Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Juraj Malíček | 21.11.2006 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Keď myši začnú jesť príborom, svet už nebude taký ako dnes

Blank

Zlez zo stromu je celovečerným debutom Michela Gondryho, režiséra, ktorý si urobil vskutku veľké meno režírovaním videoklipov. Hardest Button To Button – White Stripes, Star Guitar – Chemical Brothers, Around The World – Daftpunk, Deadweight – Beck, Army Of Me – Björk, Prottection – Massive Attack a mnohé ďalšie. O všetkých platí: čo klip, to skvost, bez ohľadu na muziku. Toľko k prvej devíze filmu, k autorskému vizuálnemu štýlu postavenému na obrazovej kreativite. Druhou je scenár. Je síce fakt, že scenáristi nezvyknú byť hlavnými diváckymi ťahákmi, ale oni sa nevolajú Charlie Kaufman. Ak vám meno tohto scenáristu nič nehovorí, pravdepodobne ste nikdy nevideli brilantnú nezaraditeľnú sofistikovanú filmovú hračku menomV koži Johna Malkovicha, Adaptáciu, ktorú tiež máme v ponuke, či Gondryho druhý film poľa Kaufmanovho scenára Večný svit nepoškvrnenej mysle.

A vskutku, poetika filmu Zlez zo stromu nesie Kaufmanov rukopis do tej miery, že príbuznosť všetkých spomenutých filmov identifikuje aj neškolený divák. Ťažiskom „filmov podľa Kaufmana“ sú postavy, v Zlez zo stromu je to triumvirát bizarných figúrok. Puff je človek, ktorý bol vychovaný ako ľudoop, Lila je žieňa trpiace hormonálnou poruchou zodpovednou za nadmerné ochlpenie celého tela a Nathan je upätý vedec s mindrákom z detstva, ktorý sa snaží naučiť biele myšky jesť príborom. A osudy týchto troch postáv sa pretnú, aby navzájom postavili svoje životy na hlavu a filmovému divákovi sprostredkovali fascinujúce podobenstvo o podstate živočíšneho druhu homo sapiens sapiens.

Nebyť brilantnej filmárčiny a predovšetkým hereckých výkonov Rhysa Infansa (napr. Spike z Nothing Hill), Patricie Arquettovej (Lost Highway) a Toma Robbinsa (Hráč), mohol Kaufmanov scenár dopadnúť katastrofálne. Jemná hranica medzi prijateľným dada a neprijateľným nezmyselným gýčom sa totiž dala veľmi ľahko prekročiť. Stačilo len, aby sa režisér viac sústredil na vonkajšiu stránku a pokúsil sa z nej vyťažiť efektnú hektickú „análnu" komiku. To sa, našťastie, nestalo, Gondry preukázal svoj typický cit pre mieru a nakrútil zábavný a predovšetkým múdry film s výnimočnými hereckými výkonmi, v ktorom hlavnú úlohu zohráva človek, na jednej strane civilizovaný, na druhej divoký, zmietaný svojimi vášňami. Kamera, zvuk, strih, hudba, všetko je podriadené scenáru, nič nie je navyše, nič nedominuje a nestrháva na seba pozornosť, takže sa divák môže sústrediť na príbeh ako na jednoliaty celok. Napriek tomu Zlez zo stromu nie je film pre každého, skôr naopak, jeho diváci si ho musia nájsť, ale potom naňho nedajú dopustiť. Keď bol Zlez zo stromu filmovou novinkou, Kaufman ani Gondry ešte neboli tým, čím sú dnes. Jeden ikonizovaný režisér-vizionár, druhý ikonizovaný scenárista-spasiteľ. A preto sa mi v tejto ranejšej polohe páčia viac, nerobili totiž umenie, nenudili, len rozprávali troška iné príbehy. Výborné, skúste.    

Zlez zo stromu, Human Nature. Francúzsko – USA, 2001, film na stiahnutie, 96 min.

Réžia: Michel Gondry
Scenár: Charlie Kaufman
Kamera:
Tim Maurice-Jones
Hudba: Graeme Revell
Hrajú: Patricia Arquetteová – Lila Jute, Rhys Ifans – Puff, Tim Robbins – Dr. Nathan Bronfman
Oficiálna stránka filmu: http://www.humannaturemovie.com/home.html



Juraj Malíček  viac od autora »
:: Súvisiace reklamné odkazy