Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Martin Bačko | 4.1.2007 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Nie je alien ako alien

Blank

Hry vydané pred niekoľkými rokmi ani dnes ešte nemusia patriť do starého železa. Dôkazom toho je Startopia (rok vydania 2001), ktorá napriek svojmu pokročilému veku ponúka hrateľnosť a zábavu, ktorú by jej mohol závidieť nejeden nový titul.

Startopiu vytvorila nie veľmi známa firma Mucky Foot Productions, v ktorej však pracujú zamestnanci bývalého herného gigantu – Bullfrogu. Pamätníci si určite spomenú na geniálne a vysoko originálne hry z produkcie tejto firmy, napríklad hry Magic Carpet, či dvojdielny vynikajúci Dungeon Keeper.

Startopia sa svojím herným mechanizmom asi najlepšie dá prirovnať práve k Dungeon Keeperovi. Kým v Dungeon Keeperovi sme boli v úlohe správcu dungeonu, v Startopii máme podobnú úlohu, budeme však spravovať vesmírnu stanicu. Hlavným cieľom je vybudovanie perfektne fungujúcej stanice, kde bude o každého postarané a každý bude spokojný. Samozrejme, nebude jednoduché vyhovieť každému, preto nás čaká strategické rozhodovanie, akým spôsobom stanicu vybudovať.

Aby to zase nebolo také hrozné, autori pripravili tutorial pozostávajúci z piatich misií, ktorý je výhodné absolvovať, pretože tak pochopíme základy hry – stavbu, obchodovanie, zmenu krajiny (o tom neskôr) a pod. Po absolvovaní tutorialu nás už čaká kampaň. Nejde však o kampaň v pravom slova zmysle, lepšie by bolo povedať, že ide o sled misií, pričom po splnení jednej sa odomkne ďalšia. Ďalšou možnosťou hrania je tzv. Sandbox mód, kde nemáme žiadne úlohy, máme stanicu a môžeme si stavať bez obmedzení (v podstate ide akoby o Skirmish, známy z iných stratégií). Hra ponúka aj multiplayer, nemal som však možnosť otestovať ho.  

Misiami nás bude sprevádzať digitálny asistent, ktorý nás bude zásobovať početnými radami a postrehmi, odporúčam správy od neho čítať, pretože sú užitočné. Každá misia má špecifický cieľ, ktorý musíme splniť, aby sme sa mohli posunúť ďalej. Ciele sú rôznorodé, napríklad v jednej misii treba vyliečiť 100 pacientov, inde zase obchodom zarobiť 100-tisíc a pod. Misie sú dobre navrhnuté a hranie je preto zábavou.

Ako teda manažment stanice prebieha? Na začiatku máme ako obvykle prázdnu podlahu a pomerne obmedzený priestor. V tomto priestore musíme postaviť pár základných budov, ako je energetický kolektor, ktorý slúži zároveň aj na získavanie prvých peňazí, portál, ktorým k nám budú chodiť prví návštevníci a, samozrejme, ubytovacie priestory. Väčšinou sú základné budovy k dispozícii v škatuľkách, ktorých otvorením danú budovu postavíme bezplatne. S týmto by sme si však dlho nevystačili, pretože návštevníci stanice vyžadujú rôzne nadštandardné služby. Preto postupne musíme pristaviť záchody, jedáleň, nemocnicu a pod. Budov je veľké množstvo a pokiaľ chceme mať spokojných alienov, musíme ich efektívne manažovať. Keď nám dôjde priestor, je možné expandovať otvorením ďalšej sekcie stanice. Expanzia je vyslovene nutná, pretože základný priestor zaplníme raz-dva a mnohé pokročilé budovy sú veľmi veľké.

Aby v tom nebol chaos, stanica je rozdelená na 3 poschodia, pričom prvé poschodie je technické, druhé slúži na zábavu a tretie je prírodné.

Na prvom poschodí sa stavajú budovy – ubytovne, jedálne, nemocnice a podobne, poschodie druhé slúži výhradne len na diskotéky, obchody, „domy lásky“ a ostatné zariadenia slúžiace na zábavu. Tretie poschodie je asi najzaujímavejšie. S trochou zveličovania by som mohol povedať, že nám umožní trochu sa hrať na boha. Je to poschodie s prírodou, slúžiace na rekreačné účely, a práve my môžeme túto prírodu pozmeniť, ako chceme. Je to veľmi jednoduché, môžeme dvíhať hory, zapĺňať údolia vodou, plynulo zvyšovať či znižovať teplotu a vytvárať tak púšte alebo ľadovce.

Návštevníci stanice si zaslúžia samostatný odsek, pretože s nimi sa autori poriadne vyhrali. Popustili uzdu fantázii, a tak na stanici uvidíme množstvo rôznych mimozemských druhov. Nie je alien ako alien a každý ich druh má predpoklady na vykonávanie inej činnosti. Klasickí „sivkovia“ (Gray) fungujú najlepšie ako personál nemocnice, hmyzovití Targovia dobre zvládajú obsluhu komunikátorov, Sirény obšťastňujú ostatných atď. Aj alieni v rámci druhu sa od seba odlišujú, každý má svoju špecifickú povahu, každý má inú hodnotu zručnosti, lojality a pracovného nasadenia. Pre čo najlepší chod stanice je preto dôležité vybrať si z návštevníkov tých najlepších a naverbovať ich. Naverbovať síce lacných, ale neschopných doktorov či vedcov môže mať nedobré následky!

Na rozdiel od Dungeon Keepra sú v Startopii boje iba okrajovou záležitosťou, sú jednoducho spracované. Bojovať sa bude hlavne pri otváraní nových sekcií stanice násilnejšou cestou, kde sa do seba pustia alieni-strážcovia a chvíľku do seba budú šiť lasermi. Aj tu platí, že za strážcov je dobré si vyberať čo najkvalitnejších alienov a že pri výbere personálu sa naozaj šetriť neoplatí.

Hra neponúka voľbu náročnosti. Nie je síce veľmi náročná, problémom je skôr to, že sa v nej striedajú pasáže, keď sa nič vážne nedeje, s pasážami, keď sa na nás vyvalí niekoľko úloh, asistent nás zahltí správami a človek nevie, čo skôr. Nie je to však chyba v pravom slova zmysle, je to podobné ako v reálnom živote, ale niekomu to nemusí vyhovovať.

Grafické spracovanie hry v čase svojho vydania muselo byť určite terčom obrovskej chvály. Pri najvyšších detailoch ani dnes nevyzerá až tak zle. Je dosť možné, že mladšie ročníky vychovávané konzolami už nezaujme, ale Startopia ani nie je hrou pre deti. Je zábavné pozerať sa na chod stanice a na animácie jednotlivých alienov. Super animované je vyšetrenie, zábavné je pozerať sa na alienov tancujúcich na diskotéke. Všetky činnosti majú svoju animáciu, preto stanica pôsobí veľmi živým dojmom. Všetko je 3D, pohľad sa dá plynulo zoomovať a rotovať, o stanici budeme mať stále prehľad. Hudba aj zvuky dokresľujú atmosféru stanice a umocňujú herný zážitok.

Startopia je príjemná a veľmi zábavná sci-fi budovateľská stratégia, ktorá preverí vaše manažérske schopnosti. Je to už síce starší ročník, ale nič jej to na kvalite neuberá, jej hardvérové nároky sú na dnešné pomery úplne zanedbateľné. Komu sa páčil Dungeon Keeper, Theme Hospital a hry podobného štýlu, tomu sa bude páčiť aj Startopia.

Sťahujte a hrajte tu.



Martin Bačko  viac od autora »
:: Súvisiace reklamné odkazy