Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Redakcia | 7.9.2006 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

S T-Station do kina na Brasileirinho

Blank

bras7. septembra 2006 má v slovenských kinách premiéru fínsky celovečerný dokument režiséra Mika Kaurismäkiho o brazílskom hudobnom štýle chora. Ak chcete vyhrať nejaké vstupenky, ste na najlepšom mieste.

Brasileirinho je filmový bonbónik pre všetkých milovníkov filmov typu Buena Vista Social Club a predstavuje divákom históriu a nevšednú vitalitu jedného z najoriginálnejších brazílskych hudobných štýlov – chora. Choro vzniklo ako prvá skutočne brazílska inštrumentálna hudba a od svojho založenia pred 130 rokmi sa vyvinulo do fascinujúcej podoby modernej tropickej hudby. Tento hudobný štýl spája prvky európskych rytmov a afrorytmov. Choro bolo až do 20. rokov popredným populárnym hudobným štýlom Brazílie a postupom času sa z neho vyvinula samba a bossanova. Po niekoľkých rokoch odmlky urobilo choro v roku 1990 výrazný comeback. Hoci záujem dnešných komerčných médií oň nie je taký veľký, ako by si tento štýl zasluhoval, mladá generácia choro znovu objavuje. Koncerty v štýle choro sú vždy úplne vypredané a návštevníci z Európy, USA a Japonska ho vítajú s nadšením. Aj po objavení tanga, salsy, samby a flamenga zostáva choro poslednou autentickou latinskoamerickou hudbou, ktorá sa dostala do medzinárodného povedomia.

Režisér Kaurismäki na margo svojho filmu hovorí:

„Choro je veľmi flexibilná hudba, môže sa hrať v rôznych skupinách a formáciách od sólových hudobníkov až po veľké kapely, môžete pri nej spievať alebo tancovať a je aj veľmi vhodná na improvizáciu. Prirodzene sa prispôsobuje takmer každému hudobnému a sociálnemu prostrediu od roda de choro po koncertné sály. V priebehu rokov som videl choro v rôznych formáciách a situáciách a zistil som, že v závislosti od zoskupenia prítomných muzikantov môže byť choro veľmi rozmanité a táto zostava priamo ovplyvňuje celkový hudobný výkon kapely. To, čo hrá každý hudobník, aké hudobné predstavy si každý z nich prinesie, a ako tieto predstavy pojmú všetci dokopy, vytvára dynamiku celého koncertu.

Môj film však nie je iba o hudbe choro, ale najmä o ľuďoch, ktorí túto hudbu vytvárajú a hrajú. Hoci sa choro často vníma ako hudba stredných tried, spája ľudí rôznych rás, tried, pohlaví a veku. Brazília je krajina mnohých protikladov, sú tam obrovské sociálne rozdiely, veľká časť populácie žije sústavne na hranici chudoby, ale nakoniec vždy zvíťazí nákazlivá radosť. A tento boj radostnej a smutnej hudby hrá nesmierne dôležitú úlohu. Pokúsil som sa zachytiť dušu chora, ten čarovný pocit a jedinečné citové puto, hudobné bratstvo medzi všetkými zúčastnenými – hudobníkmi a poslucháčmi – pri úspešnom koncerte chora.“

Ak chcete vyhrať 2 vstupenky na bratislavské premietanie tohto unikátneho filmu, stačí, ak do mailu redakcii napíšete do 13. 9. 2006 správnu odpoveď na otázku, s ktorou hudobnou skupinou v hlavnej úlohe nakrútil niekoľko filmov brat režiséra Mika Kaurismäkiho Aki, inak tiež režisér. Nezabudnite v maile uviesť svoje celé meno. Správna odpoveď je taká jednoduchá, že pomôcky nepotrebujete, len trocha šťastia pri losovaní.

Recenziu filmu Brasileirinho si na našom portáli môžete prečítať začiatkom budúceho týždňa.



Redakcia  viac od autora »
:: Súvisiace reklamné odkazy