Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Martin Boszorád | 23.11.2007 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Budúcnosť, tu a teraz!

Blank

Predstavte si, že ste zomreli. Hneď nato si predstavte, že vaša smrť sa v skutočnosti ešte neudiala a je iba niečím, čo sa má stať v najbližšej budúcnosti. A nakoniec si predstavte, že tomu, čo je v bežnom prípade neodvratné, sa môžete vyhnúť práve vďaka pohľadu do nadchádzajúcich udalostí. Máte? Ak hej, tak ste práve spoznali aj princíp, ktorý tvorí základnú tematickú rovinu filmu Next.

Next bol nakrútený podľa literárnej predlohy klasika vedeckej fantastiky Philipa K. Dicka, konkrétne jeho poviedky The Golden Man (česky Zlatý muž, v zbierke poviedok identického mena) a hoci je Dick pre kinematografiu zjavne nevyčerpateľnou studnicou inšpirácie, aj teraz platí, že iné je čítať si ho a iné dívať sa na jeho filmovú adaptáciu. Zvlášť ak sa jej režijne zhostil Lee Tamahori, ktorý má okrem iného na svedomí aj jednu zo slabších bondoviek – Dnes neumieraj.

 

Hlavnou postavou snímky Next je Cris Johnson, človek, ktorý sa narodil s nezvyčajným darom. Disponuje schopnosťou vidieť svoju budúcnosť v predstihu dvoch minút, čo mu na tej najjednoduchšej úrovni poskytuje nepochybne výrazný predpoklad k tomu, aby sa živil ako kúzelník v Las Vegas, hoci aj lacný, prípadne si privyrábal hazardnými hrami, pri ktorých sa nemusí spoliehať na šťastie. On totiž nasledujúcu kartu pozná.

Cris žije metódou pokus – omyl – ďalší pokus, disponuje teda niečím, čím my nie: vždy má ďalšiu šancu. A tak je Next v prvom rade príbehom o hľadaní kompromisu medzi tým, čo sa udeje a tým, čo sa udiať môže. Keďže nejde o žiadnu hlboko existenciálnu výpoveď, ale o kus, ktorého prioritným cieľom je baviť, ťažisko filmu je inde.   

Z Dicka si filmári opäť vzali len to atraktívne na prvý pohľad. Pracuje sa tu s viacerými časovými rovinami, ich prekrývaním a striedaním, čím film nadobúda esenciu magickosti. Divák jednoducho okamžite prestáva vedieť, koľká bije. Túto výrazovú kvalitu ešte väčšmi umocňuje strih a časté opakovanie určitých fragmentov situácií a koniec koncov, aj vizuálna stránka prechodov medzi jednotlivými časovými dimenziami.

V niektorých momentoch je však akýkoľvek pozitívny dojem narušený, ak nie doslova zničený logickými nezrovnalosťami, ktoré od začiatku nastavuje samotný film. Najzásadnejším momentom, ktorý fakt nesedí, je porušovanie časového limitu dvoch minút, čo je možné interpretovať ako prirodzený dôsledok nájdenia pravej lásky. To by však bolo snáď už prisilné klišé aj na Next.

 

Oveľa banálnejším, a o to viac markantným negatívom sú nepresvedčivé herecké výkony jednotlivých predstaviteľov, najmä však Nicolasa Cagea. Jeho toporný výkon občas pôsobí, akoby bol dôsledkom čudnej vlasovej kreácie, v ktorej filmom pobieha. Po „debilkovskej“ frizúre a podobnej úrovni herectva v Ghost Riderovi je teda Next z Cageovej strany druhým zlým kusom v relatívne krátkom časovom intervale. Julliane Mooreová sťa agentka FBI, snažiaca sa zachrániť svet a obrovské množstvo ľudských životov pred nukleárnym útokom teroristov, tiež neoplýva zvlášť vysokou mierou hereckej virtuozity. V prípade Jessicy Bielovej stvárňujúcej Crisovu vysnívanú ženu je možné konštatovať len toľko, že od čias účinkovania v seriáli V siedmom nebi urobila istý krok dopredu.

Next by som označil za akčný film, ak sa za akciu dá považovať niekoľko prestreliek. Pri pokuse zachovať akú-takú korektnosť musím však dodať, že scény bez zbraní, ktoré by mali túto jeho črtu potvrdzovať, sa väčšinou vyznačujú nie príliš vydarenými a umelo pôsobiacimi efektmi.

Predstavte si, že ste zomreli. Hneď nato si predstavte, že vaša smrť sa v skutočnosti ešte neudiala a je iba niečím, čo sa má stať v budúcnosti. A nakoniec si predstavte, že tomu, čo je v bežnom prípade neodvratné, sa môžete vyhnúť práve vďaka pohľadu do nadchádzajúcich udalostí. Máte? Fajn, pretože to je asi tak jediné, čo si môžete z kina odniesť. Parafrázujúc hlavného hrdinu: Videl som všetky možné zakončenia, ale žiadne z nich sa nekončí dobre. A nie len pre hlavného záporáka vo filme, ale predovšetkým pre diváka. Hádam raz niekomu dôjde, že sfilmovať Dicka nie je len tak. Chceme ďalších Blade Runnerov, nie toto.

Next, Next. USA, kino, 96 min.

Réžia: Lee Tamahori
Scenár: Gary Goldman, Jonathan Hensleigh, Paul Bernbaum, podľa literárnej predlohy Philipa K. Dicka
Kamera: David Tattersall
Hudba: Mark Isham
Hrajú: Nicolas Cage – Cris Johnson, Julianne Mooreová – Callie Ferrisová, Jessica Bielová – Liz, Thomas Kretschman – pán Smith, Tory Kittles – Cavanaugh
Oficiálna stránka filmu: http://www.nextmovie.com/



Martin Boszorád  viac od autora »
:: Súvisiace reklamné odkazy