Zo zámoria k nám okrem pravidelnej dávky globalizácie a podobne výživných vecí pricestuje občas aj nejaké slovko označujúce nové sociálne skupiny vznikajúce v spoločnosti. Ak vás niekto nazve yupíkom, ešte sa to dá zniesť. Nerd a prípadne geek už sú trošku horšie pojmy, ale aspoň viete, že vás považujú za chytrého človeka. No a ak použije white trash, už zrejme niet pomoci. Nemáte perspektívu a pravdepodobne dojíte sociálne dávky s tuctom detí na krku a životným partnerom/kou alkoholikom, toho času vo väzení. Takúto víziu budúcnosti mala pred sebou Maggie (Hilary Swanková) z nášho boxerského filmuMillion Dolar Baby.
Športové filmy sú zväčša o tom istom. Z outsidera sa časom stane majster, alebo zabudnutý veterán sa opäť dostáva na výslnie. Je už len na zručnosti tvorcov, ako naložia so zabehanými pravidlami a či sa im podarí ponúknuť divákom niečo nové. V Million Dolar Baby sme svedkami prvého prípadu. Maggie sa pod dozorom skúseného trénera Frankieho (Clint Eastwood) stáva časom postrachom ringov, čo je fajn, lebo zarába peniaze a môže sa postarať o rodinu. Tá sa k nej však obracia chrbtom a Maggie zisťuje, že lepší život, respektíve taký, v ktorom nepodlieha pasivite a snaží sa vymaniť zo sociálnej priepasti, znamená zanechať svoju príživnícku rodinu ďaleko za sebou. Jednoducho osobná tragédia ako vyšitá.
Vidieť vo filme opäť po čase Clinta Eastwooda je trošku šokom. Síce je na človeka po sedemdesiatke stále vo forme, ale s dôchodcovskými škvrnami na tvári už nie je tým kovbojom, čo vždy kamsi pricválal a vytrel s gaunermi najbližší saloon. Stále má ostro rezané rysy tváre, ale už sa do nich nezvratne podpísal neúprosný čas. Clint nič nezastiera, aj v Million Dolar Baby je jeho postava postarší chlapík, ktorý vedie pomalý život v miestnej telocvični. Pomalosť je možno dobré slovo, ktoré by sa hodilo aj na Eastwoodovu režisérsku kariéru. Hoci nakrúca so železnou pravidelnosťou takmer každý rok nový film, bez ohľadu na závažnosť témy sú to vždy pomalé, nijako experimentujúce či nebodaj adrenalínové filmy. Je to ako keby ste vzali do ruky zbierku klasických poviedok. Číta sa fajn, texty sú úžasne ľudské a príbehy plynú bez zvláštnych digresií či postmoderných postupov. Ani v najmenšom nechcem povedať, že je Clint senilný dedo. Sústredí sa rozprávanie príbehov viac než ktorýkoľvek iný režisér a nepotrebuje k tomu divoké nájazdy kamery či strih niekoľkokrát za sekundu. Natáča zrozumiteľne, sila jeho filmov spočíva v hercoch a príbehu samotnom. Scenár Million Dolar Baby je z pera oscarového Paula Haggisa (Crash), ktorý namiešal rovnomerne dramatické scény s humorom a dobrými dialógmi. Nechal dokonca kňaza zahrešiť, keď už nevie ďalej znášať Frankieho cynický prístup.
Snímka Million Dolar Baby znamenala pre trojlístok mien sústredených pred kamerou oscarovú úrodu. Hilary Swanková skórovala po druhýkrát a Morgan Freeman premenil v poradí už štvrtú nomináciu. Eastwood mal úspech len ako režisér, ale zase získal aj sošku za film roka. Porazil tak, mimochodom, Martina Scorseseho a jeho snímku Letec. Obyčajný športový príbeh s minimom postáv, ktorý sa navyše skoro celý odohráva iba v telocvični, vytrel zrak výpravnej freske, kde každý detail bol dopredu premyslený a prepracovaný. Oba filmy sú rovnako silné a pôsobivé, takže rozhodovaciu dilemu poroty by som veru zažiť nechcel.
Hilary Swanková je v civile celkom pekné žieňa, ktoré však svoje pôvaby často necháva odpočívať v karavane pridelenom filmovou produkciou. Pred siedmimi rokmi na seba upozornila hlavnou postavou v snímke Chlapci neplačú (r. Kimberly Peirceová), kde sa ako človek narodený v nesprávnom tele potĺkala americkým zapadákovom v prestrojení za chlapca. Keď si už aj tak trochu plochý hrudník ešte ukryla pod obväzom a nahodila krátky zostrih vlasov, bol z toho Oscar.
V Million Dolar Baby sa opäť sčasti pochlapila. Vypracovala si svaly, tak trochu zhranatela a znovu uspela v boji o pozlátenú sošku. Svoj perfomance navyše okorenila prostoduchosťou, čo z nej robí white trash ako vyšitý. V ringu však je mlátička prvej triedy a rozhodne nepôsobí dojmom, že by z nej po vydaji mohla byť osoba, ktorú štatistiky nazývajú každá piata žena. Pri domácom násilí by mala určite navrch. Hádam sa to u herečky nestane zvykom a časom si strihne aj nejakú naozaj sexi úlohu, pretože by jej to naozaj svedčalo.
Clint Eastwood zrie časom ako víno. Je trošku predvídateľný režisér, ktorý sa nepúšťa do priveľkých experimentov a možno by sa mohol naučiť skrátiť občas stopáž filmu cca o 5-10 minút, ale to je hádam jediná výčitka k filmu. To, že Morgan Freeman zase hrá mentorského starého černocha, je v pohode, pretože mu to úžasne sedí a jeho minimalistický prejav zapadá do filmu s milimetrovou presnosťou. Pokiaľ máte radi ľudské príbehy o odvahe popasovať sa s osudom, Million Dolar Baby je jasnou voľbou. Boxuje sa tu síce, občas strieka krv, ale Eastwood nepotrebuje ohurovať brutalitou, takže povahy so slabším žalúdkom sa nemajú čoho obávať. Keby režisér žil pred tisíckami rokov, sedel by celé dni na zápraží a rozprával zvedavým susedom príbehy. Som rád, že je súčasťou našej doby a nič z jeho tvorby mi neunikne. Rovnako ani vám by nemalo.
Million Dolar Baby, Million Dolar Baby, USA, 2004, 132 min.
Réžia: Clint Eastwood
Scenár: podľa poviedok F. X. Toolea napísal Paul Haggis
Kamera: Tom Stern
Hudba: Clint Eastwood
Hrajú: Hilary Swanková – Maggie, Morgan Freeman – Eddie, Clint Eastwood – Frankie, Michael Pena – Omar
Oficiálne internetové stránky: http://milliondollarbabymovie.warnerbros.com/, http://movies.filmax.com/milliondollarbaby/
Imrich Rešeta ml. viac od autora »
Vaše reakcie [4]