Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Tlačový oznam | 14.11.2007 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Aký program nás čaká na Medzinárodnom filmovom festivale Bratislava?

Blank

9. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava, ktorý sa uskutoční v termíne 30. 11. – 7.12. 2007, uvedie tento rok 170 filmov v jedenástich programových sekciách. Čo zaujímavé jednotlivé sekcie ponúkajú?

Medzinárodná súťaž prvých a druhých hraných filmov 
Výber toho najlepšieho, čo sa do Bratislavy podarilo dostať. Je tu niekoľko filmov s označením „naj“ – najlepší debut z Cannes 2007 – izraelská Medúza, najlepší debut z Benátok 2007 – estónsky Jesenný bál, najlepší mexický debut roku 2007 – Zlé návyky, najlepší poľský film roku 2007 – Drobné kúzla, najlepší maďarský debut Šťastný život. V súťaži sa predstaví aj 61-ročná debutantka v hranom filme – legendárna francúzska speváčka a herečka Jane Birkinová so snímkou Krabice a s ňou aj jej nevlastná dcéra Lola Doillonová tiež s debutom Ide naozaj o lásku?.A predovšetkým – po niekoľkoročnej prestávke je v súťaži aj slovenský film – debut Vlada Fischera Polčas rozpadu.

Made in Europe
Európska kinematografia je rozmanitá a hoci sa to z pohľadu domácej distribúcie nezdá, aj veľmi početná. Zvolená vzorka reprezentuje vynikajúce ukážky toho najlepšieho, čo v tomto roku na starom kontinente vzniklo – rumunský víťaz najprestížnejšieho festivalu z Cannes 4 mesiace, 3 týždne a 2 dni alebo islandské Severné blatá (víťaz z Karlových Varov), či absolútne súčasný Ken Loach so svojou trpkou snímkou V krajine slobody (najlepší scenár v Benátkach 2007). Ale je tu aj priestor pre snímky, ktoré nekompromisne stoja na opačnej vlne mainstreamu a prostredníctvom svojich tvorcov sú neprehliadnuteľné – napríklad Muž z Londýna Bélu Tarra, Vyhostenie Andreja Zviaginceva alebo Ulzhan Volkera Schlöndorffa.

Proti prúdu
Tento rok sa divácky čoraz obľúbenejšia programová sekcia Proti prúdu opäť orientuje na filmy netradičné, inovatívne a v prvom rade formálne provokatívne. Tentoraz je program sústredný na úplné novinky z celého sveta, ale hlavný dôraz je na Východe, pretože práve tieto filmy v poslednom čase upútali záujem kritikov a filmových festivalov. Napríklad rumunská kinematografia je na šokujúcom vzostupe. Film Papier bude modrý je pozoruhodný triler z obdobia revolúcie v Bukurešti a divákov zmrazí podobne ako už preslávená Smrť pána Lazarescu, ktorú MFF Bratislava prezentoval s obrovským úspechom pred dvoma rokmi. Z Ruska príde nový film Alexeja Balabanova (ktorý režíroval napríklad známy film Brat) Cargo 200, morbídnu drámu o nekrofilnom milicionárovi a vojne v Afganistane, ďalej z Ukrajiny najnovší film Dva v jednom v súčasnosti najslávnejšej ženskej režisérky Kiry Muratovovej, preslávenej výrokom, že ju diváci vôbec nezaujímajú a filmy robí pre umenie. Ďalšia „bomba“ z Východu je nový film Benedeka Fliegaufa Mliečna cesta (jeho prvý film Dealer je dnes už „kultom“ artkín a filmových klubov na celom svete), skladajúca sa len z desiatich statických záberov, z ktorých je každý jeden kinematografickým skvostom a navzájom sú všetky zložito vnútorne prepojené. Uvedené budú aj nové americké nezávislé filmy či celovečerné dokumenty, ktoré sú každý rok príznačné pre túto programovú sekciu.

Retrospektíva: Ulrich Seidl
Iba o veľmi málo režiséroch sa dá povedať, že majú absolútne nezávislý, jedinečný a nezameniteľný filmový rukopis. Ulrich Seidl (1952) ho má, pracuje na ňom, nekompromisne zaň bojuje viac ako dvadsať rokov. Patrí k tým zriedkavým umelcom, ktorí sa neusilujú o to, aby sa páčili, ale aby ich snímky diváka iritovali ako otvorené rany. Nenechá sa ničím a nikým odradiť od svojej filmárskej dráhy, svojich vízií či radikálnych nárokov na ľudí aj na kinematografiu. Je to nepodplatiteľný človek a takých dnes nájdeme výnimočne. Ulrich Seidl je v dobrom slova zmysle provokatívny umelec, ktorý nesmierne poctivo pripravuje každý nový projekt v perióde niekoľkých rokov. Slovenské publikum bude mať ojedinelú možnosť vidieť kompletnú tvorbu tohto svetoznámeho rakúskeho režiséra, ktorý osobne uvedie svojich pätnásť filmov, vrátane najnovšieho Import Export.

Voľná zóna: British Queer Cinema
Voľná zóna tento rok patrí spojeniu britského filmu a emocionálno-erotickej „inakosti“ – homosexuálnym milostným príbehom, ale aj dielam, ktoré sa pohrávajú s rodovými stereotypmi. Sekcia je inšpirovaná rovnomennou zbierkou odborných textov a esejí British Queer Cinema (2006, zostavovateľ Robin Griffiths), ktorá po prvýkrát mapuje britskú kinematografiu z hľadiska sledovania zmien reprezentácie gay, lesbických a transsexuálnych postáv na striebornom plátne. BQC umožňuje priniesť na festival skutočné „bonbóniky“ britského filmu, medzi nimi malé veľké diela Stehpeha Frearsa Moja krásna práčovňaPrick Up Your Ears s Garym Oldmanom a Alfredom Molinom, ďalej vizuálne uchvacujúcu adaptáciu Woolfovej „biografického“ románu Orlando v réžii Sally Potterovej, či audiovizuálnu báseň Dereka Jarmana Rozhovor anjelov. Vo výbere filmov od 60. rokov po súčasnosť zostavovateľov sekcie zaujímali filmové príbehy, ich originalita, kvalita, výstižnosť, bez ohľadu na to, akú sexuálnu orientáciu majú herci, režiséri či členovia štábu, ktorí sa na nich podieľali. Sekcia vznikla vďaka podpore Britskej rady na Slovensku.

Focus: London Calling
Sekcia Focus tento rok ponúkne to najlepšie z (nielen) nových britských hudobných filmov. Staršia generácia si po prečítaní jej názvu asi spomenie na slová „Volá Londýn!“, ktorými sa od roku 1939 začínali všetky vysielania Britského rozhlasu pre Československo. Tým mladším zasa okamžite zaznejú v hlave úvodné tóny skladby London Calling z rovnomenného dvojalbumu kapely The Clash, ktorý vyšiel o štyridsať rokov neskôr. Jej spoluzakladateľ John Graham Mellor, známy ako Joe Strummer, by oslávil 55. narodeniny. Festival si ich pripomenie dokumentom Juliena Templa Joe Strummer: The Future is Unwritten. Temple je i režisérom dokumentu o jednom z najväčších a najznámejších hudobných festivalov Glastonbury. Jeho dlhoročnú históriu reprezentujú Coldplay, Björk, David Bowie, Paul McCartney, Nick Cave And The Bad Seeds a mnoho ďalších hviezd. Ďalší film tohto režiséra, The Great Rock`n`Roll Swindle, je legendárnym pseudodokumentom o vzostupe a páde najslávnejšej punk-rockovej skupiny – Sex Pistols. Poslednou legendou tohtoročného Focusu je spevák skupiny The Walker Brothers. Jeho fanklub mal v roku 1965 väčší počet členov než fanklub skupiny The Beatles. Vo filme Scott Walker: 30 Century Man Stephena Kijaka o ňom hovoria napríklad David Bowie, Sting a Radiohead.

Svetový čas
Mimoriadny úspech pre sekciu Svetový čas predstavuje fakt, že sa do nej podarilo získať filmy, ktoré mali svoju svetovú premiéru až na jeseň a vlastná domáca distribučná premiéra ich čaká len koncom novembra či v decembri. To je prípad filmov Nie som tu Todda Haynesa, Túžba, opatrnosť Anga Lee, Redigované Briana De Palmu, Prísľuby z Východu Davida Cronenberga alebo Táto krajina nie je pre starých Ethana a Joela Coenovcov. Niektoré z nich nepochybne zamiešajú karty aj v budúcoročnom Oscarovom pokeri.

Slovenský film 2007
Zatiaľ čo vlani napriek výraznej podpore štátu nebol dokončený ani jeden majoritne slovenský celovečerný hraný film a situáciu zachraňovala Slovenská televízia (STV) Zimou kúzelníkov, tento rok je situácia presne opačná. Copyright 2007 majú štyri majoritne slovenské celovečerné hrané filmy, no STV nevyrobila ani jeden, i keď v oveľa väčšej miere než v minulosti vstúpila do koprodukcií. Jeden z filmov, na ktorého výrobe sa podieľala – Polčas rozpadu, je dokonca v súťaži a ďalších

Tlačový oznam  viac od autora »