Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Mikuláš Drumbľavý | 14.5.2007 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Kto zomiera v kocke?

Blank

Ak robíte špinavý biznis, na prácu si najímajte ľudí, ktorých IQ nepatrí do horných kategórií. Génia najmete iba vtedy, ak by váš biznis bol nielen špinavý, ale aj proti vašej vôli zamotaný a vám by sa hodil niekto, kto by ho rozplietol. A ani by o tom nemusel vedieť.

Eric Wynn má celkom pohodový džob. Sedí a pozerá na monitory. Možno je trochu nepríjemné, že na tých monitoroch chodia živí ľudia z jednej kockatej miestnosti do druhej a Wynn s kolegom Doddom sú občas svedkami toho, ako niektorá z nastražených pascí ktoréhosi z ľudí zabije. Smola, ale vybrali si to. Všetci tí nešťastníci v kocke sú kriminálnici, ktorí si namiesto smrtiacej injekcie vybrali pobyt v nebezpečnej kocke. Aspoň tak to dvojici pred monitormi bolo povedané. Prečo je to všetko a kto to riadi? Zbytočné otázky.

Eric je matematický génius. Keď sa zamiluje do jednej zo žien čeliacich smrteľným pascám, začne ju sledovať viac a viac. A počúvať viac a viac. Až so svojím matematickým mozgom vyanalyzuje, že vôbec nejde o zločinca s dobrovoľným výberom byť v kocke, ale o unesenú ženu. Veci sa menia, Eric ide ku skupine a snaží sa ich previesť cez zvyšok nástrah. Ani on však nevie, kde sú.

 

Kocka nula (r. 2004) je pokračovaním hororov Kocka 2 (2002) a Kocka (1997). Nula je situovaná pred ostatné dve časti a snaží sa vypovedať, čo režiséri zvyšných dvoch povedať nestihli alebo nechceli. A tak rúca mystiku a tajuplnosť obklopujúce prvé dve časti. Uspokojí však tých, ktorým otázky typu "prečo?", "kto?", "za koľko?" nedajú spávať.

Rovnako ako v dvoch predchádzajúcich (nasledujúcich?) častiach, uprostred obrovskej stavby s miestnosťami v tvare kocky sa prebúdza skupina ľudí, ktorí si nepamätajú, prečo sú tam, ani ako sa tam dostali. Spomienky sa vynárajú len pomaly, na prílišné rozjímanie nie je čas, smrteľné pasce čakajú.

Prvá kocka z roku 1997 sa stala hitom, druhá vynikala špeciálnymi efektmi a zaujímavým pohľadom na čas, priestor a človeka, ktorý je v tom všetkom zamotaný. Kocka nula je skôr psychologický triler ako horor. Má príbeh, v centre ktorého je utrpenie ľudí a snaha tomuto utrpeniu predísť, aby človek (Eric) mohol byť s tým, do koho sa cez monitor zamiloval. Práve tento motív spája priestor v kocke s tým mimo kocky. Predchádzajúce dve časti sa odohrávali takmer výlučne vo vnútri. Nula viac hovorí aj o tom, že existuje svet mimo kockatých stien, že ľudia, ktorí sú vo vnútri, mali nejaké životy a chcú sa k nim vrátiť, respektíve aspoň nechcú zomrieť vo vnútri nezmyselnej stavby.

 

K tejto príbehovej línii pribúda motív moci. Kto sú ľudia, ktorí to všetko vymysleli a riadia? Sú ich experimenty zábavkou, alebo majú snahu niečo zistiť? Sú ľudia vo vnútri naozaj zločinci a hlavná hrdinka sa tam dostala náhodou, alebo ide o náhodne vybraných jednotlivcov, ktorých ulovili a zavreli do smrtiaceho bludiska?

Na Newyorskom hororovom festivale získala Kocka nula v roku 2004 cenu za špeciálne efekty. Akadémia Science fiction, fantasy a hororových filmov ju dokonca v roku 2006 nominovala na cenu pre najlepšie DVD.

Kocka 0, Cube Zero. Kanada 2004, film na stiahnutie, 97 minút.

Réžia: Ernie Barbarash
Scenár: Ernie Barbarash
Kamera: François Dagenais
Hudba: Norman Orenstein
Hrajú: Zachary Bennett – Eric Wynn, Stephanie Mooreová – Cassandra Rainsová, David Huband – Dodd



Mikuláš Drumbľavý  viac od autora »
Vaše reakcie [1]
:: Súvisiace reklamné odkazy