Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Juraj Malíček | 25.7.2008 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Najnebezpečnejší film roku

Blank

Temný rytier vtrhol do kín vo veľkom štýle, valcuje štatistiky úspešnosti, plieni rezervoáre obľúbených glorifikujúcich recenzentských a kritických floskúl a predbehol Kmotra na prvom mieste štatistiky najlepších filmov na IMDB.

Také čosi by malo iniciovať a iniciuje akúsi prezieravosť, ľudia sa snažia na vec hľadieť kritickejšie ako zvyčajne, s odstupom, všímajú si aj inak prehliadané detaily, všetko len preto, aby sa nenechali strhnúť davom nadšencov.

Smrdí to všakovakými marketingovými zákulisnými ťahmi, navyše historická skúsenosť nás poučila, že dav nie je najspoľahlivejším ukazovateľom kvality. Čo sa páči všetkým alebo väčšine, by malo byť podozrivé.

Alebo je Temný rytier naozaj až taký vynikajúci, alebo sme sa všetci, čo nás film nadchol, stali obeťami chladnej manipulácie, hollywoodskeho kalkulu, ktorý tentoraz vyšiel.

Mojím súkromný rebríčkom Temný rytier nijako neotriasol, na dobré a zlé filmy aj tak nedelím (iba morálne), sú len také, čo sa mi páčia, alebo nie, také, ktoré mám rád a ktoré rád nemám, a také, ktoré rešpektujem, aj keď sa mi nepáčia a nemám ich rád, a nerešpektujem. A medzi nimi Temný rytier neurobil žiadny výraznejší prievan okrem toho, že Joker už sa mi nebude automatický spájať len s geniálnym Jackom Nicholsonom, ale aj s geniálnym Heathom Ledgerom.

 

Ako staromilec síce ťažko nesiem fakt, že dvaja Nolanovi Batmani valcujú v mojich očiach klasických dvoch Batmanov Tima Burtona, ak si však nechcem klamať do vrecka, musím pripustiť, že je to tak, a je to tak preto, že Nolanovi Batmani sú hlbší a asi múdrejší.

Myšlienkovo, ideovo, programom, posolstvom, ako chcete.

Režisér a spoluscenárista Christopher Nolan verí v dobro, v dobro v človeku a v dobro v dave, ak neverí, tak by chcel veriť, a ak ani to nie, tak je presvedčený, že práve tento postoj mu pomôže film tak dobre predať a obdivujem ho za to, akým atraktívnym spôsobom sa o tento svetonázor podelil. Mizantropov je aj tak dosť, určite dosť na to, aby zvládli ešte jedného filantropa.

Dva a polhodinový akčný film s chlapíkom v kostýme netopiera, iným chlapíkom v kostýme klauna a ešte iným chlapíkom v kostýme správneho chlapíka je v prvom rade takým trávením času, za ktoré sa oplatí zaplatiť. Aj keby divák vôbec nepremýšľal, a to je asi najlepšie, nenudí sa. Všetko, k čomu dôjde premýšľaním, mu aj tak povedia tvorcovia prostredníctvom postáv a príbehu, takže nie, Temný rytier v žiadnom prípade nie je akokoľvek intelektuálne náročný film a to ostatné je špičková akostná filmová zábava – teda presne to, prečo existujú multiplexy.

Pokiaľ naozaj boli Piráti Karibiku filmom Johnyho Deppa (a trojka troška aj filmom Keitha Richardsa), tak je Temný Rytier filmom Heaha Ledgera. On, respektíve jeho herecký výkon je spoľahlivo najlepším dôvodom, prečo Temného rytiera vidieť, raz minimálne, najlepšie dvakrát, pričom fanúšikovia, ktorí majú k filmu bližšie, si aj tak kúpia DVD a budú sa dívať zas a znova.

 

Ledger tesá do kameňa nádherne bizarný charakter, ktorý, v nás divákoch zaťažený vedomím hercovho konca, dostáva osudový rozmer. Na hollywoodske hviezdne nebo nesmrteľných pribudla ďalšia bodka. Ledgererov Joker má totiž reálnu šancu stať sa podobnou métou dokonalého hereckého výkonu, akou je trebárs výkon Billa Murraya v Krotiteľoch duchov, alebo Marlona Branda v Kmotrovi, nech zachováme kontext.

Milujem filmy, v ktorých záporákom fandím viac ako klaďasom a tento sa mi momentálne zdá najväčší, navyše som presvedčený, že Joker prehral svoj zápas o dušu Gothamu podvodom idealistického režiséra.

Temný rytier je veľký film, v mojich očiach o to väčší, že neverím absolútne ničomu z toho, o čom bol, pričom chlapík obliekajúci sa do kostýmu netopiera s tým nemá nič spoločné. Tomu som, naopak, ochotný uveriť, neverím tomu, že ľudia sú v zásade dobrí, a práve preto si vymysleli ako právo, tak morálku. A neverím v kolektívnu vinu a nevinu.

Nolan stavil v Batmanovi na kartu realizmu, rozvíja Batmanov príbeh, akoby to bol ľudský príbeh, príbeh v zásade uveriteľný, prakticky realizovateľný, možný v našej ontologickej realite, či presnejšie v takej fiktívnej filmovej realite, ktorá je obrazom tej našej. Gotham je viac normálnym „ľudským“ mestom, menej fiktívnym mestom, ktoré unesie takú veľkú mieru zločinnosti len preto, že nad ním musí bdieť maskovaný superhrdina – a toto mi na filme prekážalo, to „stieranie hraníc medzi naozaj a akože“.

Divák sa posolstvu prestane brániť, prestane sa mu vzpierať, až ho nakoniec prijme za svoje a uverí mu.

Tu kdesi je zakliate tajomstvo masovej úspešnosti filmu. Temný rytier ukazuje davu jeho svetlú stránku a dav sa mu za to odvďačuje. Potom, keď sa človek vráti do našej reality, prečíta si o Temnom rytierovi všakovaké veci, napríklad aj také, že je to temný, pochmúrny príbeh bez skutočného happy endu, lebo Batman prestane byť v Gothame želateľným elementom a stane sa elementom neželaným. 

Také čosi sa mi bytostne prieči, preto akýkoľvek myšlienkový presah odmietam. Temný rytier je len veľmi, veľmi dobré kino, vynikajúce, zábavné. A nebezpečné, ak sa mu uverí, či dokonca, ale to sa neodvážim povedať nahlas, morálne zlé tým, ako sa v ňom relativizujú veci, ktoré by sa relativizovať nemali. Ani tu, ani tam.

Temný rytier má za sebou najlepší otvárací víkend v histórii, jasajú diváci, recenzenti i kritici vo vzácnej zhode, imdb má nový naj film všetkých čias. Ak to všetko nepokladám za dostatočne dobrý dôvod, prečo Temného rytiera vidieť, tak len preto, že neverím na merateľnosť kvality filmov akýmkoľvek štatistickým ukazovateľom. Poznám aspoň desať iných najlepších filmov, všetko sú najlepšie filmy vôbec, ktoré na toto miesto postavili konkrétni ľudia, ktorých poznám, vážim si ich a poznám ich vkus. Ak by som nemal svoj najlepší film, dal by som na nich, potom na kohokoľvek iného, kto najlepší film má, a až nakoniec na imdb.

Pointou je, že štatistika nič neznamená, len osobná skúsenosť. Tú Temný rytier potrebuje, ak by som ja potreboval hľadať dôvod, prečo Temného rytiera vidieť, bol by ním jednoznačne Joker Heatha Ledgera.  

Každopádne, už som videl Temného rytiera trikrát a dvakrát ešte určite do kina pôjdem a potom si kúpim DVD a urobím si vlastnú verziu – takú, v ktorej z filmu odstránim všetky scény, v ktorých Joker nie je.

Teraz k súťaži o päť párov vstupeniek, ktorú sme pre vás pripravili v spolupráci so slovenským distributérom filmu – spoločnosťou Continental film.

Správa odpoveď znie Christopher Nolan a spomedzi všetkých zúčastnených správne odpovedajúcich sme vylosovali nasledovných výhercov:

Dva lístky do kina kdekoľvek na Slovensku a skvelé tričko s motívom filmu vyhráva marek.zelina@gmail.com.
Dva lístky do kina kdekoľvek na Slovensku a módnu šiltovku s motívom filmu vyhráva Saša Novotná.
Dva lístky do kina kdekoľvek na Slovensku a štýlovú kľúčenku s motívom filmu vyhráva Jana Kvašayová.
A dva a dva lístky do kina kdekoľvek na Slovensku vyhrávajú Martin K. a blondesa1@centrum.cz.

Temný rytier, The Dark Knight. USA 2008, kino, 152 min.

Réžia: Christopher Nolan
Scenár: Jonathan Nolan, Christopher Nolan
Kamera: Wally Pfister
Hudba: James Newton Howard, Hans Zimmer
Hrajú: Christian Bale – Bruce Wayne / Batman, Heath Ledger – The Joker, Aaron Eckhart – Harvey Dent / Two-Face, Michael Caine – Alfred Pennyworth, Maggie Gyllenhaalová – Rachel Dawesová, Gary Oldman –
Juraj Malíček  viac od autora »
Vaše reakcie [5]

:: Súvisiace reklamné odkazy