrí aj to, že nikdy nedáva sľuby, ktoré nemôže splniť – a on malému sľúbil, že mu nikto neublíži, vydáva sa na osamelý boj a je riadne nasratý.

Vyššie načrtnutá schéma deja síce zaváňa tuctovitosťou, no európsky producentský mág Luc Besson v závese s osvedčeným Robertom Markom Kamenom – mimochodom, napísali spolu aj prvý diel – dodali do filmu i druhú zápletku, ktorá sa rozvinie po vyriešení únosu. Nie že by na deji záležalo, ale aspoň je vidieť snaha o jeho určitú komplikáciu, aby sa divák, hoci už dopredu odovzdal mozog v šatni kina, nemohol sťažovať na plytkosť filmu. Scenár navyše pomerne úspešne variuje niektoré momenty prvého dielu Kuriéra, čím nepochybne vytvára základ pre celú sériu kuriérskych filmov, tzv. franchise. Dočkáme sa aj úvodnej scény, keď Frank opäť musí brániť svoje auto, tentoraz však bez vtipu, no za to so slušnou akciou a objaví sa aj starý známy policajt Tarconi. Táto postava prešla vývojom od pomáhača a obdivovateľa ku komickému partnerovi, ktorý sa paradoxne s Frankom stretne až v závere filmu.
Besson je zjavný automobilový fetišista, dokázal to napríklad sériou Taxi alebo aj aktuálnym Kuriérom, a preto nás aj tu čaká opäť zopár obdivných záberov na nablýskané približovadlá všetkého druhu, ktoré frčia tou najvyššou možnou rýchlosťou. Frank napríklad prenasleduje autobus na vodnom skútri, alebo dobehne lietadlo športiakom. Ak sa v prvom Kuriérovi objavila scéna, v ktorej Frank odrazí raketu zem - vzduch podnosom na jedlo, ktorá to, našťastie, dotiahla len do trailera a do finálneho zostrihu filmu sa nedostala, tu je neuveriteľných scén ako maku. Bombu na podvozku auta si napríklad strhne hákom žeriava parádnou vzdušnou akrobaciou, alebo v snahe zachrániť dôležitú protilátku vyskočí za ampulkami z okna a náhodou dopadne na okoloidúce auto. Hoci pri filmoch tohto druhu sú nadľudské kúsky povolené, supermanskosť predsa len Frankovi nesvedčí.

o-kurier2-3 o-kurier2-4

Statham a desiatky kaskadérov si svoje honoráre rozhodne zaslúžia, lahôdkami sú súboje jeden na desiatich alebo záverečný mač v padajúcom lietadle. Toto všetko vo mne vyvoláva neodbytný pocit, že sa nám Besson snaží zalátať dieru po Jackiem Chanovi, od ktorého sme už dávno nevideli v kinách poriadnu mlátičku. V Kuriérovi je totiž počas súbojov miesto na vynaliezavé chvaty a občas prebleskne aj humor, za zmienku stojí napríklad skvelý súboj s požiarnou hadicou. Ďalší prvok, ktorý približuje Kuriéra dvojku k starým filmom Jackieho Chana, je absencia sexu hlavného hrdinu. Nie že by bol Frank teplý, aspoň podľa prvého dielu to tak nevyzerá, no v podstate vyhodí zo svojho domu ponúkajúcu sa opitú ženu. Ruku na srdce, kto z nás by konal podobne? Snaha o úspech na americkom trhu, okrem prenesenia deja do Miami, vyústila do až kŕčovitých scén riešenia zanedbaných rodinných vzťahov. Preto sa Frank ukáže ako charakter, odmietne súlož, dáva dôraz na zapínanie si pásov v aute, na čom bazírujú zámorskí cenzori asi najviac. Jednoducho upadá a nepreberie ho ani polonahá záporácka femme fatale s uhrančivým pohľadom.
Minulý týždeň som napísal, že ešte nemáte chodiť do kina na Utrhnutého z reťaze, ktorého nakrútil tiež Louis Leterrier podľa scenára Luca Bessona. Tak teraz je už čas. Kuriér 2 je totiž štandardný akčný film, o triedu horší než jeho predchodca, a za Utrhnutým z reťaze zaostáva ešte viac. Napriek tomu ponúka slušnú zábavu, takmer nepretržitý sled akcií, no prílišná amerikanizácia mu neprospieva. Takže v kine treba zachovať určitú postupnosť, najskôr nový Kuriér a potom eskapády Jeta Liho. Ja som to hovoril, Vianoce prišli skôr.

Kuriér 2, Transporter 2, Francúzsko – USA, kino, 87 min.
Réžia: Louis Leterrier
Scenár: Luc Besson a Robert Mark Kamen
Kamera: Mitchell Amundsen
Hudba: Replicant
Hrajú: Jason Statham – Frank Martin, Alessandro Gassman – Gianni, Amber Vallettaová – Audrey Billingsová, Kate Nautaová – Lola, François Berléand – Tarconi
Oficiálne stránky filmu: http://www.letransporteur2-lefilm.com/, http://www.rtl.de/film/specials/transporter/main.html, http://www.transporter2movie.com/



Imrich Rešeta ml.  viac od autora »