Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Peter Pišťanek | 3.2.2006 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Drôtený model sveta

Blank

uvodnik65Už som viackrát spomenul, že odmalička trpím dysnumeriou, resp. dyskalkuliou, je to niečo ako dyslexia, skrátka som hlúpy z počtov. Pre predstavu: nemám ten dar, ako väčšina ľudí, že keď sa trebárs povie „tritisíc“, tak si to vnútorným zrakom v okamihu nejako dokážu predstaviť, a keď sa povie „päťtisíc“, tak tiež, a už vopred vidia ten rozdiel. Tak ja ho hneď nevidím, chvíľu si to musím preratúvať, že tritisíc to je ako tri orechy, a každý orech je pritom akože tisíc, a päťtisíc to je päť takých orechov. A vzápätí vidím už aj ja, že päťtisíc je viac ako tritisíc. Dopracujem sa teda k tomu istému výsledku ako niekto normálny, akurát mi to trvá podstatne dlhšie a oveľa intenzívnejšie to zamestná moju myseľ.

Asi si viete predstaviť, akým utrpením pre mňa boli hodiny počtov a neskôr matematiky na základnej škole. Aj preto by som zákonite mal stáť priam na čele nenápadne rastúceho hnutia ľudí (zväčša takých zaostalých, ako som ja a rodičov zaostalých detí), ktorí sa pýtajú, načo je deťom v škole matematika, keď väčšinu z nadobudnutých vedomostí v ďalšom živote nikdy nevyužijú. Veď len sami povedzte, kedy ste naposledy prakticky použili integrálny počet, nejakú algebrickú funkciu, alebo trojčlenku (pokiaľ nie ste matematikmi z povolania)?

A predsa, v živote by mi nezišlo na um nadávať na školskú matematiku a pochybovať o jej nevyhnutnosti pre výstavbu detského mozočku a jeho poňatia sveta.

Som totiž presvedčený, že školská matematika slúži nie na to, aby sme v živote boli schopní denne prakticky používať napríklad logaritmické funkcie a vykonávať operácie s množinami, ale aby sme pochopili niečo z toho, ako je zostavený tento svet, jeho neúprosná logika, jeho takpovediac matematický model.

To máte ako s latinským jazykom – na klasickom gymnáziu nemučia decká hodinami latinčiny v nádeji, že keď sa v budúcnosti vynájde stroj času, bude sa dať lietať na víkendové pobyty do starého Ríma, ale preto, lebo latinčina je vzor absolútne logicky vystavaného jazyka, a keď sa učíme latinčinu, začneme chápať logiku a vnútornú výstavbu jazyka, takže v budúcnosti sa nám budú ľahšie učiť jazyky, prinajmenšom tie postavené na latinskom základe.

Ako dysnumerika ma logike a systémovosti až tak veľmi nenaučila matematika, ale naša nezabudnuteľná učiteľka prírodopisu na ZŠ, pani Diana Kokičová. Tá do nás totiž (v rozpore s osnovami pre ZŠ) prísne hustila taxonómiu, čo je železný systém triedenia, určujúci a prideľujúci v zoológii i botanike každého bezvýznamného chrobáčika i kvetinku k nejakej ríši, kmeňu, triede, radu, čeľadi, rodu a druhu (prepáčte, ak si to pamätám zle, je to už takmer tridsaťpäť rokov nazad). Pamätám sa, že ako hlúpe decká sme protestovali, pretože jeden vrták a chronický kverulant spomedzi nás zistil, že táto látka vôbec nie je v osnovách, a že teda „Kokička“ nás ju učí a z nej skúša neoprávnene a ilegálne. Bolo aj veľa bifľovania a sĺz pred tabuľou, ale Diana nepovolila.

„Sviňa domáca!“ zrúkla na večne nemytého a smrdiaceho Joža V. a Jožo musel odrecitovať:

„Ríša - živočíchy, kmeň - stavovce, trieda - cicavce, rad – párnokopytníky... atď.“

A vidíte, až oveľa neskôr som pochopil, že ona to nerobila preto, aby sme na staré kolená vedeli vymenovať systémovú príslušnosť svine domácej, ale aby sme niečo nabrali z logiky a systémovosti sveta okolo nás. Ona tá pani Dianka bola totiž popri tom aj nepraktizujúcou učiteľkou matematiky.

Dnes už táto skvelá dáma nežije, ale ja jej vždy v duchu skladám hold za to, že vďaka nej som drôtený model sveta pochopil cez jej hodiny biológie, keď už cez tú matematiku tam bola pre mňa cesta zarúbaná.



Peter Pišťanek  viac od autora »
Vaše reakcie [39]
:: Súvisiace reklamné odkazy