Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Autorská súťaž | 26.6.2007 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Panna, oriešky a margarínová chuť fikcie

Blank

Toto je text, ktorý súťaží o priazeň našich čitateľov v autorskej súťaži nazvanej Vyhraj svojho redaktora. Kvalitu príspevkov hodnotia výhradne čitatelia bodmi na konci článku. Text je uverejnený bez redakčných zásahov, bez štylistickej a jazykovej korektúry.

Autor: Marek Mittaš

Obal predáva, vec jasná všetkým reklamným mágom, ktorí sa snažia „variť z vody Coca Colu“. Stačí správne zabaliť, naaranžovať, prípadne vymyslieť dobrý príbeh o úspechu, moci, vplyve a to všetko na dosah ruky. Už iba siahnuť po obale, ktorý to symbolizuje. Nestáva sa tak moderná spoločnosť, ale nakoniec len spoločnosťou pekného obalu?

Čo nie je zabalené akoby nebolo. Každý sa balí a balený je rovnako na základe obalu, do ktorého sa precízne vtesná. Správne ladenie farieb, vôňa symbolizujúca bohéma s tým správnym náhľadom na život nám zaručí parfum plnený v elegantnom flakóne, ktorý vyhral cenu v galérii moderného umenia. Kupujeme si umenie prešpikované kardamónom, vanilkou, skvele zladených na správny Chanell. Maskovanie vlastnej prirodzenosti v kultúre obalu sa stalo kultom.

Kto dnes nechodí pravidelne ku kaderníčke a kozmetičke? Tá top elita pravidelne svoje ja konfrontuje s uznávaným image makerom. Vonkajšok nás prezentuje, každé zbytočné gesto musíme kontrolovať, aby sme zapôsobili a neukázali vlastnú neokrôchanú prirodzenosť.

Image je modla a štylista sa stal kňazom, ktorý diktuje čo je správne, ako sa neprehrešiť proti prikázaniam. Štylizuje naše vlastné ja do pózy, ktorá predá, ktorá bude úspešná a ktorá zaujme v rade ostatných, menej žiarivých.

Moderná kultúra a spoločnosť je v stave dusenia sa. Dusí ju v ústach obal, ktorý zhltla ako opica v zoo, len preto že sa leskol.

Wolfgang Welsh charakterizuje v knihe Estetické myslenie, modernú dobu slovami: „ Zdá sa, že žijeme v dobe, keď sa stáva čoraz zmysluplnejšou Nietzscheho téza o tom, že všetko skutočné má charakter fikcie.“

Skutočnosť, alebo realita sa k nám dostáva cez naše zmysly. To dobre poznajú reklamní tvorcovia a v prvom rade pôsobia na zmysli a emócie. Teda dve hlavné zložky, ktoré nám svet sprostredkovávajú ako reálny.

Nosíme tričká biele ako nikdy pred tým, aj po fľaku kečupom s chuťou čerstvých rajčín. Vodný kameň sa akoby zázrakom rozpúšťa, krásne vlasy bez lupín nám dodajú charizmu a privejú záujem opačného pohlavia, ale len v prípade, že naša pokožka bude hladká ako v detstve, nové patentované ostrie sa o to postará. Pocit ľadového skoku do horského fjordu, namiesto kropají potu po ťažkom zápase, zaručí použitie toho správneho dezodorantu.

Naša skutočnosť začína mať presne tú správnu Nietzscheovskú príchuť fikcie. Koľkokrát ste otvorili čokoládu a oriešky, želé a ovocie boli len zvonka? Takéto vytriezvenie z jednoduchého marketingového ťahu výrobcu lacnej čokolády v drahom obale je nepríjemné, no temer bezbolestné.

Posadnutosť obalom má však aj širší rozmer. Obal tvorí novodobé kasty, ktoré nám prináležia len na základe obalu, hoc sme pod ním stále tým istým človečenstvom.
Vyšší status sa dnes dá kúpiť aj v tuctovom obchode s čínskym tovarom. Samozrejme napodobenina originálneho obalu, napodobenina vyššieho statusu. Napodobenina bohatstva a postavenia, ktorých rozmach zaznamenali práve najviac chudobné štáty. Napodobníme status teniskami s troma pásikmi až priveľmi zapáchajúcimi nekvalitnou gumou.
Ľudstvo sa tak posúva do ďalšej etapy svojej mystifikácie. Všetci sa balia. Pred druhými a samy pred sebou. Vytvárajú imaginárny svet noblesy a značiek, ktoré nám zaručujú obdiv postavenie a pozornosť, akú venujeme dobre zabalenej čokoláde z margarínu.

Napodobňovanie originálnych obalov, namiesto originálnych vlastností robí z ľudí falzifikátorov vlastnej skutočnosti. Mystifikujeme obraz samých seba do takej miery, že dochádza k strate vlastnej identity.

Ostatný škandál Britney Spears hovorí práve o strate vlastného charakteru v prospech obalu do ktorého sa zabalila. Márnivá snaha a nutnosť šokovať práve vonkajším prejavom sa prejavila v chorobnom výzore bez vlasov. Obal panny, obal sexy dračice, obal nežného stvorenia, uvedomelej matky a naposledy zvrhlej alkoholičky, ktorá šokovala tetovaním a holou hlavou. A čo vieme o jej vnútornom bytí, o stave, ktorý prežíva skutočne pod tými stovkami lesklých, či príťažlivých obalov s cieľom šokovať a zaujať? A mladí napodobňujú jej obal, ktorý vytvorili marketingoví špecialisti aby sa predával. Marketing sa tak už nestáva len fenoménom uzavretým v krátkom šote reklamy, ale našou každodennou skutočnosťou, ktorú žijeme a pripodobňujeme sa jej.

Moderná spoločnosť sa stala otrokom povrchného lesku. Schizofrenickí a často nahltaní obalov, žijúci v predstave nekonformnej s našim vnútrom prijímame a tvoríme obaly aby boli atraktívne pre druhých. Aby ho kupovali, aby ho brali a s ním aj nás samých. A často sa tak stáva, že mladí úspešní, vždy usmiatí a šťastní ľudia končia na drogách, v liečebniach, či so slučkou na krku. Došli im sily každé ráno aranžovať skvelý príťažlivý obal, alebo sa len jednoducho zadusili pozlátkom, v ktorom žili?

Poznámka redakcie:
Tento text môžete ohodnotiť svojimi bodmi (bodovať môžu len prihlásení používatelia, 1 bod = 10 halierov). Všetky body sa budú kumulovať do jednej sumy, a tú v bodoch dostane autor, ktorého príspevok získa najvyšší počet bodov po odčítaní bodov záporných.
Ak chcete poslať do redakcie svoj súťažný text, môžete tak urobiť až do konca leta, teda do 31. 8. 2007.
Podmienky účasti a pravidlá súťaže nájdete tu.



Autorská súťaž   viac od autora »
Vaše reakcie [60]