Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Jozef Václavek | 26.6.2006 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Balansujte na hrane s Ballance

Blank

ballance_01V čoraz širšej ponuke hier, ktoré sú k dispozícii na našom portáli, je možné nájsť aj nasledujúci kúsok, čo dokonale preverí vašu šikovnosť.

Ozaj dobrej hre veľa netreba. Nemusí mať premakané intro, animované sekvencie medzi levelmi, dokonca aj absenciu finálneho bossa dokážu hráči odpustiť. Všetko toto chýba aj hre Ballance, môže sa však pýšiť poriadnym sústom hrateľnosti a  takmer nebezpečnou návykovosťou. Preto nedostatky odpúšťam aj ja. Amen.

Ballance bola u nás zaradená do kategórie logických hier, či už právom, alebo nie, to je na debatu. Ja som skôr pre. Vašou úlohou je ovládať guličku v rôznej substancii a dostať ju cez všakovaké prekážky na koniec daného levelu. Úloha je jednoduchá, už len ako na to?

Po ceste našej – vašej loptičke, guľôčke, guli, či ako tú potvoru (to vtedy, keď neposlúcha) nazvať, totiž padajú samé prekážky „pod nohy“. Škatule, pasce, jamy, priehlbiny, zábradlia, padacie mosty, laná, či ventilátory – to všetko vám sťažuje cestu do cieľa. Na koniec však nestačí dôjsť v jednom celku, ale aj dostatočne rýchlo. Ak sa vám nepodarí splniť či už prvý alebo druhý predpoklad, v leveli budete musieť pokračovať klasicky od posledného checkpointu a opäť vziať guľôčkine nohy na plecia. 

V záujme vyššej pestrosti hry si na nás autori pripravili tri formy gule, do ktorej ju môžete dostať pomocou „transformátorov“. Pod nimi si možno predstaviť miesta v leveloch, ktoré môžete použiť niekoľkokrát v priebehu levelu a guľu zmenia do kamennej, drevenej, či papierovej formy. Každá z týchto foriem rešpektuje prirodzené fyzikálne zákony, ktorými je daný materiál špecifický a vám umožňuje každá svojimi výhodami prekonať ďalšiu a ďalšiu prekážku. V transformovaní gúľ spočíva logická podstata Ballance, keďže ventilátor vás na vyššie políčka nedostane v inej než papierovej forme, most zvalíte len pomocou kamennej gule, ktorá je však na druhej strane ťažšie ovládateľná a podobne. Možno uplatniť aj známe to slovenské príslovie „papierovou guľou škatule neodsunieš“.

Počas levelu natrafíte na hneď niekoľko takýchto transformátorov, je teda na vás, ktorý si vyberiete a veľmi rýchlo zistíte, či vaša voľba padla na správneho kandidáta. Veru, voľby, neustále aktuálna záležitosť. Ak vás čaká jazda do kopca, určite ju nezvládnete s kamennou guľou. Hra je v úvodných leveloch pomerne priama a doslova vás núti, aby ste konzistenciu svojej hrdinky zmenili. V pokročilejších leveloch však ostane na vás, či sa vám podarí vybrať správnu formu, alebo sa budete musieť úrovňou pretrmácať ešte raz. A niekedy to vie byť fakt riadne kusisko cesty.

V pôvodnej hre je na výber dvanásť levelov, čo je na prvý pohľad možno trošku málo, po prvých štyroch-piatich však rýchlo zistíte, že náročnosť stúpa geometrickým radom a ukončiť úroveň bude vyžadovať poriadny kus umenia. Dĺžku hry však autorom možno aj tak vytýkať, keďže v zabehnutom engine je vytváranie levelov hádam to najmenej. A v Ballance by sa naozaj hodili. Jeden navyše napokon autori hry predsa len splodili a vy sa môžete tešiť na nesmierne náročný kúsok.

ballance_02Ovládanie
Smer gule určujete šípkami – kurzorovými klávesmi. Odostrieť viac priestoru, teda oddialiť kameru môžete medzerníkom a jej smer určujete pomocou klávesu SHIFT. Jednoduché ovládanie – tak, ako to mám rád – však neznamená, že sa celou hrou prenesiete ako vánok. Po prvotnom zoznámení s prostredím hry, ktoré prebehne v prvom leveli v kvázi tutoriáli, sa vám do cesty postavia čoraz náročnejšie prekážky, či už húf kovových gúľ, spustených z kopca priamo proti vám, pieskové vrecia, nepríjemné diery v zemi a podobne. Počas hry natrafíte na svojich bratov a sestry, takmer NPC postavy, ktoré môžete tak isto použiť na prekonanie prekážok. Na to, aby ste ich dokázali uviesť do pohybu, však treba veľmi veľa šikovnosti. Ak sa vám danú prekážku nepodarí zdolať, padnete do hlbín priestoru. A pokiaľ vám životy vystačia, môžete pokračovať z posledného checkpointu. Ak ste level dokončili, hra vás vpustí do ďalšieho natrvalo, netreba sa teda báť toho, že by ste sa teperili stále tými istými prostrediami, to len, ak ste nešikovník. Ako ja.

Hra sa dá hodnotiť aj jedným výstižným slovom – inteligentná. Nenúti vás do skúmania siahodlhých manuálov, v ktorých by ste hľadali, čo vykonáte ktorým klávesom, do uší vám nepustí metalovú hudbu, skôr vás uživí tichý a pokojný ázijský soundtrack. Už len bonsaj na stôl a ste v klídku. Teda, len pokiaľ zas nespadnete a zvriesknete do ... (povedzme do frasa).

Autorom hry je spoločnosť Cyparade a produkovalo ju Atari.

Na plynulý chod hry vám postačí staršie železo, hrať sa môžete napr. aj s takýmto matrošom:
procesor 350 MHz
128 MB RAM
150 MB na HDD
8 MB grafická karta

Sťahuje a hrajte tu.
Demo hry
Nadstavbový trinásty (13.) level
Oficiálna stránka hry


Ďalšie články z pondelka 26. júna 2006
Juraj Malíček: Klietka s výbehom
Jarmila Mikušová: Zadefinujte sa znovu a buďte zase šťastní! 
Peter Pišťanek: Voľby a eurarabský kalifát 



Jozef Václavek  viac od autora »
Vaše reakcie [3]
:: Súvisiace reklamné odkazy